شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رضا فقیهی ضمن اشاره به نقش تاثیرگذار جشنواره آیینی و سنتی در حفظ آیین‌ها و خرده نمایش‌ها گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی نزد تماشاگران جایگاه ویژه‌ای دارند ولی متاسفانه خیلی کم به آن‌ها پرداخته می‌شود.

نمایش‌های آیینی و سنتی

به گزارش ایسنا؛ کارگردان نمایش «رشکی و ماسی» که در نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی حضور دارد،  درباره اثرش گفت: «رشکی و ماسی» از خرده نمایش‌هایی است که ریشه در مـراسـم آیینی مردم شهر مـلایر، اراک و روستاهای اطراف آن‌ها دارد. در گذشته هنگام نزدیک شدن به بهار و عید نوروز، دو نفر به نام‌های «رشکی» و «ماسی» لباس‌های رنگی به تن و با چهره‌های خنده‌آوری که برای خود با ماسک و گــاهی گــریم طراحی و نوروز خوانی می‌کردند. با دایره زنگی و آواز خواندن و بذله‌گویی و اجراهایی مانند بقال بازی، سلمانی بازی و ... مردم را شاد و سپس هدایایی از آنان دریافت می کردند.

او افزود: من به عنوان نویسنده و کارگردان این نمایش سعی کردم، در اجرا نوآوری به وجود بیاورم و در دیالوگ نویسی و خواندن اشعار دقت زیادی داشتم که در ارتباط گیری با تماشاگران بسیار موثر است.

این هنرمند درباره وضعیت اجرا و استقبال از نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: در طول سال امکان اجرای آیینی داریم اما کم. به طور مثال اگر برنامه‌ای موضوعی باشد که نمایش آیینی را بتوان به موضوع آن ارتباط داد امکان اجرا به وجود می‌آید. از این نوع نمایش‌ها استقبال خیلی خوبی می‌شود اما حمایت نمی‌شوند.

فقیهی با تاکید بر اینکه "جشنواره نمایش‌های  آیینی و سنتی نقش بسیار زیادی در احیای آیین‌ها و خرده نمایش‌ها دارد" افزود: این رویداد خصوصا در احیای آیین‌های ناشناخته و کمتر دیده شده و حتی بازسازی خرده نمایش‌های فراموش شده‌ای که برای مردم جذابیت دارد، خیلی تاثیر گذار است.

این کارگردان در ادامه به محبوبیت نمایش‌های آیینی و سنتی اشاره کرد و گفت: من در طول سال اجراهای مختلفی انجام می‌دهم که بیشتر آن‌ها اجرای فضای باز هستند و همیشه اجراهایی که با موضوعات آیینی و سنتی داشته‌ام یا به یک خرده نمایش پرداختم و آن را پر و بال دادم، همیشه مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که نمایش‌های آیینی و سنتی نزد تماشاگران جایگاه ویژه‌ای دارد که متاسفانه به آن خیلی کم پرداخته می‌شود.

او در پایان افزود: امیدوارم اجراهای نمایش‌های آیینی و سنتی در ایران پررنگ‌تر از قبل شده و تولید این نوع نمایش‌ها از سوی دولت حمایت شوند.

کد خبر 450099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha