شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

فاطمه حافظی-خرم آباد - خبرنگار: موتورسواری، با وجود خطرآفرین بودن، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات جوانان لرستانی است.

موتورسواران

البته بسیاری از آنها از این وسیله کوچک هیجان‌انگیز در جهت سلب آرامش مردم، ایجاد مزاحمت، تک‌چرخ زدن، عبور از پیاده‌روها و زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کنند. در این میان، تعداد معدودی از شهروندان هم هستند که درست و معقول و برای امور روزمره خود از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، اما تعداد کسانی که به آن تنها به چشم وسیله تفریح نگاه می‌کنند، خیلی بیشتر است.

  • استفاده نادرست از موتورسیکلت

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: استفاده نادرست از موتورسیکلت بی‌نظمی‌های زیادی در شهر خرم‌آباد به وجود آورده است. وسیله‌ای که می‌تواند مورد استفاده درست قرار بگیرد و در مواردی کارراه‌انداز باشد، حالا به یکی از معضلات اصلی این شهر تبدیل شده است.

«صدرا حشمتی» می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از جوانان در ساعات ظهر یا غروب در خیابان‌های آرام شهر مثل کیو، ساحلی و زیباکنار با تک‌چرخ زدن و ویراژ رفتن مشکلات زیادی را برای اهالی و افرادی که در این محل‌ها حضور دارند، ایجاد می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: البته در ساعاتی که گشت‌های نیروی انتظامی یا راهنمایی و رانندگی حضور دارند، این حرکات بسیار کمرنگ می‌شود. نمی‌شود که در همه ساعات ماموران و گشت‌ها حضور داشته باشند، بلکه باید با کارهای فرهنگی این قشر را متقاعد کنیم که انجام این کارها در خیابان‌ها و کوچه‌ها خطرناک است و چیزی جز مزاحمت نیست.

  • سلب آرامش و امنیت شهر

یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: خیلی از موتورسواران در خرم‌آباد برای تردد از پیاده‌روها استفاده یا خیابان را خلاف جهت حرکت می‌کنند. این موارد باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان و رانندگان می‌شود. «مونا پیوستگر» ادامه می‌دهد: وقتی موتورسواران در پیاده‌رو حرکت می‌کنند، ما احساس ناامنی و ترس می‌کنیم و برای جلوگیری از این‌که مبادا مشکلی برای‌مان به وجود بیاید، مجبور می‌شویم از کنار خیابان حرکت کنیم. وی می‌گوید: جالب است که در بیشتر خیابان‌ها دوربین کار گذاشته شده است اما گویا این دوربین‌ها هیچ کمکی به مردم نمی‌کنند. بالاخره در ساعاتی که پلیس حضور ندارد، می‌توان با چک کردن دوربین‌ها راکبان متخلف را شناسایی و با جریمه کردن یا دادن اخطار به آنها، از تکرار این حرکات جلوگیری کرد.

  • جریمه‌ها بازدارنده نیست

شهروند دیگری عنوان می‌کند: جریمه‌ها باید بازدارنده باشند و تنها به جریمه‌های نقدی اکتفا نشود. وقتی هم جریمه خیلی بیشتر از قیمت موتورسیکلت می‌شود، مالکش بی‌خیال آن می‌شود و به سراغ خرید موتور دیگری می‌رود. در اینجا نقش پلیس باید پررنگ باشد و با این‌گونه جرائم به صورت بازدارنده برخورد کند. «سعید ساعتی» می‌افزاید: جریمه‌هایی که بر اساس آنها راکب متخلف مجبور شود کارهای فرهنگی انجام دهد یا در اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش داشته باشد، باعث می‌شوند او دیگر از کارهای ضد فرهنگی انجام ندهد.

  • دلایل استفاده از موتورسیکلت در استان

رئیس پلیس راهور لرستان با اشاره به دلایل استفاده از موتورسیکلت در شهرهای استان می‌گوید: موتورسیکلت وسیله‌ای است که هزینه خرید و نگهداری آن بسیار پایین است و همه اقشار جامعه می‌توانند آن را داشته باشند. برای همین مورد استقبال همه افراد به‌ویژه جوانان قرار می‌گیرد. سرهنگ «منوچهر مرادی» ادامه می‌دهد: این وسیله، به دلیل قدرت مانور بالا و این‌که فضای کمی از معابر را اشغال می‌کند، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی اظهار می‌کند: بعضی افراد با چیزی که می‌تواند وسیله ایاب و ذهاب و امرار معاش باشد، مزاحمت ایجاد می‌کنند و آرامش و امنیت دیگر شهروندان را سلب می‌کنند. در ضمن، استفاده نادرست از موتورسیکلت برای خود موتورسوار هم خطرآفرین است.

  • توقیف موتورسیکلت‌ها فایده ندارد

سرهنگ مرادی می‌گوید: متاسفانه بیش از ۳۰ درصد تصادفات فوتی و ۳۵ درصد از تصادفات جرحی در شهرهای استان مربوط به موتورسواران است. وی می‌افزاید: بیشترین تخلفاتی که از موتورسواران سر می‌زند، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، بی‌توجهی به یکطرفه بودن برخی خیابان‌ها و حرکت جهت خلاف، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات نمایشی، حمل نامتعارف بار، عدم رعایت حقوق عابران پیاده و ایجاد صداهای ناهنجار است.

رئیس پلیس راهور استان بیان می‌کند: متاسفانه برخوردها و توقیف موتورسیکلت‌ها تا الان کارگشا نبوده است، به گونه‌ای که در حال حاضر پارکینگ‌های طرف قرارداد پلیس راهور پر از موتورهای توقیف‌شده است. این مقام مسئول می‌گوید: خلافی بعضی از موتورسیکلت‌ها از قیمت خود آن بیشتر است، برای همین صاحبان آنها بعد از توقیف، دیگر به سراغشان نمی‌آیند و همین خود به معضلی تبدیل شده است.

  • شماره‌گذاری مجدد یا اسقاط موتورهای توقیف‌شده

رئیس پلیس راهور لرستان اظهار می‌کند: از آنجا که پارکینگ‌های پلیس پر شده از موتورهایی که می‌دانیم مالکان آنها دیگر به سراغشان نخواهند آمد، قرار شده است موتورهایی که خلافی بالایی دارند، با هماهنگی ستاد قضایی تعمیر و شماره‌گذاری و به اشخاص دیگری واگذار شوند. وی ادامه می‌دهد: وجه دریافتی از فروش این موتورها به اشخاص دیگر به حساب ستاد اجرایی واریز و برای خدمات‌رسانی به شهروندان در بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد. سرهنگ مرادی می‌گوید: موتورسیکلت‌هایی هم که قابلیت تعمیر یا شماره‌گذاری مجدد ندارند، اسقاط و از چرخه استفاده خارج می‌شوند.

  • موتورسواران به ترافیک دامن می‌زنند

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع ترافیک ایجادشده در شهرها توسط موتورسواران اشاره می‌کند و می‌گوید: بین شهرهای استان، بیشترین بی‌نظمی‌های ترافیکی موتورسواران مربوط به بروجرد است و دلیل آن هم تمایل زیاد شهروندان بروجردی به استفاده از موتورسیکلت است.

وی می‌افزاید: بعد از بروجرد، استفاده از این وسیله در شهرهای خرم‌آباد و دورود زیاد است و به تبع آن، آمار مشکلات ترافیکی و بی‌نظمی و بی‌قانونی هم در این شهرها بالاست. رئیس پلیس راهور لرستان همچنین بیان می‌کند: در شهر الیگودرز، به دلیل سردی هوا، از این وسیله زیاد استفاده نمی‌شود. در شهرهای پلدختر و دوره هم بیشترین استفاده از موتورسیکلت در جاده‌های بین مزارع و برای رفتن به زمین‌های کشاورزی است.  

  • طرح برخورد با موتورسواران متخلف

سرهنگ مرادی همچنین به موضوع برخورد با موتورسواران متخلف اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا طرح‌های ترافیکی با هم‌پوشانی کلانتری‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در صورت مشاهده رفتارهای غیرقانونی راکبان، با آنها برخورد و وسیله‌ نقلیه‌شان توقیف می‌شود. وی ادامه می‌دهد: برای اولین تخلف، یک هفته و در صورت تکرار تخلف، به مدت یک ماه موتورسیکلت توقیف می‌شود. رئیس پلیس راهور لرستان اظهار می‌کند: پایش‌های ما از طریق گشت‌های حضوری در خیابان‌های شهر و توسط دوربین‌ها و دست‌افزارها (موبایل برخط) ثبت و جریمه لحاظ می‌شود.  

کد خبر 449352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha