همشهری‌آنلاین: اسامی برگزیدگان دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پنجشنبه شب طی مراسمی در تالار وحدت تهران اعلام شد

در این مراسم که پنجشنبه شب با حضور "محمد حسین صفار هرندی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلف شعر "کودک و نوجوان"، "پایداری و انتفاضه"، "آیینی"، "امام (ره) و انقلاب"، "اجتماعی" و "آزاد" معرفی و لوح تقدیر و تندیس سرو زرین جشنواره را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره در دو بخش "برگزیدگان کشوری" و "برگزیدگان جوان کشوری" برگزار شد که در پایان ناصر کشاورز، شکوه قاسم‌نیا و بیوک ملی برگزیدگان کشوری در بخش کودک و نوجوان بودند.

در بخش پایداری و انتفاضه نیز مجبتی مهدوی سعیدی، علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی و محمد رضا عبدالملکیان به عنوان شاعران برتر معرفی شدند.

محمدعلی مجاهدی، علی موسوی گرمارودی، قادر طهماسبی (فرید) و محمد جواد غفور زاده(شفق) در بخش آیینی، یوسفعلی میرشکاک، ذکریا اخلاقی، احمد عزیزی و فاطمه راکعی در بخش امام(ره) و انقلاب، احمد رضا احمدی، مفتون امینی، حسین مهدوی سعیدی (م،موید)، محمد باقر کلاهی اهری در بخش آزاد و منوچهر احترامی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض برگزیدگان بخش اجتماعی بودند.

براساس این گزارش، در بخش "برگزیدگان جوان کشوری" و در بخش کودک و نوجوان، منیره هاشمی از خراسان رضوی، آرش پورعلیزاده از گیلان و مرتضی حیدری آل کثیر از خوزستان (مشترک) به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

در بخش امام (ره) و انقلاب نیز محمد حسین ابراهیمی از کرمان، در بخش پایداری امید مهدی نژاد از تهران، در بخش آزاد سعید شاد از کردستان و گروس عبدالملکیان از تهران (مشترک) و در بخش اجتماعی نیز مهدی فرجی از اصفهان و میلاد عرفان پور از فارس (مشترک) عناوین شاعران برتر را به خود اختصاص دادند.

دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه سال جاری بطور همزمان در ‪ ۳۰‬استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده بود.

صفارهرندی: ادبیات بدون شعر، بی‌طراوت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چنانچه شعر را از متن ادبیات ایران جدا کنیم این پایه‌ها به لرزه در خواهد آمد و طراوت از ادبیات ما گرفته می‌شود.

"محمد حسین صفارهرندی" روز پنجشنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار وحدت تهران افزود:شعر هم دارای زیربنا و هم دارای روبنا است و این قطعه‌های ادبی در ساختمان ادبیات مستحکم ما، حکم ستون‌های تمام بخش این بنای عظیم را دارد.

او با اشاره به اهمیت شعر در مراودات انسانی گفت:انسان در هرجایگاهی که قرار دارد برای ابلاغ پیام‌های نیکوتر، به شعر پناه می‌برد و بهره‌گیری از شعر در کلام به قشر خاصی تعلق ندارد.

صفارهرندی توضیح داد: شاعران، طبیبان ،مردم کوچه و بازار و هرکسی که در بیان عادی خود عاجز می‌ماند از شعر برای رساندن پیام و منظور خود استفاده می‌کند.

او گفت: این توصیف خیال انگیزی که شعر از آن طریق به بیان حقایق و واقعیات می‌پردازد برای رساندن مفاهیم است تا ذائقه‌های گوناگون را ارضا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بااشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: شعر پرسابقه‌ترین وجه زیبای فرهنگی ملت ایران است و لازم بود که چنین جشنواره‌ای متصل به انقلاب در کشور برپا می‌شد.

او افزود: آنچه که سال گذشته اتفاق افتاد و نخستین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد در حقیقت تصمیم برآمده از خواسته‌های برحق جامعه ادبی کشور بوده است.

صفارهرندی گفت: اینکه جشنواره امسال نسبت به سال گذشته دارای چه مزیت‌هایی بوده باید منتظر قضاوت‌های بیرون از این مجموعه ماند.

در این مراسم با پخش کلیپی یاد و خاطره سید حسن حسینی، سلمان هراتی، نصرالله مردانی، مهرداد اوستا و منوچهر آتشی گرامی داشته شد.

در مراسم پایانی دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، "معین نظامی" شاعر پاکستانی و "حق نظر غایب" شاعر تاجیکی و همچنین ابوالقاسم حسینی، سید علی موسوی گرمارودی،محمد رضا عبدالملکی و محمدعلی جوشایی از ایران سروده‌های خود را قرائت کردند.

دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، در ‪ ۳۰‬استان کشور برگزار شد که در جریان آن ‪ ۱۰۰‬کتاب از شاعران و ‪ ۱۰۰‬کتاب از داستان نویسان چاپ و منتشر شد.

"محمود اکرامی فر" دبیر دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دراین مراسم گفت:در این جشنواره در بخش ملی ‪ ۲۲‬شاعر و در بخش جوانان ‪ ۹‬شاعر برگزیده معرفی می‌شوند.

او خواستار صدور دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دائمی شدن دبیرخانه جشنواره شد.

هیات داوران دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز دراین بیانیه خواستار دائمی شدن دبیرخانه و ترجمه آثار شاعران به زبان‌های خارجی شدند.

دراین مراسم ‪ ۲۹‬نفر از شاعران برگزیده ‪ ۲۹‬استان کشور معرفی شدند و جوایزی از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دریافت کردند.

صالح سجادی از آذربایجان شرقی، بهرام اسدی از آذربایجان غربی، امیر علی عابدین از اردبیل، علی مظاهر از اصفهان، جلیل صفر بیگی از ایلام و رضا طاهری از بوشهر به عنوان شاعران برگزیده معرفی شدند.

از برگزیدگان دیگر بخش استان ساعد باقری از تهران، مرید محمدی از چهار محال و بختیاری، هادی منوری از خراسان رضوی، قدرت الله شریفی از خراسان شمالی، محمد علی رحیمی از خراسان جنوبی،هرمز فرهادی بابادی از خوزستان، همایون عطایی از زنجان و شریف رضا مجد از استان سمنان نیز به عنوان شاعران برگزیده استانی بودند.

دراین مراسم همچنین عبدالله واثق عباسی از سیستان و بلوچستان، امیر عاملی از قزوین، سید ابوالقاسم حسینی از قم، احسان فریدونی از کردستان ، محمد علی جوشایی از کرمان، علی شمس علیزاده از کرمانشاه و فریدون داوری از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان شاعران برگزیده انتخاب شدند.

امیر فخر موسوی از گیلان، جعفر رودسرایی از گلستان، دکتر محمد رضا روزبه از لرستان، محمد علی رضا زاده از مازندران، مهدی رحیمی از مرکزی ، جواد ضمیری از هرمزگان، احمد خوانساری از همدان و عالیه محرابی از یزد به عنوان شاعران برگزیده استانی معرفی شدند ضمن اینکه استان فارس در بخش شاعران استانی، برگزیده نداشت

کد خبر 44914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز