مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: براساس طرح جامع حمل ‌و نقل ریلی شهرتهران باید چهار خط دیگر همانند خطوط دیگر مترو با عناوین خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در پایتخت ساخته شود و علاوه بر این چهار خط، دوخط اکسپرس(سریع‌السیر) A و B هم باید ساخته شود.

مترو

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ، علی امام با اشاره به این‌که در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران در سال ۸۷، هشت خط داخل شهری و چهار خط اکسپرس برای پایتخت در نظر گرفته شده بود ولی در تصویب طرح توسط دولت در سال ۸۷، فقط ۷ خط تصویب، خطوط اکسپرس حذف و مابقی خطوط هم به منوریل تغییر یافت، گفت: خطوط اکسپرس، خطوطی هستندکه زیر سایر خطوط مترو حرکت کرده و فواصل ایستگاه‌های آنها بیشتر از خطوط معمول بوده و با همه خطوط داخل شهر ارتباط و تبادل و در امتداد خطوط اقماری خواهند بود.

او افزود: در حال حاضر متروی تهران؛ شش خط درون شهری و دو خط اقماری (کرج و فرودگاه امام خمینی(ره)) تا شهر جدید پرند دارد. در بازنگری طرح جامع که با مشارکت مشاوران با تجربه داخلی و خارجی تهیه شده؛ ۱۱ خط عادی و ۲ خط اکسپرس برای تهران در نظر گرفته شده است.

علی امام با تاکید بر این‌که بنابر مصوبات بالادستی؛ ۷۵ درصد حمل و نقل داخل شهر باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود، گفت: در این میان ۳۰ درصد حمل و نقل در داخل شهر به عهده مترو است که در حال حاضر با جابه‌جایی روزانه دو میلیون مسافر، ۱۳ درصد آن محقق شده است.

او گفت:  براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی و برنامه دوم توسعه شهر تهران باید امروز شاهد جابه‌جایی روزانه حداقل ۵ میلیون مسافر از طریق مترو می‌بودیم. متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، کامل نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز خطوط مصوب، همچنین به دلیل عدم تصویب خطوط جدید و کاهش نیافتن سرفاصله حرکت قطارها؛ این امر محقق نشده است، اما امیدواریم باتوجه به تکمیل خطوط ۶ و ۷ وساخت ۶ خط دیگر پیش‌بینی شده تاسال ۱۴۲۰ با توجه به رشد جمعیت تعدادسفرهای مترو روزانه به حدود۱۰ میلیون سفر برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: البته باید در نظر داشت که در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران که در سال گذشته به تصویب رسید، مترو مکلف شده است تا سهم خود را از سفرهای درون شهری به ۲۰ درصد برساند که این امر مستلزم تلاش بسیار ویژه و تمرکز خاص و دوچندان مدیریت شهری بر روی توسعه مترو است.

علی اما افزود: در حال حاضر منتظر نظر و تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک کشور در خصوص بازنگری طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران هستیم، درسال ۱۳۹۵ قراردادی با مشاوران ذی‌صلاح بسته شد تا این طرح جامع، موردبازنگری قرار گیرد، چرا که با توجه به تغییراتی که در وضعیت ترافیک و جمعیت شهر تهران اتفاق افتاده بود این بازنگری ضروری بود.

او ادامه داد: خوشبختانه این بازنگری چند ماه پیش به پایان رسید و برای بررسی به شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور فرستاده شده است تا بعد از تأیید و تصویب در برنامه کار شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)  قرار گیرد.

مدیرعامل مترو گفت: پس از تصویب این طرح در شورایعالی ترافیک و تامین بودجه،  طراحی خطوط و اقدامات اجرایی را بر اساس اولویت‌بندی شاهد خواهیم بود. سیاست‌گذاری مدیریت جدید در مترو، ساخت خطوط بر اساس افتتاح قطعه‌ای است و نه بهره‌برداری یکباره کل خط، چرا که امکان بهره‌برداری و استفاده سریع‌تر، بیشتر و ایمن‌تری را برای شهروندان فراهم می‌کند.

کد خبر 449386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha