همشهری آنلاین: هوای تیر ماه امسال تهران ۱۳ روز در شرایط نامطلوب قرار داشت که علت آن در تمام این روزها افزایش غلظت آلاینده ازن بود البته همزمان با افزایش ازن طی برخی روزها غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز از حد استاندارد فراتر رفت اما به دلیل آن که ازن به مراتب شاخص میانگین بالاتری داشت، به عنوان آلاینده شاخص اعلام می‌شد.

ازن و ذرات معلق؛ آلاینده‌های هوای تهران در اولین ماه تابستان

به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران در تیر امسال نشان داد که روزهای آلوده پی در پی دیگر فقط مختص پاییز و زمستان نیست چرا که در نخستین ماه تابستان امسال پایتخت‌نشینان ۱۲ روز هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و یک روز هوای «ناسالم برای همه» را تنفس کردند.

بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، علت آلودگی هوا در تیر ماه طی تمام روزهای آلوده افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود. آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید «آلاینده ازن (O۳)» می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود و از این رو می‌توان گفت که خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای آلاینده ازن هستند که در حضور گرما و نور خورشید این آلاینده را تولید می‌کنند.

اما آلاینده ازن تنها حدود دو سال است که روزهای گرم تابستانی را آلوده می‌کند. از یک طرف افزایش دمای هوا شرایط حضور این آلاینده در تهران را بیش از پیش فراهم کرده است و از سوی دیگر به‌روزرسانی سیستم‌های سنجش آلودگی هوا، اندازه‌گیری آن در کلانشهر تهران را دقیق‌تر کرده است.

در این بین علاوه بر «آلاینده ازن»، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز در برخی روزهای گرم تیر ماه امسال در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت. این ذرات که به‌طور مستقیم از وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها و فرایندهای صنعتی تولید می‌شود هفت روز از  تیر (طی روزهای ۲، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تیر) و همزمان با «آلاینده ازن» در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت اما چون طی این روزها غلظت ازن به مراتب بالاتر از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود، ازن به عنوان آلاینده شاخص (AQI) اعلام شد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «آلاینده ازن» طی تیر ماه سال ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۹ و ۳ روز در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت.

گفته می‌شود که «آلاینده ازن» پس از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان به ویژه بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان است و زمانی‌که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است. از این رو وزارت بهداشت توصیه کرده است که همه افراد به ویژه کودکان، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیت‌هایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و به‌ویژه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر در فضای آزاد حضور نیابند.

کد خبر 448813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha