همشهری آنلاین: دو وزیر کابینه ترزا می که به زودی دیگر نخست وزیر بریتانیا نخواهد بود، از سمت خود کناره می‌گیرند تا مخالفت خود را با بوریس جانسون که طرفدار خروج بی‌توافق از اتحادیه اروپاست نشان دهند. اما استعفاهای دیگری هم در راه است.

عروسك بوريس جانسون

به گزارش دویچه وله، روز چهارشنبه دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) نخست وزیر جدید بریتانیا کار خود را آغاز می‌کند. احتمال داده می‌شود که بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین بریتانیا که موافق خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپاست، نخست وزیر بعدی باشد. همین باعث شده است که وزرای مخالف با برگزیت بدون توافق نارضایتی خود را از نخست وزیری جانسون به روش‌های مختلف نشان دهند.

تا به حال استعفای دو وزیر قطعی است؛ فیلیپ هاموند، وزیر دارایی، و دیوید گوک، وزیر دادگستری که گفته‌اند نمی‌توانند با جانسون کار کنند. وزیر دارایی بریتانیا به بی بی سی گفته است که نمی‌تواند از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا حمایت کند. وزیر دادگستری نیز خروج بدون توافق را شرم‌آور و "تحقیر ملی" خوانده و گفته است قبل از این که جانسون او را از کابینه بیرون بیاندازد، خود کناره می‌گیرد.

اما این دو تنها نیستند و گفته می‌شود استعفاهای دیگری نیز در راه‌ است. احتمال داده می‌شود که گرگ کلارک، وزیر اقتصاد، و روی استوارت، وزیر کمک‌های توسعه نیز کنار روند.

روز شنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) تظاهراتی بزرگ در لندن علیه برگزیت برگزار شد. در این تظاهرات یک عروسک بزرگ از بوریس جانسون نیز به نمایش درآمد که نامش را «Baby Blimp» گذشته بودند. Blimp به معنای  خودشیفته و به شدت محافظه‌کار است. زمانی که دونالد ترامپ ماه گذشته میلادی از بریتانیا دیدار کرد از او هم عروسکی بادی به هوا رفت که نامش را به مسخره «Baby Trump» گذاشته بودند.

رقیب جانسون جرمی هانت، وزیر خارجه فعلی بریتانیاست که گفته می‌شود شانسی برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری ندارد. روز سه‌شنبه ۱ مرداد (۲۳ ژوئیه) حزب محافظه‌کار نتیجه رای‌گیری خود را اعلام خواهد کرد. ۱۶۰ هزار عضو این حزب در رای‌گیری شرکت می‌کنند. روز بعد از آن نیز ملکه الیزابت در کاخ بوکینگهام از نخست وزیر جدید استقبال می‌کند.

بوریس جانسون قصد دارد در اکتبر سال جاری بریتانیا را "به هر قیمتی" از اتحادیه اروپا خارج کند. اقدامی که می‌تواند پیامدهای سنگین اقتصادی به دنبال داشته باشد.

کد خبر 448851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha