جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس فدارسیون فوتبال از تنگناهای دریافت ۱۰ میلیون دلار طلب فدارسیون از فیفا به دلیل تحریم، شرط برگزاری مسابقات لیگ و تیم‌هایی که شاید بدون تماشاگر باید بازی کنند، خبر داد.

مهدي تاج

خلاصه گفت‌وگوی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با برنامه ورزش و مردم بدین شرح است:

 ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی‌توانیم بگیریم. تمام راه‌ها را هم رفته‌ایم. فیفا در آخرین نامه‌اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آنهم به خاطر تحریم‌های ناعادلانه‌ای که هست.   ۳ میلیون دلار هم از AFC طلب داریم.

با سفیر ایران در مالزی و مسئول مالی AFC جلساتی داشتیم. یک پیشنهادی دادیم. از آنها خواستیم پول ما از فیفا به AFC بیاید و از این طریق به پولمان برسیم. فوتبال از سیاست جدا است.

وی ادامه داد: نه می‌توانیم از دولت پول بگیریم نه از فیفا و AFC. باید یک نفر بگوید چطور می‌خواهید فوتبال را اداره کنید.

مطالبات کارلوس کی روش را پرداخت کردیم و دیگر او از ما طلبی ندارد اما هنوز نتوانسته‌ایم قسط اول قرارداد ویلموتس را هم بدهیم.

روز گذشته از سفارت به AFC رفتم با رئیس مالی این نهاد صحبت کردم. سه راه حل به ذهنمان رسید تا حداقل استقلال، پرسپولیس و ذوب آهن را از این گرفتاری نجات بدهیم.

۲۲ نامه برای استقلال به فیفا زدیم. فیفا باشگاه را به عنوان یک NGO می‌شناسد و فدراسیون را حاکمیت می‌بیند. خیلی بد بود اگر امتیاز از استقلال کسر می‌شد. فیفا پذیرفته است که استقلال از این نهاد پولی می‌خواهد و همین که پذیرفته اند خوب است اما هنوز پولی در میان نیست.

عربستان برای ما یک پرونده امنیتی در AFC باز کرد. برای قطر هم پرونده سیاسی باز کرد. AFC درخواست عربستان برای قطر را رد کرد ولی بحث ما بحث امنیتی بود.

کمیته امنیت کاملاً مستقل از AFC و کمیته مسابقات است. وقتی پرونده‌ای به کمیته امنیت برود، فقط این کمیته تعیین می‌کند که آیا امنیتی هست یا خیر. هنوز نتوانسته ایم این ماجرا را حل کنیم که به روابط کشورها بر می گردد. حل این مشکل فقط از دست فدراسیون بر نمی‌آید.

استقلال در خطر حذف از آسیا بود، چون طلب پروپئیچ پرداخت نشده بود ولی باید از این اتفاقات بترسیم. البته من نامه حل مشکل این بازیکن را خودم ندیدم ولی مسئول بین‌الملل فدراسیون گفت که نامه رسیده است. تاکید می‌کنم پولی نیامده ولی آنها قبول کردند پروپئیچ برود پول را از فیفا بگیرد.

سال گذشته انتقادی به لیگ وارد بود. در این لیگ سر شکست، چشم کور شد و چاقوکشی هم داشت. چه ضرورتی دارد که این لیگ را برگزار کنیم. مگر ما فینال لیگ قهرمانان آسیا را آنقدر شکیل برگزار نکردیم؟ الان هم همه پای کار آمده‌اند. شورای تامین کشور نامه ای به تمام مسئولان زد و چهار تا پنج جلسه گذاشته شد. هیچکس مایل نیست لیگ به این شکل برگزار شود. همه باید از تماشای مسابقات لذت ببرند. حتی باید بتوانیم خانواده‌ها را بیاوریم. راه حلش این است که از اغماض دست برداریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه صحبت هایش افزود: مشکل نور ورزشگاه‌ها جدی است. سه درخواست کوچک را در اولویت قرار داده‌ایم. نیروی انتظامی گفت اگر این شرایط برقرار نشود، ما نمی‌آییم. وزیر ورزش و جوانان به تمام استانداران نامه زد. تمام بلیت‌ها باید الکترونیکی شود. الان بلیت اتوبوس‌ها هم الکترونیکی شده‌اند. موضوع دیگر دوربین ورزشگاه‌ها است که اگر کسی توهین کرد بدانیم کیست. اگر ورزشگاه‌ها آماده نشوند، لیگ برگزار نمی‌شود.

باشگاه‌ها مکلف هستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ آدم را آموزش بدهند تا سکوها را کنترل کنند. سر مشوق‌ها باید ورزشگاه را اداره کنند. کانون هواداران منحل شده ولی الان باید دوباره تشکیل شود. آنها باید در نیروی انتظامی فرم پر کنند. این نفرات ورزشگاه را کنترل و اداره خواهند کرد. این افراد به نیروی انتظامی وصل هستند و نیروی انتظامی دو قدم عقب‌تر می‌نشیند.

 اگر تعداد ورزشگاه‌های استاندارد به نصف رسید، لیگ را برگزار می‌کنیم و سایر تیم‌ها به شهرهای همجوار و بدون تماشاگر می روند.

بنا بود لیگ را دهم مرداد شروع کنیم و برنامه تیم ملی را بر این اساس چیده‌ایم ولی الان شرایطمان این است که باید الزمات اجرا شود. اگر بیش از نیمی از ورزشگاه‌ها این الزامات را داشته باشند، مسابقات را برگزار می کنیم.

 ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک الزامی است که کشور دارد با آن برخورد عقلایی می‌کند. پاسخ خوبی از مسئولان ذیربط به فدراسیون داده شده است و این پاسخ را منعکس کرده‌ایم. ولی این الزام برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تیم ملی است.

کد خبر 448466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha