همشهری آنلاین: گزارش 9 ماهه شکایات دریافتی از سهامداران بورس و مقایسه آن با مدت مشابه سال 85 بر اساس موضوع شکایت، علت عمده شکایت و اقدامات پیشگیرانه، منتشر شد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، در 9 ماه نخست امسال در کمیسیون حل اختلاف و هیات داوری، بیش از  یک میلیارد و 635 میلیون ریال خسارت به مشتریان کارگزاری‌ها پرداخت شد. البته این مبلغ شامل خساراتی که کارگزاران پیش از ارجاع به کمیسیون حل اختلاف یا هیات داوری پرداخته‌اند نیست.

بر اساس این گزارش، فروش سهام غیر (فروش سهام یک شخص توسط شخص دیگر بدون طی مراحل قانونی) با 21 مورد بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داد. این تعداد تخلف در مدت مشابه سال قبل 141 مورد بود که امسال با 85 درصد کاهش به 21 مورد رسید.

این تخلف به طور معمول توسط دلالان، برخی کارکنان کارگزاری‌ها، نمایندگان مجاز یا غیر مجاز کارگزاری‌ها در شهرستان‌ها یا تهران یا اشخاص وابسته به مشتری یا کارگزاری رخ می‌دهد. این در حالی است که کارگزاران باید در احراز هویت فروشندگان اوراق بهادار دقت کافی داشته و قبل از انجام معاملات کلیه مدارک لازم برای انجام معامله را از فروشنده را دریافت کنند.

همچنین در سامانه معاملات تطبیق و در صورت صحیح بودن اقدام به انجام معامله کنند. همچنین کارگزاران باید از پرداخت وجوه معامله به غیر از صاحب سهم یا نماینده قانونی وی خودداری کنند.

معاملات بدون دستور ( انجام معاملات توسط کارگزار بدون دستور خرید یا فروش) نیز با 20 مورد شکایت بعد از شکایت فروش سهام غیر قرار گرفت و 27 درصد از کل شکایات مطرح شده را به خود اختصاص داد.

این در حالی است که در نه ماه نخست سال 85 تعداد شکایات معاملات بدون دستور 24 مورد بود. در مورد پرداخت وجوه با تأخیر و نقل و انتقال بدون مجوز تسویه وجوه که عمدتاً ناشی از عدم اطلاع رسانی کارگزار پس از فروش سهام یا عدم ثبت به موقع معاملات به دلیل ضعف در سیستم حسابداری کارگزاران بروز می کند، امسال شکایتی به کمیسیون حل اختلاف و هیأت داوری ارایه نشد. در حالی که سال گذشته 12 مورد از این شکایت مطرح شده بود.

در خصوص موضوع شکایت حق تقدم‌های سهم نشده، اشتباه در معاملات و اطلاع رسانی و پاسخگویی نامناسب نیز در 9 ماه نخست سال شکایتی مطرح نشد. در مقابل شکایات واصله در مورد تاخیر در انجام معامله نیز بدون تغییری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 مورد بود که پنج درصد از کل شکایات را تشکیل می داد.

به علاوه در این مدت شش مورد شکایت جعل، پنج مورد شکایت عدم رعایت نوبت در عرضه های اولیه، هشت مورد شکایت عدم اجرای دستور و 11 مورد نیز سایر شکایات توسط سهام داران مطرح شد.

در نه ماه نخست سال 85 در مجموع 220 مورد انواع شکایت از کارگزاران به کمیسیون حل اختلاف و هیات داوری، ارجاع شده بود که این تعداد تا پایان آذر ماه امسال با 66 درصد کاهش به 75 مورد رسیده است.

در عین حال مدیر نظارت بر کارگزاران به کارگزاران توصیه کرد تا برای پرهیز یا کاهش خسارات احتمالی نسبت به استقرار سیستم کنترل داخلی مناسب اقدام و به بخشنامه های صادره توجه کافی کنند. به علاوه ضرورت دارد تا کارگزاران نسبت به ایجاد بخشهای مستقل پذیرش، معاملات، حسابداری و در صورت داشتن مجوز سبدگردانی و کارگزار معرف بخش سبدگردانی و کارگزار معرف اقدام و از هر بخش مسئولی مستقل تعیین و شرح وظایف هر یک را اعلام و از آنها تاییدیه مکتوب اخذ کنند.

این در حالی است که آموزش دوره‌ای پرسنل به ویژه در خصوص قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت شرکتهای کارگزاری بسیار مفید بوده و سازمان و شرکت بورس آماده ارسال کارشناس به دوره آموزشی برگزار شده و توضیح قوانین و مقررات هستند.

کد خبر 44986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز