مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

راضیه شعبانی-‌ البرز- خبرنگار: به‌تازگی مسابقات بزرگ بانوان کشور در رشته تنیس برگزار شد و بانوان البرزی در این مسابقات توانستند جایگاه‌های نخست را به خود اختصاص دهند.

دغدغه‌های بانوی قهرمان

«کیمیا اسبقی» بازیکن تنیس ٢٠ساله کرجی و عضو تیم ملی ایران در این مسابقات توانست جایگاه سوم را مشترکا با «مشکات‌الزهرا صفی» کسب کند. وی که تنها ورزشکار در خانواده خود است، از حمایت خانواده و تبعیض مسئولان تنیس برای توجه به ورزشکاران می‌گوید. گفت‌وگوی این ورزشکار را با همشهری می‌خوانید.

  • از ورودتان به رشته تنیس خاکی بگویید.

از ٩ سالگی وارد رشته بسکتبال در تیم کرج شده بودم. از آنجا که بسکتبال ورزش تیمی است و هر بازیکن به صورت انفرادی کمتر دیده می‌شود، بنابراین حس می‌کردم با وجود تلاش‌هایی که می‌کنم کسی مرا نمی‌بیند. ۲ سال بعد، به صورت اتفاقی برای تمرین بسکتبال به پارک تنیس رفتم و وقتی که دیدم پدر و مادرم تنیس بازی می‌کنند با خودم فکر کردم که چه حس خوبی است وقتی مربی بیرون از زمین و تو در زمین بازی به‌تنهایی باید تصمیم بگیری و سرنوشت خودت را رقم بزنی. درنهایت بعد از این‌که تصمیم گرفتم تنیس را شروع کنم، ٤ سال به صورت تفریحی و سپس از ١٦ سالگی تاکنون به صورت حرفه‌ای در این ورزش فعالیت کرده‌ام.

  • تاکنون چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

با توجه به تمرین‌های مداومی که داشتم، در ۲ سال متوالی در سال‌های ٩٥ و ٩٦ توانستم در بخش انفرادی قهرمان و در بخش تیمی نایب‌قهرمان باشم. همچنین نفر اول مسابقات لیگ برتر بودم و در سال‌های ٩٦ و ٩٧ هم عضو تیم ملی بودم که در مسابقات اعزامی فدکاپ به تاجیکستان و بحرین هم خوشبختانه توانستم شرکت کنم.

  • بزرگ‌ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

متاسفانه هزینه‌های این ورزش به‌شدت بالاست و در عین حال نبود زمین تنیس برای ما دردسرساز  است. کسانی که در این ورزش به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند توانایی این را دارند که برای دستیابی به اهداف خود حداقل روزی ١٠ ساعت تمرین کنند، اما این در حالی است که نه زمینی برای تمرین داریم و نه حامی مالی که از ما حمایت کند. فقط قیمت یک راکت تنیس ٣ میلیون تومان است که باید بدون حضور حامی به صورت شخصی فراهم شود.

از طرفی هم وقتی سن ما بالاتر می‌رود، خانواده‌ها انتظار دارند که مستقل شویم، اما نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد، حتی هزینه‌های سنگین تامین امکانات و تجهیزات ورزشی ما هم بر دوش آنها خواهد بود. چون وقتی خودمان داریم به صورت حرفه‌ای تمرین می‌کنیم، نمی‌توانیم مربی باشیم و کسب درآمد کنیم. از طرف دیگر هم تعداد مسابقات و جوایز به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخگوی نیاز ورزشکاران باشد؛ یعنی در بیشتر موارد، جوایز مسابقات حتی به اندازه هزینه یک سبد توپ هم نیست.

  • به نظر شما چه موانعی برای پیشرفت ورزش قهرمانی وجود دارد؟

در ورزش و به‌ویژه بخش قهرمانی توجه مسئولان هر فدراسیون مهم محسوب می‌شود که ما در رشته تنیس خاکی به‌شدت با مشکلات درخصوص این موضوع مواجهیم و این در صورتی است که انتظار داریم آنها از ما حمایت کنند. مورد بعدی که می‌توان از آن یاد کرد، کمبود امکانات در کنار هزینه بالای آنهاست.

  • امکانات استان برای علاقه‌مندان کافی است؟

البرز با وجود داشتن قهرمانان بسیار نسبت به سایر استان‌ها، از امکانات محدودی برخوردار است. درواقع هیات تنیس البرز هیچ زمینی برای اختصاص به قهرمانان ندارد و ورزشکاران باید در زمینی که مختصِ ارگان دیگری است، آن هم با شرایطی سخت و ساعات تمرینی محدود، تمرین کنند.

  • تعامل فدراسیون و سایر مسئولان با شما چگونه است؟

با توجه به این‌که حدودا از ١٦ سالگی این رشته را به صورت حرفه‌ای بازی کردم و خیلی زود توانستم با استعدادی که داشتم در بسیاری از مسابقات درمقابل رقبایی که از بچگی تمرین می‌کردند، قهرمان شوم، فکر می‌کنم فدراسیون همچنان نتوانسته است با این موضوع کنار بیاید و از من برای پیشرفت بیشتر حمایت کند. البته در جهان هم فدراسیون تنیس نقش بزرگی را ایفا نمی‌کند و حامیان مالی بیشترین تاثیر را دارند که در کشور ما این موضوع هم نادیده گرفته شده است.

  • چه مشکلاتی در عرصه این ورزش وجود دارد؟

به نظر من تعداد محدود مسابقات یکی از مشکلات اساسی در تنیس خاکی برشمرده می‌شود و این در حالی است که مسابقات می‌توانند با کسب تجربه، پیشرفت ورزشکار را تامین کنند.

  • چه کسانی در موفقیت شما تاثیرگذار بوده‌اند؟

خانواده‌ام همواره با تمام وجود از من حمایت کرده‌اند. همچنین معتقدم اگر این روزها موفقیتی دارم از دعاهای مادرم بوده است. همچنین مربیانی که داشته‌ام در پیشرفت و رسیدن من به اهدافم تاثیر بسیار زیادی داشته‌اند. اما متاسفانه برخی مسئولان به‌جای حمایت می‌گویند تو دیگر پیر شده‌ای و نمی‌توانی بازی کنی. این جمله حتی اگر به شوخی هم زده شود، برای روحیه قهرمان خوبنیست.

  • چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

به نظر من تنیس پایانی ندارد و از آنجا که هر ورزشکاری دوست دارد پیشرفت کند، من هم برای رسیدن به اهدافم و پیشروی در این ورزش تلاش می‌کنم تا با انرژی مثبت بیشتری گام بردارم.

  • چه انتظاری از مسئولان دارید؟

افزایش مسابقات نخستین و مهم‌ترین خواسته است و در کنار آن تقاضا دارم که در بین ورزشکاران تبعیضی قائل نشوند و به همه بازیکنان فرصت بدهند تا توانایی خود را در هر سطحی که هستند به نمایش بگذارند.

  •  و سخن آخر؟

امیدوارم با ایجاد شرایطی مناسب از سوی مسئولان، آینده درخشانی در انتظار تمامی بازیکنان تنیس باشد.

  • میزبانی البرز از  تور تنیس نوجوانان آسیا

 تنیس خاکی از جمله  رشته‌های ورزشی‌ است که  علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده است، در همین راستا هیات تنیس استان توانسته برنامه‌ریزی موثری را در این زمینه تدارک ببیند و علاقه‌مندان  این رشته را جذب کند. به گزارش همشهری، دبیر هیات تنیس خاکی البرز با بیان این‌که توجه به ورزش در سنین پایه مهم قلمداد می‌شود، گفت: ۲ امر استعدادیابی و برگزاری مسابقات از مهم‌ترین رویدادهایی است که می‌تواند نقش بسیاری در پیشرفت ورزشکاران داشته باشد.

«جعفر سهرابی» ادامه داد: گرچه برخی معتقدند که البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت دچار مشکلات بسیاری شده است، اما ما همواره معتقدیم که می‌توان از این نزدیکی بهره کافی را در پیشبرد بهتر امور برد. وی افزود: البرز با امکاناتی که دارد از بسیاری از استان‌ها شرایط بهتری دارد و ما در تلاشیم تا از این شرایط هم بهترین استفاده رابکنیم.

سهرابی همچنین گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای تنیسورهای نوجوان البرز شرایطی فراهم شده است تا بتوانند خود را در استان با حضور بازیکنان آسیایی مقایسه کرده و توانایی خود را بسنجند. وی با بیان این‌که البرز میزبان تور تنیس آسیا خواهد بود، افزود: برگزاری مسابقات تور تنیس آسیا برای دختران و پسران زیر ۱۴ سال از ۵ مرداد در دهکده ورزشی چهارباغ برگزار شد. دبیر هیات تنیس البرز درپایان گفت: امیدواریم نوجوانان کشور و به‌ویژه استان از این ظرفیت و شرایطی که برای آنها فراهم شده است، استفاده کرده و با کسب تجربه بهترین نتایج را کسب کنند.

کد خبر 449750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha