مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره ناهید ١، نخستین ماهواره مخابراتی کشورمان است که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

ماهواره ناهید یک هوم پیج

ماهواره ناهید ۱، ماهواره‌ای مکعب مستطیلی شکل است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. ماموریت این ماهواره مخابراتی در راستای دست‌یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده و فناوری به‌کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

این ماهواره دارای ۵۰ کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع ۵۰ در ۵۰ در ۶۰ سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۵ کیلومتر با طول عمر ۴۰ روز است.

از مهم‌ترین دستاوردها و فناوری‌های این پروژه می‌توان به طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی، ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی، ساخت محموله مخابراتی باند Ku، توسعه داده‌پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده‌سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها اشاره کرد.

سازه ماهواره ناهید ۱ از جنس آلومینیم سری ۷۰۰۰ بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه‌ای به عمل می‌آورد.

ارسال سیگنال بیکن در باند S و UHF و ارسال داده‌های تله متری و تصاویر و دریافت فرمان در باند S به ‌صورت دو طرفه، بدون نیاز به نشانه‌روی انجام می‌شود.

زیرسیستم توان ماهواره ناهید، انرژی الکتریکی تمامی بخش‌های ماهواره را در طول عمر عملیاتی، در شرایط سایه و نورگیری، تامین می‌کند و این زیرسیستم بدون نیاز به نشانه‌روی خورشید و حتی در شرایط باز نشدن صفحات بازشونده، ماموریت فوق را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

مکانیزم ماهواره، دو آرایه خورشیدی را به اندازه ۹۰ درجه در مدار باز می‌کند و حسگرهایی برای اندازه‌گیری شتاب باز شدن آرایه‌ها تعبیه شده است که این آرایه‌ها در هنگام پرتاب در وضعیت بسته قرار دارند و در مدار با فرمان زمینی باز می‌شوند و از آغاز تا پایان بازشدن مکانیزم آرایه‌های‌ خورشیدی، در شب مداری تصویربرداری می‌شود.

تعیین و کنترل وضعیت ماهواره ناهید، سه محوره بوده و نشانه‌روی‌ها با دقت بهتر از ۱۰ درجه انجام می‌پذیرد.

این زیرسیستم تمام الزامات مربوط به زیرسیستم‌های مکانیزم و مخابرات را تامین می‌کند و برای تعیین موقعیت ماهواره ناهید از داده‌های GPS و ماژول رنجینگ به نحوی استفاده می‌شود ‌که‌ الزامات بخش ‌فضایی ‌و بخش‌ زمینی ‌جهت ‌انجام‌ موفقیت‌آمیز ماموریت و ارتباط ماهواره با ایستگاه‌های زمینی در تمامی گذرها را تامین کند.

زیرسیستم کنترل حرارت شرایط حرارتی مقتضی برای عملکرد صحیح تمام زیرسیستم‌ها را در شرایط مداری، تامین می‌کند.

زیرسیستم مدیریت فرمان و داده، الزامات تشعشعی را مطابق استاندارد ECSS-E-ST-۱۰-۰۴ برآورده می‌کند و نرم‌افزار روی برد ماهواره افزونگی کامل دارد.

در بخش زمینی دو ایستگاه ارتباط اصلی و پشتیبان باند Ku وجود دارد. همچنین، حداقل چهار ایستگاه TT&C با چیدمان مناسب برای داشتن حداکثر دسترسی به ماهواره در نظر گرفته شده که ارسال تله کامند، دریافت تله متری و دریافت سیگنال بیکن را انجام می‌دهند و مرکز کنترل ماموریت (MCC) شبکه ایستگاه‌های زمینی را تکمیل می‌کند.

  • منبع: تسنیم
کد خبر 449995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha