دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قاچاق حیات وحش در آسیای جنوب‌شرقی، بیش از ۱۲۵ کیلوگرم شاخ کرگدن به ارزش ۷.۵ میلیون دلار در فرودگاه هانوی کشف و ضبط شد.

كشف شاخ كرگدن در فرودگاه هانوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مقام‌های رسمی گمرک و پلیس ویتنام اعلام کردند این محموله قاچاق از یکی از پروازهای هواپیمایی اتحاد از مقصد امارات متحده عربی وارد فرودگاه نوی بای در هانوی و در پوشش پلاستیکی بسیار قطور پیچیده شده بود. کارکنان گمرک فرودگاه بیش از ۱۲ ساعت برای باز کردن پوشش تمام ۵۵ بسته وقت صرف کردند.

برخش شهروندان ویتنامی بر این باورند که شاخ کرگدن به ویژه پودر آن ارزش پزشکی و دارویی دارد و می‌تواند گونه‌های مختلف بیماری‌ها و ناتوانی‌ها را از سرطان گرفته تا خماری درمان کند. از این رو، پودر شاخ کرگدن یک ماده بسیار پرسود است و هر کیلوگرم آن در بازار ویتنام تا ۶۰ هزار دلار داد و ستد می‌شود. محموله ۷.۵ میلیون دلاری اخیر بخشی از عملیات گسترده پلیس این کشور برای مبارزه با شبکه قاچاق است.

ویتنام در سال‌های اخیر به مرکز و محور بازار منطقه‌ای قاچاق حیات وحش تبدیل شده و در بازار سیاه آن می‌توان هر چیز یافت؛ از شاخ کرگدن تا پوست و گوشت ببر و عاج فیل و پوست مورچه‌خوار پولک‌دار. هفته گذشته مقام‌های رسمی جنازه یخ‌زده هفت توله ببر را پشت یک خودرو در هانوی یافتند که تصور می‌شود از لائوس وارد ویتنام شده‌اند. ویتنامی‌ها از گوشت و دیگر بخش‌های بدن ببر برای درمان و تولید ابزار زینتی استفاده می‌کنند.

گرچه قاچاق شاخ کرگدن بر اساس قوانین بین‌المللی از سال ۱۹۷۷ به بعد ممنوع است اما رونق داشتن بازار سیاه آن به ویژه در چین و ویتنام باعث شده جمعیت کرگدن در سال‌های اخیر به شدت رو به کاهش برود. بر اساس آمار بنیاد بین‌المللی کرگدن، امروز حدود ۲۹۰۰۰ کرگدن در جهان باقی مانده و برآوردها نشان می‌دهد هر روز دست‌کم سه کرگدن فقط در آفریقای جنوبی شکار و کشته می‌شود.

مقام‌های رسمی سنگاپور هفته گذشته یک محموله بسیار بزرگ قاچاق حیات وحش کشف کردند که شامل ۹ تن عاج مربوط به حدود ۳۰۰ فیل به ارزش ۱۳ میلیون دلار و ۱۲ تن پوست مورچه‌خوار پولک‌دار از حدود دو هزار حیوان به ارزش تقریبی ۳۷ میلیون می‌شد.

کد خبر 449661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha