مجموع نظرات: ۱
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

فرشته رضایی - لاهیجان-خبرنگار:  هنوز یک ماه از جنجال دادستان لاهیجان و اعتراض او به ویلاسازی‌ها به خصوص ویلای «محسن کوهکن» نماینده مجلس شورای اسلامی نگذشته بود که این بار روستای کوهبنه گرفتار خسارت‌های ناشی از ویلاسازی شد.

روستای کوهبنه

دادستان لاهیجان که چندی پیش به کم‌کاری برخی مسئولان در نظارت‌ و صدور آسان مجوز برای ویلاسازی اعتراض کرده بود، سخنانش به سرعت در گیلان فراگیر شد و موجب رضایت خاطر شهروندان و فعالان منابع طبیعی و محیط ‌زیست را فراهم کرد. «رضا رحمانی» در خطبه‌های نماز جمعه لاهیجان گفته بود: «معاونان محترم فرماندار که اینجا تشریف دارند، بدانند مشکل از ادارات دولتی است. در ادارات دلسوزی وجود ندارد، سمن‌ها بیشتر از ما مسئولان دلسوز هستند.  

در روستای لیالمان وسط آب‌بندان را طرح هادی و کاربری مسکونی اعلام کردند و می‌خواهند به تهرانی‌ها بفروشند. ‌ آقای رئیس برق، وقتی می‌خواهی به یک روستایی برق بدهی، پدرش را در می‌آوری، چرا وسط لیالمان در دل جنگل که یک کومه هم آنجا نیست، تیر برق زدی و رفتی بالا؟ کجا؟ برای کی؟ » وی در ادامه بیان کرده بود: «طرح هادی بلای جان شمال شده. اصلا فلسفه طرح هادی این بود که روستایی در روستا بماند ولی با این شرایط، یک روستایی هم نخواهد ماند و همه می‌فروشند و به شهر می‌روند. »

  • تامین آب روستاییان 

حالا این بار فاجعه ویلاسازی روی دیگر خود را نشان می‌دهد. در روستایی نزدیک لاهیجان که نامش «کوهبنه» است، روستاییان شاهد غصب چشمه آب شیرین هزار ساله روستا توسط یک غیربومی هستند. روستای کوهبنه دارای جمعیت بیش از ۱۴۵۸ نفر در قالب ۳۹۸ خانوار است که از این تعداد، ۲۲۰ خانوار جزو ساکنان موقت هستند. وجود بارگاه مقدس امامزادگان آقا سید تقی(ع) و آقا سید ابراهیم(ع) در بالای کوه، این روستا را از روستاهای دیگر متمایز کرده است.  

ویلاهایی در روستا وجود دارد که صاحبانشان سالی یک‌بار هم به خانه و زمین خود سر نمی‌زنند. وی ادامه داد: برای این چشمه در سال ۱۳۶۰ از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت سرمایه‌گذاری شده بود و با ۲ منبع آب و لوله‌کشی، روستاییان را از آب شرب سالم برخوردار کرده بود. حالا با دیوارچینی غیراصولی اهالی دچار بی‌آبی شده‌اند. «علیرضا داورپناه» یکی دیگر از اهالی هم به همشهری گفت: در سراسر روستا ویلا ساخته شده و زمین‌ها بیش از پیش در حال فروش هستند. ما مدام با افت فشار در آب مواجهیم. جز این دیوارچینی هم باعث بهم خوردن وضعیت تردد در جاده شده است.  

  • تسامح با متخلفان

بخشدار مرکزی لاهیجان به همشهری اظهار کرد: در اغلب موارد مسئولان روستا با افرادی که به به قوانین ساخت و ساز بی‌توجه هستند، برخورد جدی نمی‌کنند و موضوع را به نهادهای مرتبط گزارش نمی‌دهند. «عادل علوی» گفت: قطعا آنان در جریان خرید یا دیوارچینی و حصارکشی هستند. این کارها باید با مجوز انجام شود و هنگام صدور آن همه موارد قانونی رعایت شده باشد. اگر رعایت نشده باشد، با شکایت افراد یا در جریان بازدید کارشناسان بخشداری، بنیاد مسکن یا منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، امور اراضی یا منابع طبیعی بررسی‌های لازم انجام می‌شود. اگر تخلف محرز شود باید از طریق مرجع قانونی که می‌تواند ماده ۹۹ باشد و طرح در کمیسیون مربوطه یا مدعی‌العموم یا دادگستری از متخلف، دستگاه مربوطه شکایت کند تا به نتیجه برسد.  

  • اعلام آمادگی مالک برای کمک به روستاییان 

«عباسعلی ستاری» دهیار کوهبنه  هم دراین باره  بیان کرد:به تازگی موردی در خصوص قطعی آب روستای کوهبنه از سوی یکی از مالکان زمین های این روستا مطح شده است. این مالک در سال ۹۳ مجوزی برای حصار کشی زمین خود گرفته بود. وی افزود: در راستای طرح هادی و ایجاد واحد مسکونی،  مالک زمین  مجوزش را گرفت و مشکلی از بابت غیرقانونی بودن وجود ندارد.

 منتها در پی گلایه اخیر مردم، وی با مراجعه به دهیاری اعلام کرد با هزینه خودش مصالح را می خرد تا مردم بخواهند از منبع آب آنجا به خانه های خود لوله کشی کنند. وی افزود: ما به طور کلی مشکل کمبود و قطعی آب در این روستا نداریم چون آب شرب شهری وجود دارد، اما فقط بخشی از خانوارها در همان قسمت خواستار برخورداری از آب چشمه بودند. ضمن این‌که مالک اعلام کرده است که اگر روستاییان تمایل دارند با هزینه خودش به آنان کمک خواهد کرد تا از آب چشمه برخوردار شوند.

کد خبر 448586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha