همشهری آنلاین: معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گزارشی آمار میزان بازگشت نخبگان ایرانی ساکن خارج از کشور به ایران را اعلام کرد.

دانش بنيان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکصد و سومین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با گزارش معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان  «نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور»  برگزار شد.

در این گزارش، تعاریف و مفاهیم استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان و شتابدهنده ارائه شده و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتابدهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شده است.

در ادامه این گزارش، همچنین آمارهایی نظیر طراحی ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، فعالیت ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان، تصویب ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری، ثبت ۱۵۷ پتنت، فعالیت ۳۰۰۰ هسته کسب‌ و کار استارت آپی و ۴۰۹ شرکت خلاق و همچنین بازگشت ۱۱۳۶ نخبه ایرانی به کشور ارائه شده است.

همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها در این گزارش اشاره شده که در سه ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۳ شتابدهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.

در ادامه گزارش نیز اشاره شده که با عضویت این ۱۳ شتابدهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به ۴۰ عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارت آپ‌های کشور با سایر کشورها، آمارهایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارت آپ‌ها، نحوه حمایت از استارت آپ‌ها در نظام قانون‌گذاری و ... ارائه شده است.

کد خبر 448872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha