مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: چالش‌ها و نواقص معابر کرج یکی از معضلات شهری است که تبعات زیادی در زمینه امنیت، تردد، نظم و گاهی بلاتکلیفی مردم به دنبال دارد.

کرج برای عابران پیاده ایمن نیست

نبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دقیق و مشخص نبودن خط‌کشی‌های عابرپیاده در برخی نقاط که عبور و مرور زیادی در آنها جریان دارد، نبود تابلوهای شناسایی و هدایت خیابان یا مسیر که باعث سردرگمی شهروندان می‌شود و بسیاری از این نمونه‌ها، مواردی هستند که به عنوان حقوق شهروندی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. در حوزه خدماتی منطقه ۹ کرج این موارد که البته در بیشتر مناطق دیگر کرج نیز وجود دارد، به عنوان مطالبه مردمی مطرح است و شهروندان خواستار رسیدگی به آن هستند.

  • نبود تابلو و مشخصات کوچه‌ها و خیابان‌ها

یکی از شهروندان ساکن در کوچه بوستان یکم، محدوده بلوار بلال کرج می‌گوید: این کوچه تابلو و نشانی مشخصی ندارد. «سودابه امیدی» می‌افزاید: من ۲ سال است در این کوچه خانه‌ای اجاره کرده‌ام و فقط طبق شنیده‌ها و هنگام قرارداد اجاره مطلع شدم نام این کوچه چیست، اما هیچ پلاک یا نشانی از شهرداری که لازمه معرفی هر کوچه و خیابانی است سر این کوچه وجود ندارد و این ضعف و کمبود در برخی نقاط کرج دیده می‌شود. وی عنوان می‌کند: این کوچه ورودی مناسبی ندارد و علاوه بر آن گردش به راست مسیر که به سمت خانه‌های مسکونی هدایت می‌شود، در تاریکی و شب خطرساز است.  

  • نبود خط‌کشی و علائم راهنمایی 

یکی دیگر از شهروندان کوی کارمندان جنوبی می‌گوید: در بعضی قسمت‌های منطقه خط‌کشی‌ها محو شده و از بین رفته است و همین باعث می‌شود راننده‌ها با سرعت بالا از مسیری که عابر با خیال راحت از آن عبور می‌کند، رد شوند و این مساله جان عابران پیاده را به خطر می‌اندازد. «کیوان برزگر» با بیان این‌که نبود علائم و تابلوهای راهنمایی مانند کاهش سرعت و محل عبور عابرپیاده از کاستی‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان شهری قرار بگیرد، می‌افزاید: نصب این تابلوها و ایمن کردن شهر که با جان مردم مرتبط است، هزینه چندانی ندارد، در صورتی که با کوچک‌ترین حادثه‌ای برای شهروندان علاوه بر آسیب فرد و خانواده‌اش، آسیب‌های زیادی نیز متوجه جامعه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در خیابان‌های اصلی شهر که تردد بیشتر است، این موارد بیشتر رعایت و رسیدگی می‌شود، ادامه می‌دهد: در خیابان‌های اصلی خط‌کشی‌ها و تابلوهای تعیین مسیر واضح‌تر و مناسب‌تر هستند، اما در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی چندان به آنها توجه نمی‌شود و بیشترین حوادث نیز در همین کوچه‌ها و خیابان‌ها اتفاق می‌افتد.

  • شناسایی نقاط حادثه‌خیز 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با بیان این‌که شناسایی و رفع مشکلات ترافیکی مناطق دهگانه کرج از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار این معاونت است، می‌گوید: در نشست‌ها و جلساتی که به صورت دوره‌ای در شهرداری‌های مناطق مختلف برگزار می‌شود، به این موارد رسیدگی خواهد شد. «محمدرضا احمدی‌نژاد» می‌افزاید: کارشناسان و متخصصان مجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به صورت دوره‌ای به بررسی طرح‌ها و مشکلات ترافیکی مناطق اقدام می‌کنند و در بازدیدهای میدانی کارشناسان از مناطق دهگانه شهرداری کرج، نقاط حادثه‌خیز معابر درون‌شهری شناسایی و اعلام می‌شوند. وی عنوان می‌کند: تسهیل در تردد عابران پیاده، افزایش ایمنی شهروندان و بهبود در وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه از مهم‌ترین اهداف شناسایی نقاط حادثه‌خیز معابر درون‌شهری به شمار می‌روند.

تامین ایمنی عابران پیاده

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به این‌که مناسب‌سازی محل تردد عرضی عابران پیاده یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک محسوب می‌شود، می‌افزاید: بی‌شک تامین و افزایش ایمنی عابران پیاده و شهروندان از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این زمینه مواردی مانند اصلاح جانمایی نامناسب گذرگاه‌های عابران پیاده و رعایت فاصله مناسب و استاندارد آن، همچنین رفع نواقص گذرگاه‌های عرضی عابران پیاده مطرح است. احمدی‌نژاد با بیان این‌که نقاط حادثه‌خیز و عیوب خیابان‌ها و گذرگاه‌های منطقه ۹ کرج مورد بررسی قرار گرفته است می‌افزاید: این موارد در دیگر مناطق نیز بررسی شده است و با اولویت‌بندی میزان اهمیت آنها، برای رفع آنها اقدام خواهیم کرد.

نقش خط‌کشی‌ها در کاهش تصادفات

مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج نیز با بیان این‌که خط‌کشی محوری یکی از اقدامات اصلی واحد ترافیک برای افزایش ضریب ایمنی و روان‌سازی ترافیک شهر است، می‌افزاید: عملیات خط‌کشی محوری در لاین شمالی بلوار بلال در محدوده این منطقه اجرا شد و در دیگر نقاط منطقه نیز اجرا می‌شود.   «آرش یگانی» با اشاره به اهمیت خط‌کشی عابرپیاده می‌گوید: این موضوع نقش زیادی در کاهش تصادفات و سهولت در عبور و مرور شهروندان دارد که این طرح‌ها براساس مطالعات و بررسی‌های کارشناسان و درخواست‌های شهروندان در همه منطقه اجرا می‌شود.

وی اضافه می‌کند: عملیات خط‌کشی محوری لاین شمالی بلوار بلال به طول ۴۴۰۰ متر با رعایت استاندارد معابر شهری با همکاری سازمان عمران و با استفاده از رنگ سرد ترافیکی و به صورت ممتد و منقطع و با نظارت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، اجرا شد. به گفته وی، در اجرای خط‌کشی‌های طولی نیز اولویت با ورودی‌ها و هسته مرکزی شهر و مکان‌های مورد درخواست از سوی شهروندان بود که انجام شد.

  • نصب ۳۰ تابلوی شناسایی  معابر

مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج با اعلام نصب تابلوهای شناسایی معابر در منطقه ۹ کرج می‌گوید: عملیات نصب تابلوهای اسامی معابر از ماه‌های گذشته آغاز و تاکنون ۳۰ تابلو در کوچه‌ها و خیابان‌ها به صورت پایه نصب شده است. «آرش یگانی» با بیان این‌که از این تعداد ۱۲ تابلو مزین به نام شهداست و تعدادی نیز در حال نصب است می‌افزاید: با توجه به گسترش محدوده‌های شهر، روند شناسایی و نصب تابلوهای نامگذاری معابر به صورت مستمر ادامه دارد.

وی اظهار می‌کند: عملیات نصب تابلوی معابر با هدف سهولت در شناسایی آدرس معابر، یکسان‌سازی و بهبود وضعیت شناسایی معابر و کوچه‌ها و دسترسی آسان‌تر شهروندان به آدرس دلخواه انجام می‌شود. وی با اشاره به این‌که برای خدمت‌رسانی به شهروندان و سهولت در شناسایی معابر، با توجه به مصوبه شورای نامگذاری، برای نصب تابلو همراه با پایه فلزی در کوچه‌ها و خیابان‌ها اقدام شده است، می‌افزاید: مقرر شد تا پایان سال تعدادی تابلو پایه‌دار دیگر نصب شود که اجرای این عملیات با توجه به اولویت کمیته نامگذاری معابر و بنا به درخواست خانواده‌های شهدا، انجام می‌شود.

  • افزایش آمار تصادفات فوتی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز با بیان این‌که در سال ۹۷ با تلاش پلیس و همکاری ۲۸ ارگان دخیل در موضوع ترافیک در ۴ شهر استان، آمار تصادف منجر به فوت به صفر رسید، می‌گوید: در ۲ شهر کرج و فردیس کماکان تصادفات فوتی به‌خصوص عابران پیاده در معابر در حال افزایش است.  به گزارش همشهری سرهنگ «غلامعلی شرق» می‌افزاید: سال گذشته در شهرستان‌های نظرآباد و طالقان تصادف فوتی نداشتیم، در ساوجبلاغ یک نفر و در اشتهارد ۲ نفر کشته داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال قبل می‌توان گفت این آمار به صفر رسیده است.  

وی با اشاره به این‌که در سال ۹۷ البرز در بحث تصادفات فوتی عابران پیاده، رتبه یک کشور را به خود اختصاص داد، ادامه می‌دهد: حدود ۶/۷۴ درصد کشته‌ها عابران پیاده بودند و این به این معناست که اگر راننده‌ها و عابران رعایت نکنند، خیابان‌ها برای عابران اصلا  ایمن  نیست و از هر ۱۰۰ نفر که در تصادفات فوت می‌کنند، ۷۴ نفر عابرپیاده هستند.

رئیس پلیس راهور البرز اضافه می‌کند: با توجه به این آمار ضرورت دارد خانواده‌ها به آموزش قوانین و فرهنگ ترافیکی به فرزندان خود اهتمام ویژه داشته باشند و در زمان عبور از عرض معابر، کودکان افراد مسن را همراهی کنند و برای عبور از معابر حتی‌المقدور از گذرگاه‌ها و بلوک‌های عابرپیاده که راننده‌ها توجه بیشتری به آن دارند عبور کنند.

سرهنگ شرق با تاکید بر این‌که به منظور تامین امنیت عابران پیاده در نقاطی که نیاز است شهرداری پل عابرپیاده نصب کند، می‌گوید: باید به این امر توجه بیشتری شود و در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.  وی اضافه می‌کند: در میدان امام حسین- بلوار چمران به این دلیل که سالانه چند نمایشگاه و جشنواره لاله‌ها نیز در آن برگزار می‌شود، همچنین به دلیل قرار داشتن در ورودی شهر، نزدیک بودن به اتوبان و ایستگاه مترو، نبود پارکینگ در این محدوده و نبودن پل مکانیزه در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها، ترافیک بیشتری ایجاد می‌شود که عبور عابران پیاده را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز می‌گوید: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و تلاش مسئولان همه معابر استان اکنون به صورت هوشمند، محسوس و نامحسوس کنترل می‌شوند، اما برای برقراری امنیت کامل ترافیکی از شهروندان درخواست می‌کنیم به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و بیش از پیش مقررات را رعایت کنند تا شاهد کاهش تصادفات و کشته‌های رانندگی در استان باشیم.

کد خبر 447972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha