شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

۵۲۱ طرح‌ زیربنایی با ارزش افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در سفر یک‌روزه رئیس‌جمهوری و تعدادی از اعضای هیات دولت به آذربایجان‌ شرقی افتتاح شد.

سفری برای توسعه و عمران

به گزارش همشهری، سومین سفر استانی حجت‌الاســـلام والمســـلمین «حسن روحانــی» رئیـس‌جمهوری کشورمان به آذربایجان شرقی (پنجشنبه ۱۰ مرداد) همراه با وزرای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و نیرو در حالی صورت گرفت که ۵۲۱ طرح با ارزش افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شد و روحانی دستور پیگیری مشکلات صنعت چرم و کفش و فرش تبریز را برای مسئولان وزارت صمت صادر کرد. همچنین در این سفر افتتاح خط‌آهن میانه - تبریز تا سال آینده وعده داده شد.  

  • افتتاح نیروگاه کاملا ایرانی در هریس 

افتتاح و راه‌اندازی فاز اول نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هریس با ۲۴۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی از مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده در سفر روحانی به آذربایجان شرقی بود. عملیات اجرایی نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هریس از اواخر ۹۵ آغاز و ساخت و تکمیل این نیروگاه در ۲ فاز ۵۰۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت اسمی هزار مگاوات پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری از فاز اول در مجموع ۴۹۰ مگاوات برق تولیدی وارد شبکه شد.

این نیروگاه با بیش از ۵۸ درصد بازدهی بین نیروگاه‌های کشور بالاترین بازدهی را دارد و مصرف سوخت آن هم کمتر است، ضمن این‌که به لحاظ زیست‌محیطی کمترین مقدار مصرف آب برای این نیروگاه طراحی شده است. طراحی و نصب نیروگاه سیکل ترکیبی هریس از سوی مهندسان داخلی و ایرانی انجام شده است و اشتغال‌زایی این طرح در زمان اجرا هزار نفر به طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم بوده و در زمان بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ نفر به طور مستقیم فعالیت خواهند کرد. ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز به استاندارد یورو ۵ و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز در شرکت پالایش نفت تبریز با سرمایه‌گذاری ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های افتتاح‌شده بودند که با اجرای آن بنزین‌سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز ارتقا یافت.

  • تحقق مطالبه ۱۰ ساله ورزقانی‌ها

سد حاجیلارچای در شرایطی در سومین سفر استانی رئیس‌جمهوری به آذربایجان ‌شرقی با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید که افتتاح آن تحقق آرزو و مطالبه ۱۰ ساله ورزقانی‌ها بود. با بهره‌برداری از سد حاجیلارچای که با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعت منطقه ورزقان احداث شده است، سالانه ۳ میلیون متر مکعب آب برای شرب، بهداشت و کشاورزی شهرستان‌های ورزقان و خاروانا و روستاهای اطراف آن تامین می‌شود. همچنین تامین نیازهای آبی حقابه‌بران و محیط ‌زیست (۷/۵) میلیون متر مکعب، کنترل سیلاب، جاذبه‌های گردشگری و اشتغال‌زایی در منطقه از اهداف این طرح مطرح می‌شود.

بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور هم با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد. تامین آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه‌ای آذربایجان ‌شرقی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌روند. همچنین بهره‌برداری از طرح آبیاری ۲ هزار هکتار از اراضی ۶ روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از ۶ ایستگاه پمپاژ از جمله طرح‌های جانبی این پروژه بود.

طرح توسعه ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی روستای آق‌بولاغ شهرستان جلفا در حاشیه رودخانه مرزی ارس نیز به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد که بهره‌برداری از ۱۰۲ میلیون متر مکعب از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌ مرزی ارس برای آبیاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی منطقه به منظور ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و تامین آب مورد نیاز صنعت، هدف از اجرای آن بود. این طرح ۵ ناحیه صنعتی عمرانی شامل سد گلفرج و شبکه بالادست، سد گردیان و شبکه بالادست، اراضی آق‌بلاغ، دشت یکانات و دشت هرزندات دارد و افزون بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال در آن هزینه شده است.

  • افتتاح ۱۶۰ میلیارد تومان طرح گازرسانی 

با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طرح‌های شرکت ملی گاز با اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد ریال در آذربایجان ‌شرقی به بهره‌برداری رسید. بر این اساس و با دستور رئیس‌جمهوری، گازرسانی به ۵۳ روستای شهرستان‌های کلیبر، مراغه، مرند، جلفا، ورزقان، خداآفرین، میانه، هشترود و بستان‌آباد با پوشش ۳۰۱۰ خانوار و اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال انجام شد. همچنین، طرح گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد با جایگزینی معادل ۵۵ میلیون لیتر سوخت مایع در سال با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال افتتاح شد و خط انتقال ۱۶ اینچ ورزقان - اهر منشعب از خط ارمنستان به طول ۳۵ کیلومتر با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال نیز بهره‌برداری شد. عملیات اجرایی طرح گازرسانی به ۱۴۶ روستا با پوشش ۳۹۰۴ خانوار با هزینه‌کرد ۵۵۰ میلیارد ریال هم از پروژه‌هایی بود که در سفر رئیس‌جمهوری آغاز شد.  

  • افتتاح طرح‌های درمانی و ارتباطات

در بخش بهداشت و درمان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷۸ پروژه بهداشتی و درمانی با هزینه‌کرد ۱۶۹ میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری شد که عملیات ساخت بیمارستان ۳۰۴ تختخوابی مرند در زمینی با زیربنای ۳۲ هزار متر مربع از آن جمله بود.  همچنین از سوی «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی شهید بهشتی مرند افتتاح شد. در این مرکز خدمات پزشکی، مراقبت‌های سلامتی، مامایی، داروخانه، بهداشت محیط و حرفه‌ای، تزریقات و آموزش‌های بهداشتی به گروه‌های مختلف جمعیت ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری تحت پوشش ارائه می‌شود.

همزمان با این طرح‌ها ۲۴ خانه بهداشت، ۲۵ خانه ‌زیست پزشک، ۲۵ مرکز سلامت روستایی و شهری و ستاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با مجموع زیربنای ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسیدند. همچنین، ساختمان اورژانس بیمارستان فاطمیه شبستر با زیربنای ۱۱۲۰ متر مربع و اعتبار ۴۱ میلیارد ریال، مرکز دیتاسنتر دانشگاه علوم پزشکی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال، بخش آنژیوگرافی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز با هزینه‌کرد ۴۸۰ میلیارد ریال و پروژه توسعه بیمارستان الزهرا(س) تبریز با ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه افتتاح شدند.  

در حوزه ارتباطات نیز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستور رئیس‌جمهوری ۱۱۲۴ میلیارد ریال طرح از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد که ۱۱۴ سایت مخابراتی شرکت ایرانسل، ۸۱ سایت مخابراتی همراه اول و ۳ سایت مخابراتی شرکت رایتل را شامل می‌شد. ایجاد شهرک تخصصی کفش تبریز از سوی بخش خصوصی با ۱۲۰ واحد در حال احداث و راه‌اندازی، اولین شهرک فناوری کفش کشور در تبریز و همچنین اولین آزمایشگاه تخصصی چرم از جمله مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده در سفر روحانی به استان بودند.

  • حاشیه‌های سفر رئیس جمهوری

رئیس‌جمهوری درباره تاخیر در اجرای خط‌آهن میانه - تبریز هم گفت: این‌که مطرح می‌شود من گفته بودم راه‌آهن به تبریز می‌رسد و امروز نرسیده است، برای این است که پول نداشتیم. سخن من آن روز بر مبنای شرایط آن روز بود، اما ان‌شاءالله سال آینده حتما راه‌آهن به تبریز می‌رسد و ما از مردم منطقه آذربایجان بابت این کار عذرخواهی می‌کنیم که با سرعتی که دلمان می‌خواست، طرح پیش نرفت. روحانی همچنین بر حمایت دولت از توسعه صنعت کفش و چرم تبریز تاکید کرد و به وزیر صنعت دستور داد مشکلات این حوزه را به‌جد پیگیری کند.

رئیس کابینه اعتدال در سفر سوم استانی خود به آذربایجان شرقی و در جریان افتتاح نمایشگاه ملی فرش در تبریز از بزرگ‌ترین فرش یکپارچه جهان با وسعت ۶۰۰ متر مربع رونمایی کرد. رئیس‌جمهوری کشورمان روی این فرش عکس یادگاری گرفت و در کنار آن با تولیدکننده این اثر کم‌مانند هنری خوش و بش کرد. بزرگ‌ترین فرش یکپارچه ۶۰۰ متری جهان هم با حضور رئیس‌جمهوری در نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تبریز رونمایی شد. این فرش در ۶۰ رج بافته شده و ۷۰ رنگ و ۳ تن وزن دارد. برای بافت آن ۶ سال زمان در ۲ نوبت کاری صرف شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید در برنامه افتتاح فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان محروم هریس و طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه تبریز با کارگران و کارکنان آنها عکس یادگاری گرفت و گفت‌وگو کرد.  از دیگر حاشیه‌های جالب سفر استانی سوم روحانی به آذربایجان شرقی ۲ بار استفاده از بالگرد برای حضور در آیین افتتاح طرح‌ها بود. رئیس‌جمهوری بار نخست پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی تبریز برای شرکت در آیین بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی هریس سوار بالگرد شد و بار دیگر با استفاده از بالگرد در آیین افتتاح طرح‌های توسعه و ارتقای پالایشگاه تبریز حاضر شد. تبریک پیشاپیش ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، از سوی حجت‌الاسلام «محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز از دیگر حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان شرقی بود.  

کد خبر 450139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha