مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

 مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: در فصل تابستان خطر وقوع آتش‌سوزی اماکن مسکونی و تجاری در شهرها و روستاها به خصوص مراتع و عرصه‌های طبیعی وجود دارد.

اطفاي حريق در پاساژ شيك رشت

معمولا علت وقوع آن رعایت نکردن اصول ایمنی است. مثلا اگر آتشی در جنگل روشن شده باشد ولی به درستی خاموش نشود، باعث آتش‌سوزی خواهد شد یا تکه‌های شیشه که در طبیعت رها می‌شوند، به علت تابش نور شدید آفتاب آتش‌سوزی به دنبال خواهند داشت. فشار به کابل‌های برق فرسوده و ناایمن بودن برخی تاسیسات برقی هم عامل بروز آن است.

ممکن است دامنه آتش گاه تا چند کیلومتر یا چندین خانه و مغازه هم برسد. یکی از معضلات رشت بافت فرسوده و ایمن‌ نبودن آن از نظر بنا و شبکه برق است. در این شهرستان ۲۰ پاساژ وجود دارد که غالبا فرسوده هستند. این پاساژها در بخش مرکزی، داخل و محدوده بازار قرار دارند و فقط یک جرقه از روی بی‌احتیاطی می‌تواند سبب آتش‌سوزی شود. در حال حاضر کمتر کسی تمایل دارد برای حفظ جان و مال خود و دیگران اقدام به ایمن‌سازی محل کسب کند.  سال ۷۱ پاساژ سالار، قدیمی‌ترین پاساژ رشت دچار آتش‌سوزی شد و خسارت بسیاری دید. این پاساژ و دیگر پاساژها از این تجربه عبرت نگرفتند و برای ایمن کردن آنها اقدامی انجام نشد.

  • صحبت‌های کسبه

«علی جاهد» یکی از کاسبان محدود بازار رشت در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: در این بازار چندین‌بار آتش‌سوزی رخ داده است، حتی در پاساژهایی مثل قدیری، آرسن یا سالار و...، اما کسی توجهی به این مسائل ندارد. وی گفت: مغازه‌ام فاصله کمی با یکی از این پاساژها دارد، به همین دلیل وقتی حرف از آتش‌سوزی می‌شود، تمام تنم می‌لرزد. طبقات بالای این پاساژها پر از پلاستیک، پارچه، مواد آتش‌زا و مستعد آتش‌سوزی است. یکی از کسبه پاساژ سالار که از ۳۰ سال قبل در طبقه همکف پاساژ به کسب و کار مشغول است، بیان کرد: یکی از مشکلات ما همراهی نکردن برخی کسبه است که به این موضوع اهمیت نمی‌دهند وگرنه چه کسی دوست دارد مغازه‌اش آتش بگیرد؟  

«غلامعلی فلاحی» ادامه داد: در پاساژ سیم‌های لخت وجود دارد یا برخی غذای خود را داخل مغازه گرم می‌کنند که خطرناک است. طی سال‌های گذشته یک بار این پاساژ دچار آتش‌سوزی شد. وی بیان کرد: وقتی آتش‌سوزی رخ می‌دهد همه می‌گویند باید پاساژ را ایمن کنیم، اما بعدا اقدامی انجام نمی‌شود. به نظرم باید مدیران شهری و آتش‌نشانی ۲ روز به دلیل ناایمن بودن پاساژ، آن را ببندند تا بالاخره همه کسبه به ایمن‌سازی پاساژ اهمیت بدهند و در این راستا اقدام کنند.  

«خسرو اشرفی» در طبقه دوم پاساژ جوان به تولید لباس مشغول است و ۱۰ خیاط زیر نظر وی کار می‌کنند. وی به همشهری گفت: ۴۰ سال است در خیاطی سابقه کار دارم. من مسئول جان کسانی هستم که اینجا فعالیت می‌کنند بنابراین خودم به ایمن کردن محل کسبم اقدام کردم. چون به جز یک سالن بزرگ، یک مغازه و انبار هم در این پاساژ دارم که کل اجناسم آنجاست. اگر قسمتی از پاساژ آتش بگیرد، ممکن است به مغازه من هم سرایت کند و این فاجعه است.  

  • بی‌توجهی هیات امنای پاساژها به ایمن‌سازی

در این رابطه رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت به همشهری بیان کرد: حدود ۲۰ پاساژ و کاروانسرای قدیمی در این شهر وجود دارد. طی ۲ سال گذشته از تعداد زیادی بازار و پاساژ توسط کارشناسان ما بازدید و مشکلات آنها به حوزه‌های ذی‌ربط اعلام شد. متاسفانه بزرگ‌ترین مشکلی که در این پاساژها شاهدیم، همکاری نکردن مالکان یا مغازه‌داران است که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و هیات امنایی بودن اقدام خاصی برای رفع معایب موجود نمی‌کنند. هیات امنای این پاساژها همکاری ندارند.

«بابک رمضانی» گفت: چند روز قبل پاساژ شیک توسط کارشناسان حوزه پیشگیری سازمان آتش‌نشانی رشت مورد ارزیابی و پایش ایمنی قرار گرفت. وی افزود: این بازدید در راستای اجرای تبصره ذیل بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و بر اساس صدور مجوز توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب رشت برای شهرداری (به منظور ارزیابی و پایش ایمنی و احصای نواقص از حیث حریق احتمالی در اماکن عمومی اعم از مراکز تجاری، درمانی، آموزشی و اداری) بوده است.

رمضانی ادامه داد: ۲ سال قبل حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این خصوص ورود کرد و از ما خواست تا مغازه‌ها و پاساژهایی که دارای عیب هستند و بعد از نظریه کارشناسی و دریافت هشدارهای لازم اقدامی در جهت رفع مشکل خود نمی‌کنند را معرفی کنیم تا از طریق این مرجع قضایی مورد پیگیری قضایی قرار بگیرند. این مسئول افزود: کارشناسان واحد پیشگیری و نظارت این سازمان پس از هماهنگی با مالک پاساژ از آنجا بازدید کردند.

 پس از شناسایی نواقص، شهرداری رشت ضرورت رفع نارسایی‌های موجود را طی مدت ۴۵ روز به مالک پاساژ ابلاغ کرد. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت بیان کرد: با توجه به بالا بودن ریسک آتش‌سوزی در چنین اماکنی انتظار می‌رود مالکان و متولیان نسبت به انجام وظایف قانونی خود برای رفع کاستی‌ها و صیانت از جان و مال افراد و سرمایه‌های ملی اقدام کنند.

  • مشکل پاساژهای رشت

بزرگ‌ترین مشکل پاساژهای قدیمی همکاری نداشتن مالکان و مغازه‌داران است که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و هیات امنایی بودن اقدام خاصی برای رفع معایب انجام نمی‌دهند. نقص سیستم سیم‌کشی، استفاده از وسایل حرارتی نامناسب و شعله‌های روباز، انبارهای ناایمن، نبود راه‌های خروجی و فرار، نصب نکردن سیستم اعلام هشدار و تجهیزات دستی برای خاموش کردن آتش از مواردی است که باید رفع شوند.

کد خبر 449295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha