همشهری آنلاین: وزارت جنگ آمریکا تاکید کرد که بعید به نظر می رسد پس از تحویل سامانه موشکی اس-۴۰۰ توسط ترکیه، آمریکا جنگنده های اف-۳۵ را به این کشور ارسال کند، همچنین پنتاگون از خلبانان ترکی که در آمریکا در حال آموزش هستند خواسته است که تا پایان ماه جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

دلیل هراس آمریکا از خرید سامانه اس-400 توسط ترکیه
در همین حال ترکیه در پاسخ، این موضع آمریکا را خلاف روح ائتلاف و همکاری دو جانبه دانسته و تاکید کرده است که اتخاذ چنین موضعی از سوی واشنگتن منجر به ایجاد یک شکاف بزرگ در روابط میان دو کشور می‌شود.

"الین لورد" معاون وزیر جنگ آمریکا در امور خرید و فرو ش تسلیحات تاکید کرد که آمریکا و همپیمانانش در برنامه جنگنده های اف-۳۵ همگی اتفاق نظر دارند که برنامه ارسال این جنگنده به ترکیه تعلیق و در آینده به طور رسمی لغو شود.

وی تاکید کرده است که تصمیم آنکارا در خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ هم‌راستا با مواضع شرکا در پیمان آتلانتیک شمالی نبود اما با این وجود ترکیه زیر سایه ناتو همپیمان نزدیک آمریکا باقی خواهد ماند.

ترکیه فورا به این موضع گیری آمریکا واکنش نشان داده و اعلام کرد اتخاذ چنین موضعی دلیل قانونی ندارد و با روح ائتلاف همخوانی ندارد، آنکارا با بیان اینکه این اقدام آمریکا ضربه بزرگی به روابط دوجانبه می زند، از واشنگتن خواست که هر چه سریعتر از این موضع اشتباه خود علیه ترکیه عقب نشینی کند.

در همین حال "مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در سایه قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم(کاتسا) در حالی بررسی گزینه های محتمل علیه ترکیه است. قانونی که در سال ۲۰۱۷ بر پایه تحریم ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی و همچنین کشورهای دیگری که اقدام به همکاری نظامی با کشورهای مذبور می کنند تصویب شد.

آمریکا از سامانه اس -۴۰۰ روسیه هراس دارد چرا که این سامانه می تواند جنگنده های اف-۳۵ ترکیه را اسقاط کند، و این در حالی است که این جنگنده ها نقش اساسی را در عملیات های آتی ناتو خواهد داشت چنانکه بسیاری از کشورها زا جمله انگلیس شمار زیادی از این جنگنده ها از آمریکا خریداری کرده‌اند.

کد خبر 448365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha