مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

خدیجه ستارزاده- البرز- خبرنگار: مهاجرپذیری البرز، افزایش بی‌رویه جمعیت و از طرفی نزدیکی آن به پایتخت موجب شده است تا کلان‌شهر کرج به عنوان مرکز استان درگیر گره‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی از جمله اتوبان‌های کرج- تهران و کرج- قزوین باشد.

بزرگراه شمالی روی دست‌انداز معارض‌ها

در کنار مسائل ترافیکی برون‌شهری، تقاضای بالای سفر برای عبور از محور کرج- چالوس نیز که موجب ترافیک در چند نقطه کرج و مسیر منتهی به این جاده می‌شود، در بیشتر روزهای سال گریبانگیر آرامش و راحتی ساکنان این شهر است. از سوی دیگر حجم بالای تردد در شریان‌های داخلی کلان‌شهر کرج نیز بخشی دیگر از مشکلات ترافیکی را در این شهر رقم زده است.  طرح بزرگراه شمالی که با نام کمربند شمالی کرج نیز شناخته شده است و با ۶/۱۷ کیلومتر طول با عبور از مناطق شمالی کرج، آزادراه شهید همت را به اتوبان کرج- قزوین متصل می‌کند، یکی از راهکارهایی است که برای حل این معضلات و برون‌رفت از مشکلات ترافیکی در کلان‌شهر کرج از سال ۹۵ عملیاتی شد. در این سال‌ها مباحث و موانع زیادی در خصوص بودجه و همچنین تملکات اراضی و املاک مطرح شد که مانع تحقق و اجرای روند طرح طبق وعده و وعیدهای مسئولان وقت شده است.  

  • ۴۰ درصد؛ پیشرفت فیزیکی طرح

معاون فنی و عمرانی شهردار کرج با بیان این‌که در این مسیر حدود ۲۰ پل وجود دارد می‌گوید: اکنون پیشرفت فیزیکی این طرح به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.   «عسگر نصیری» در مورد تزریق منابع مالی به پروژه بزرگراه شمالی کرج می‌افزاید: در این رابطه پیگیری‌های لازم انجام شده که برای پیشبرد هرچه سریع‌تر طرح مقرر است بخشی از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه عملیاتی شود.

وی در خصوص تزریق منابع دولتی به پروژه بزرگراه شمالی کرج می‌گوید: مکاتبات لازم در این باره نیز انجام شده و چندی پیش استاندار البرز دوباره نامه‌نگاری‌هایی با وزیر راه در مورد این طرح داشته، اما هنوز اقدام خاصی در این مورد  نشده است و منتظر نتیجه هستیم. نصیری می‌افزاید: برای پرداخت مطالبات پیمانکار از طریق شرکت سرمایه‌گذار این طرح که به عنوان کنسرسیوم تعیین شده بود، نیز به صورت تهاتری عمل کرده تا در مقابل بتوانیم از سوی این شرکت به پروژه بزرگراه شمالی کرج تزریق اعتبار داشته باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار کرج در مورد رفع معارضات موجود در این طرح اظهار می‌کند: در حال حاضر معارضات ملکی و تاسیساتی زیادی در مسیر این پروژه وجود دارد که هنوز حل نشده است و نزدیک به ۳۰ مورد معارض ملکی داریم.  نصیری با بیان این‌که بازه زمانی ۴ ساله برای اجرای این طرح تعریف شده بود، می‌افزاید: طبق قرارداد زمان اتمام آن اواخر سال ۹۹ پیش‌بینی شده است که اگر حل مشکلات موجود بر سر راه این طرح از جمله معارضات ملکی و تزریق منابع مالی را داشته باشیم، در پیشبرد آن به نتایج خوبی می‌رسیم و می‌توانیم در موعد مقرر آن را به بهره‌برداری برسانیم.  

  • ضرورت توجه به مباحث گردشگری

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرج نیز در خصوص اقداماتی که در قالب مطالعات گردشگری و تعریف کاربری‌های مختلف از جمله خدماتی در اطراف این پروژه مطرح شده است، می‌گوید: با توجه به این‌که بزرگراه شمالی کرج از ابتدا در طرح تفصیلی نبوده، بعد از اعلام این طرح و با تصویب آن در کمیسیون ماده ۵، این طرح شروع شد.

«احدالله احمدی‌پرگو» بیان می‌کند: در کنار شروع عملیات اجرایی پروژه راه بزرگراه شمالی کرج، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز در قالب ۳ قرارداد، مطالعاتی برای اجرای طرح‌های گردشگری و خدماتی پیرامون پروژه بزرگراه شمالی و با رویکرد رعایت مسائل محیط زیستی تعریف کرد.  وی می‌افزاید: در کنار توجه به مباحث زیست‌محیطی، طرح‌های خود را در مورد مسائل سیما و منظر پروژه بزرگراه شمالی نیز بررسی کرده و تحویل دادیم.  

به گفته وی، با توجه به این‌که در منطقه قرارگیری طرح بزرگراه شمالی و در قالب طرح تفصیلی بیشتر طرح‌ها در زمینه گردشگری و ایجاد مکان‌های تفریحی- خدماتی و یا توسعه فضای سبز است، ما نیز تصمیم گرفتیم که طرح‌هایی در این رابطه برای اجرا در حاشیه پروژه تعریف کنیم.  احمدی‌پرگو ادامه می‌دهد: در مسیر طرح بزرگراه شمالی و در محدوده جاده آتشگاه به سمت باغستان نیز مطالعاتی را انجام داده‌ایم تا طرحی گردشگری و تفریحی در آن نقطه ایجاد کنیم.  

وی با اشاره به این‌که طبق مطالعات انجام‌شده، پیاده‌محوری یکی از موارد مورد نظر بوده می‌گوید: چون یکی از پل‌های موجود در مسیر طرح در محدوده باغستان قرار دارد که از منطقه گردشگری عبور می‌کند، به دنبال این هستیم تا مباحث بصری و برقراری ارتباط مسیر پیاده با پل را نیز با جانمایی فضایی مناسب انجام دهیم. معاون شهرسازی و معماری شهردار کرج با تاکید بر این‌که در رسیدگی به وضعیت پلی که در محدوده باغستان است تنها مباحث سازه‌ای آن مدنظر نیست بیان می‌کند: از نظر معماری همخوانی آن با طرح گردشگری باغستان نیز مورد توجه و هدف این است که ارتباط خوبی میان بزرگراه شمالی و مجموعه تفریحی- گردشگری این نقطه از شهر برقرار شود.  

احمدی‌پرگو با تاکید بر اهمیت جانمایی ایجاد کاربری‌های خدماتی در حاشیهبزرگراه شمالی کرج می‌گوید: بخش مهمی از این محور از شهر کرج عبور می‌کند و به همین دلیل در حریم شهر باید خدمات بزرگراهی برای مسافران عبوری تعریف کنیم.  وی با اشاره به این‌که یک ورودی نیز برای بزرگراه شمالی کرج تعریف شده است می‌افزاید: در مسیر طرح و در محدوده‌ای که از گرمدره وارد کرج می‌شود، این ورودی را مدنظر قرار داده‌ایم و از سمت بهشت سکینه نیز برای ورود به کرج، یک ورودی دیگر تعریف کرده‌ایم.  

  • جانمایی اسکان موقت، پارک و فضای بازی

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرج با بیان این‌که در طراحی ورودی‌های بزرگراه شمالی در نقاطی که به سمت کرج روانه می‌شود مساحت قابل توجهی لحاظ شده است، می‌افزاید: هدف این است که در آن عرصه‌ها با جانمایی مکان‌های اسکان موقت، پارک، فضای بازی و دیگر موارد این‌چنینی بتوانیم خدمات مطلوب به مسافران ارائه دهیم. «احدالله احمدی‌پرگو» اظهار می‌کند: مطالعاتی نیز در خصوص مباحث سیما و منظر شهری و مسائل حفاظتی ویژه قطعات تجاری و مسکونی که در فاصله مناسب از حاشیه بزرگراه ایجاد می‌شوند، باید انجام شود تا همکاران ما که پروانه ساخت برای چنین پروژه‌هایی صادر می‌کنند به این نکات توجه داشته باشند.

وی می‌گوید: بخشی از اقدامات گردشگری و تفریحی مسیر بزرگراه شمالی کرج در حال اجراست که از جمله آن اجرای مطالعات گردشگری در محدوده باغستان است که برخی از آنها باید ابتدا در کمیسیون ماده ۵ و یا گروه‌های مربوطه تصویب شده و بعد اجرایی شوند، اما همه طرح‌هایی را که در این قالب مدنظر داریم به مرور و همزمان با پیشبرد احداث بزرگراه انجام می‌دهیم.  وی بیان می‌کند: در اراضی حاشیه بزرگراه شمالی که بخشی از آن جزو اراضی دولتی و بخشی دیگر نیز جزو املاک خصوصی است، در مجموع در محدوده‌ای به طول ۵/۲۲ کیلومتر مطالعات گردشگری، ایجاد فضای سبز و یا تعریف کاربری‌های خدماتی را در شمال و جنوب بزرگراه دنبال می‌کنیم.

  • طرحی بدون مشکل زیست‌محیطی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر با بیان این‌که طرح بزرگراه شمالی هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد می‌گوید: همه مسائل فنی و زیست‌محیطی در این طرح به طول ۱۷ کیلومتر دیده شده است.  به گزارش همشهری، «فرج‌الله ایلیات» با اشاره به این‌که مباحث زیادی در مورد خطرات زیست‌محیطی بزرگراه شمالی عنوان می‌شود، می‌گوید: نظرات زیست‌محیطی عاطفی، اما اقدامات عمرانی سخت‌افزاری است و اگر منظور از طرح خطرات زیست‌محیطی، ساخت پل بر روی رودخانه کرج است، باید گفت در این بخش کارهای فنی و مهندسی لازم دیده شده و چند مهندس مشاور برای طرح پل این بزرگراه انتخاب شده‌اند. ستون‌های قوی با رعایت مسائل زیست‌محیطی در این محدوده پیش‌بینی کرده‌ایم و این پل از نظر جانمایی بسیار خوب طراحی شده است.  

وی با بیان این‌که افتتاح این بزرگراه موجب روان‌سازی ترافیک در جاده‌های منتهی به کلان‌شهر کرج خواهد شد، می‌گوید: این بزرگراه از مناطق شهری ۱۱، یک، ۸ و ۶ کرج عبور می‌کند و حدود ۸۰۰ هزار شهروند در نزدیکی آن سکونت دارند که با بهره‌برداری از آن تردد برای این جمعیت نیز راحت‌تر 
خواهد شد. وی با اشاره به نامناسب بودن بحث مطرح‌شده تهاتر برای برطرف کردن مشکلات مالی طرح می‌گوید: جایگزین کردن تهاتر با دریافت نقدی مطالبات مشکلاتی برای شهر به وجود آورده است. در برخی حوزه‌ها مانند مبحث تهاتر از شهرداری گله‌مند هستیم، زیرا یکی از مشکلات در کرج بحث تهاتری املاک است و سیاست‌های شهرداری‌ها از نقدی به سمت تهاتر رفته است.  ایلیات می‌افزاید: در بسیاری از مکان‌ها به‌جای وجه نقد، ملک تهاتر شده که فروش آن برای شهرداری در این وضعیت نامناسب اقتصادی دشوار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج اظهار می‌کند: مشکل این است که شهر را گران مدیریت می‌کنیم و بحث تهاتری برای پیمانکاران در مناقصات پیش‌بینی شده است. وی می‌گوید: اکنون شهرداری کرج ۱۵ هزار میلیارد ریال بابت عوارض نوسازی از شهروندان طلب دارد. این در حالی است که امروز پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی روی دست شهرداری کرج مانده است.

کد خبر 448765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha