مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۶
۰ نفر

فرزاد عسگری-  البرز - خبرنگار: نمایش «اسکرین‌شات» به عنوان یکی از آثار در بخش صحنه‌ای چهاردهمین جشنواره تئاتر رضوی انتخاب شده است.

«اسکرین‌شات» در تبریز روی صحنه می‌رود

این اثر در یکی از روزهای ۶ تا ۹ مرداد به صورت رقابتی در تبریز به روی صحنه می‌رود. این نمایش با نویسندگی و کارگردانی «ندا قربانیان» تا پنجم مرداد در پلاتوی «حیاتی مهر» اجرا داشته است. اسکرین‌شات با موضوع «دروغ» با بازی «حمیدرضا معدن‌کن»، «محمود حقیری»، «سحرناز عباس‌زاده»، «ندا قربانیان»، «فرزاد تجلی»، «ریحانه یزدان‌یار» و «مسعود بیگلری» آماده رقابت در جشنواره رضوی است.  

  • عواقب دروغگویی؛ محور نمایش

بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش «اسکرین‌شات» می‌گوید: نگارش این نمایشنامه سال ۹۷ به پایان رسید و اوایل سال ۹۸ انتخاب بازیگران و تمرینات ما آغاز شد. دروغگویی و عواقب آن، موضوع اصلی این نمایش است. آدم‌هایی که هر کدام به دلایل مختلف به یکدیگر دروغ می‌گویند و همین دروغ‌ها باعث از بین رفتن رفاقت‌ها و رابطه‌ها می‌شود. نمایش در مورد ۲ خانواده است که پدران خانواده با هم برای ساختن یک هتل در شهر مشهد شریک هستند. سعی ما بر این بود که نمایش با موضوعی انتخاب شود که جامعه دچار آن است و مردم هر روز با آن سروکار دارند.

«ندا قربانیان» می‌افزاید: تمرینات ما به طور جدی از اوایل امسال در پلاتوی حیاتی مهر اداره ارشاد البرز آغاز شد و با مشکل خاصی مواجه نشدیم. از آنجا که امکانات پلاتوهای کرج برای همه دوستان هنرمندم کم و نامناسب است، ما به این مسئله عادت داریم و سعی می‌کنیم علیرغم کمبود امکانات، در بهترین حالت خودمان به اجرای عمومی برسیم.

قربانیان ادامه می‌دهد: اسکرین‌شات هشتمین تجربه من در قامت کارگردان و بازیگر، به صورت همزمان است. مدت‌هاست که آثاری را کارگردانی و در آنها بازی می‌کنم و به این کار عادت دارم اما در هر صورت، هنگام اجرا و کارگردانی به صورت همزمان، متحمل فشارهای زیادی می‌شوم. وی در پاسخ به این سوال که در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی چه اقداماتی انجام داده است می‌افزاید: زمان زیادی برای اطلاع‌رسانی نداشتیم، زیرا اجراهای ما در کرج محدود است. از سازمان فرهنگی در این زمینه کمک خواستیم که متاسفانه حمایت نکردند، اما امیدواریم حداقل مسئولان فرهنگی حامی گروه ما برای راهی شدن به جشنواره رضوی باشند.

  • باید با روح تئاتر آشنا شد

یکی دیگر از بازیگران حاضر در نمایش اسکرین‌شات، درباره چگونگی ورود خود به دنیای تئاتر می‌گوید: ابتدا به عنوان دستیار و در پشت صحنه تئاتر فعالیتم را آغاز کردم. معتقد بودم با این کار، بهتر می‌توانم با روح تئاتر آشنا شوم و آن را درک کنم. پس از مدتی به پیشنهاد محمدرضا مرتضوی در نمایش دریازدگی به عنوان بازیگر حضور یافتم و به ایفای نقش پرداختم.

«ریحانه یزدان‌یار» ادامه می‌دهد: وقتی نمایش اسکرین‌شات به من پیشنهاد شد، مشغول تمرین و اجرای نمایشی با عنوان «مثل خاراندن یک زخم» بودم و پذیرش این نقش برایم مشکل بود، اما وقتی نمایشنامه را خواندم متوجه شدم با نقشی که در حال اجرای آن هستم تفاوت بسیاری دارد و در واقع نقطه مقابل آن است. نقش ساناز در نمایش اسکرین‌شات، نمایی از زندگی دختری مهربان با قلبی بزرگ و پرعاطفه است. دختری که از خودگذشتگی زیادی دارد و بیش از خودش، به بقیه فکر می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در اجرای نقش ساناز با آنها روبه‌رو بوده است می‌گوید: رسیدن به ظرافت‌های نقش نیازمند تمرینات خاصی است، اما هیچ چیز مانند تجربه کردن نمی‌تواند بازیگر را در نقش فرو ببرد. بحث کردن، صحبت و تبادل اطلاعات بین بازیگران و عوامل پشت صحنه نمایش اسکرین‌شات، باعث شد من بتوانم نقشم را هرچه بهتر درک کنم و به‌خوبی به جای شخصیت داستان، به ایفای نقش بپردازم. یزدان‌یار با انتقاد از وضعیت فعلی سالن‌ها و پلاتوهای کرج می‌گوید: سالن‌های موجود در کرج، کیفیت لازم را برای اجرای برنامه ندارند و این موضوع روی بازی و حس بازیگر اثر منفی دارد. امیدوارم سالنی درخور مردم استان تاسیس شود تا بتوانیم از آن به عنوان خانه‌ای برای هنرمندان یاد کنیم.

  • ضعف‌های زیرساختی تئاتر استان

یکی از بازیگران فعال در عرصه تئاتر درباره حضورش در این نمایش و نقشی که ایفا می‌کند، می‌گوید: سال‌هاست «ندا قربانیان» را به عنوان نویسنده و کارگردان می‌شناسم. نقشی که در اسکرین‌شات دارم براساس ویژگی‌های ظاهری من نگارش شده است و زمانی که که با متن مواجه شدم به واسطه گفت‌وگو و تعاملی که با نویسنده داشتم، جایگاه نقش پررنگ‌تر شد. ندا قربانیان، کارگردانی حرفه‌ای است و شیوه تعامل و کشمکش با بازیگر را به‌خوبی می‌داند.

«حمیدرضا معدن‌کن» در پاسخ به این سوال که بازیگران استان با چه چالش‌ها و مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌افزاید: مشکلات به قدری زیاد است که نمی‌دانم به کدام مورد اشاره کنم. فکر می‌کنم مسئولان فرهنگی خودشان بهتر از هنرمندان درد هنر را بدانند. بدیهی‌ترین نیاز بازیگر تئاتر، سالن مناسب برای تمرین و اجرای عمومی است، اما در استان البرز این امکانات با کمترین درجه کیفیت به هنرمندان ارائه می‌شود. سالن‌های نمایش کرج مشکلات عدیده‌ای دارند که با کمی توجه حل خواهد شد و امیدوارم مسئولان هرچه زودتر به این اماکن فرهنگی رسیدگی کنند. از دید من مسئولان فرهنگی بهتر از هنرمندان از مشکلات باخبر هستند اما با هنرمندان صادق نیستند، در نتیجه گاهی برای تجربه‌ای که در استان صرف کرده‌ایم متاسف و دلگیر می‌شوم.

وی می‌افزاید: یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعف فرهنگی و هنری ما این است که مسئولان، هنرمندان شهر را نمی‌شناسند و از آنها دور هستند. سال‌هاست مدیریت شهری و فرهنگی به هنر و شخصیت‌های هنری اهمیت کافی نمی‌دهد، در حالی که همیشه هنرمندان البرزی در جشنواره‌های متعدد داخلی و بین‌المللی افتخار آفریده‌اند. امیدوارم خبرنگاران شهر صدای ما را به گوش مسئولان برسانند.

کد خبر 449462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha