شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۸
۰ نفر

جزئیات فنی درباره لو رفتن اطلاعات خصوصی رئیس‌جمهوری برزیل که به‌عنوان یک «اقدام ضدملی جدی» از آن نام برده شده است.

هك شدن گوشي تلفن رئيس جمهور برزيل

هک شدن حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های هوشمند یا اطلاعات رایانه اتفاقی است که برای افراد زیادی در دنیا رخ داده و می‌دهد و معمولا به جز چند کارشناس امنیت سایبری، کمتر نظر دیگران را جلب می‌کند. اما به محض اینکه همین خبر ساده برای یک سلبریتی یا شخصیت مهم کشوری رخ بدهد، گوش تمام دنیا تیز می‌شود.

این‌بار هم با هک شدن تلفن همراه رئیس‌جمهوری برزیل تمام کشور در شرایط خاص امنیتی قرار گرفته و خبر این دزدی سایبری دنیا را برداشته است. گاردین نوشته، تمام تلفن همراه‌های مورد استفاده ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل توسط یک گروه چهارنفر از دزدان سایبری هک شده است. رئیس‌جمهوری این اتفاق را «اقدامی جدید علیه برزیل و نهادهای حاکمیتی آن» دانسته و قول مجازات شدید مرتکبان را داده است.

این البته نخستین باری نیست که چنین حجم بزرگی از اطلاعات یک شخصیت شناخته شده سرقت می‌شود. پیش‌تر بزرگ‌ترین سرقت سایبری تاریخ آلمان باعث لو رفتن اطلاعات شماری از سیاسیون و چهره‌های شناخته شده آلمان، به‌خصوص صدراعظم این کشور، ‌انگلا مرکل شده بود.

  • جزئیات فنی هک بزرگ

درباره این مورد هک اطلاعات فنی چندان دقیقی در دست نیست. صرفا گفته شده ۴مهاجم سایبری خرابکار با پیدا کردن یک رخنه در تلفن همراه کاربر قربانی توانسته‌اند این حمله را انجام بدهند. برخی منابع ازجمله گاردین ادعا کرده‌اند که بخش مهمی از نقاط نفوذپذیر در پیام‌رسان تلگرام قرار داشته و مکالمات رئیس‌جمهور با بقیه اعضای کابینه در این پیام‌رسان لو رفته است.

اینطور که پلیس فدرال برزیل می‌گوید، یکی از این هکرها ادعا کرده، تمام محتوای چت رئیس‌جمهور را در اختیار فردی دیگر می‌گذاشته است؛ کسی که بابت دریافت این اطلاعات و اجرای این پروژه هک پول هنگفتی پرداخت کرده بود. هنوز معلوم نیست این گروه دقیقا چه زمانی به اطلاعات خصوصی آقای رئیس‌جمهور دسترسی پیدا کرده و آیا گروه به تمام اطلاعات خصوصی او دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر.

  • بی‌اعتمادی جنجال‌برانگیز

معمولا افراد بلندپایه حاکمیتی از سیستم عامل‌های ویژه و سفارشی‌سازی‌شده‌ای استفاده می‌کنند که اطلاعات آنها را در یک سیستم امن و داخلی نگه دارد. این سیستم‌ها در برابر هک تا حد زیادی ایمن هستند و اطلاعات‌شان در یک بستر داخلی تبادل می‌شود. رئیس‌جمهوری نیز قرار بوده از موبایل خاص با یک سیستم عامل سفارشی‌سازی‌شده استفاده کند که توسط سازمان‌های امنیتی کشور ساخته شده بود.

اخباری که حالا به گوش رسیده، نشان می‌دهد که او به‌دلیل اختلاف با بقیه گروه‌های حاکمیتی و اعتماد نداشتن به آنها ترجیح داده از سیستم‌های عادی که توسط سازمان اطلاعات برزیل رمزگذاری نشده استفاده کند. گفته می‌شود، او در جلسات عمومی ادعا کرده بوده، این سیستم‌های امنیتی اجازه ورود به شبکه‌های اجتماعی مثل واتس‌اپ و توییتر را نمی‌دهند. به همین دلیل، ترجیح داده از یک سیستم عادی استفاده کند.

کد خبر 449332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha