همشهری آنلاین: جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی که به تازگی دور دوم ریاست جمهوری خود را در این کشور جنوب شرق آسیا شروع کرده است، گفت: برای نجات جاکارتا از غرق شدن باید دور تا دور آن دیوار کشید.

برای جلوگیري از غرق شدن جاکارتا باید دور آن دیوار کشید

به گزارش ایرنا، طبق گزارش‌های رسانه‌ای طرح ساخت دیواری در اطراف شهر جاکارتا از مدتی پیش توسط برخی از کارشناسان اندونزیایی مطرح شده است.

پایتخت اندونزی در سطحی پایین‌تر از دریا قرار دارد و افزایش روند گرمایش زمین و تغییرات شدید آب‌ و هوایی، سبب افزایش سطح آب دریاها شده و این موضوع در جاکارتا سبب شده تا آب دریا به داخل این شهر نفوذ  کند.

رئیس جمهوری اندونزی گفت: که باید طرح ساخت این دیوار غول‌پیکر برای نجات پایتخت از غرق شدن تدریجی در آب‌های دریا را سرعت بخشید.

طبق پیش‌بینی متخصصان اندونزیایی در صورتی که روند گرمایش زمین با همین سرعت پیش رود، قریب به یک سوم از مساحت جارکاتا تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل به زیر آب خواهد رفت.

جوکو ویدودو در این مصاحبه تاکید کرده که وی و دولتش با زمان‌بندی اعلام شده کارشناسان در مورد غرق شدن جاکارتا موافق نیست.

آسوشیتدپرس گزارش داد اما تغییرات آب‌ و هوایی تنها عامل غرق شدن تدریجی پایتخت بزرگ‌ترین کشور جنوب شرق آسیا نیست، بلکه برنامه‌های طویل مدت که در دهه‌ها توسعه بی‌حساب و لجام‌ گسیخته‌ای را در این شهر موجب شده، نبود برنامه‌های مبتنی بر اصول شهرسازی و فساد مالی در میان برخی دولتمردان آینده این شهر بزرگ را  با نابودی همراه کرده است.

جاکارتا از کانال‌کشی شبکه‌ای و کارآمد بی‌بهره است. بخش‌های لغزنده شهر دائم در حال رانش هستند و هر سال ۱۰ سانتی‌متر بیشتر در آب فرو می‌روند.

کلان‌شهر جاکارتا با قریب به ۳۰ میلیون نفر جمعیت ساکن و در حال تردد بیش از ۶ هزار و ۴۰۰  کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر از سال ۱۹۴۹ تاکنون پایتخت اندونزی بوده و تا به حال طرح‌های مختلفی برای انتقال پایتخت به شهر دیگری نیز مطرح شده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای جاکارتا همچنان از نبود یک شبکه جامع تخلیه آب و فاضلاب رنج می‌برد و اکنون  به عنوان یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال غرق شدن در دنیا مطرح است که حاصل ناهنجاری‌های آب و هوایی، جغرافیایی و سوء مدیریت است. این شهر بر روی زمین باتلاق گونه قرار گرفته و دست کم ۱۳ رودخانه‌ای که به شدت آلوده است از آن عبور می‌کنند.

کارشناسان همچنین علت زمین‌شناختی پدیده غرق شدن پایتخت را استخراج بیش از حد آب‌های زیرزمینی در این کلان‌شهر اعلام کرده‌اند.

جوکوو ویدو که از سال ۲۰۱۴ رئیس جمهوری اندونزی بوده به اعضای کابینه خود دستور داده تا طرح‌ها و شهرهای احتمالی را برای جایگزینی جاکارتا بررسی و معرفی کنند.

بر اساس گزارش‌های مطرح شدن جاکارتا در ۳۰ سال گذشته به میزان ۱۳ فوت (حدود ۳.۹ متر) در زیر آب فرو رفته است و اگر روند فرو رفتن جاکارتا در اثر گرمایش زمین و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، با همین سرعت ادامه یابد، بیش از ۹۵ درصد از این ابرشهر بسیار آسیب‌پذیر، تا سه دهه آینده به طور دائم در زیر آب خواهد رفت.

هزینه انتقال پایتخت نیز افزون بر ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم هزینه سنگینی را بر دوش اقتصاد اندونزی تحمیل می‌کند و ضرورت دارد علاوه بر تمام وزارتخانه‌ها و ساختمان و مراکز اداری دولتی و نیز خصوصی همه سفارتخانه‌های خارجی و افزون بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت آن نیز به پایتخت جدید و یا نقاط دیگر منتقل شوند. بنابر این ایده دیوار کشیدن در اطراف جاکارتا نیز در میان متخصصان اندونزیایی با قوت مطرح شده است.

در مجموع، پایتخت اندونزی که از سال  ۲۰۰۸  چالش قفل ترافیکی شدید و آلودگی هوا نیز نیز روبه رو شده، اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت جوکوی در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش مطرح است.

کد خبر 449668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha