چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی‌امین آلبوم سیدحسام‌الدین سراج با نام «چشم بی‌خواب» به آهنگسازی مجید مولانیا منتشر شد و گام در بازار موسیقی ایران نهاد.

آلبوم چشم بي‌خواب حسام‌الدين سراج

به گزارش همشهری آنلاین، خواننده نامدار اصفهانی که کمتر از ۲۰ روز دیگر تولد ۶۱ سالگی خود را جشن می‌گیرد، از اواخر دهه ۵۰ با دوگانه «نینوا» به جرگه خوانندگان موسیقی ایرانی پیوست و در این سال‌ها هرگز از تولید و انتشار آلبوم دست نکشید. «چشم بی‌خواب» به عبارتی سی‌امین آلبوم رسمی سراج است که در آخرین روزهای تیرماه ۹۸ رونمایی شد و بازگشت او به بازار با یک اثر تازه چهار سال پس از «لب‌خوانی باران» است.

آلبوم ۶۱ دقیقه‌ای «چشم بی‌خواب» ۹ قطعه دارد و نوازندگان آن از گروه موسیقی سور هستند. آلبوم با «سفر» و شعری از مولانا آغاز می‌شود و بعد نوبت به ساز و آواز اصفهان و چهارمضراب با شعری از حافظ می‌رسد. «جست‌وجوی دوست» از مولانا، «چشم بی‌خواب» از حافظ و «دولت عشق» از حافظ تصنیف‌های بعدی هستند که به یک قطعه تکنوازی کمانچه آلتو می‌رسند. «سرود کهن» با شعری از هوشنگ ابتهاج (سایه)، قطعه ۱۳ دقیقه‌ای ساز و آواز شور با اشعار باباطاهر و محمدرضا شفیعی‌کدکنی و سرانجام قطعه «ایران» با شعر حسین منزوی پایان‌بخش آلبوم تازه سراج هستند.

بر اساس آنچه در شناسنامه آلبوم آمده، ضبط ارکستر «چشم بی‌خواب» در زمستان ۹۵ و ضبط آواز آن در پاییز ۹۶ انجام شده و آلبوم پس از دو سال در تابستان ۹۸ به بازار آمده است. جمشید صفرزاده سنتور، حمید قنبری و امین دادوری سازهای کوبه‌ای، علیرضا دریایی کمانچه، صابر سوری عود، فرنام اسکندری کمانچه آلتو و مجید مولانیا تار نوازندگان گروه موسیقی سور هستند که در تولید آلبوم با سراج همکاری کرده‌اند.

سراج در آبان‌ماه ۹۷ و حدود هشت ماه پس از پایان تولید «چشم بی‌خواب» در یادداشتی کوتاه درباره این آلبوم چنین نوشت: «در این مجموعه سعی بر آن بوده است تا در عین وفاداری به سابقه هنری و فرهنگی سرزمین محبوب‌مان ایران، جذابیت لازم برای مخاطب هم لحاظ شود. انتخاب اشعار عارفانه و عاشقانه از بزرگان و غزل حماسی «ایران من» از حسین منزوی مبنای قطعه‌های باکلام این مجموعه بوده است.»

کد خبر 449955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha