دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

فرزاد رشتی - خراسان رضوی-خبرنگار: پارک جنگلی شهید عظیمی در تربت جام، سال‌ها تنها تفرجگاه اهالی شهر بود.

خشکاندن درختان پارک

اکنون تنش‌های آبی و بی‌توجهی‌ها، یک‌سوم درختان این پارک را خشکانده است. حدود یک سال است کمپین‌ مردمی در اعتراض به وضعیت پارک جنگلی تربت جام به راه افتاده، اما تغییری رخ نداده است. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان از به مزایده گذاشتن درختان خشک این پارک می‌گوید، اما در روزهای گذشته مردم شاهد قطع درختان سبز پارک جنگلی هم بودند. علاوه بر این، آتش‌سوزی‌های اخیر و رسیدگی نکردن به وضعیت پارک، حیات آن را به مخاطره انداخته است. تجمع و اعتراض مردم نسبت به قطع درختان پارک، موضوع را به دادستانی کشاند. به گفته «ولی قنبری‌راد» دادستان تربت جام، قطع درختان زنده جرم است و با افراد و مدیران متخلف برخورد جدی می‌شود.

  • اهمیت پارک جنگلی

با وجود آب و هوای گرم و خشک، هنوز در مناطقی از شهرستان تربت جام جنگل‌هایی مانند اُرس و پسته وحشی در برخی از ارتفاعات خودنمایی می‌کنند که لازم است مردم و همچنین متولیان توجه ویژه‌ای به این منابع ملی و خدادادی داشته باشند. تربت جام در کنار جنگل‌های طبیعی خود، پارک جنگلی شهید عظیمی را هم در حاشیه خود پرورانده و سالیان سال، تنها محل تفرجگاهی و تفریحی مردم شهر است. این پارک حفاظت شده در حدود ۴ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد و پوشش گیاهی آن از نوع درختان کاج، زبان گنجشک، سرو خمره‌ای، سرو ناز، سرو نقره‌ای، افرا، آیلان و کاتالپا است. وسعت آن در حدود ۴۵ هکتار است که از این مساحت ۲۴ هکتار در سال ۵۶ و ۲۱ هکتار در سال ۸۰ در شرق پارک نهالکاری و احداث شده است.  

  • ایجاد کمپین‌ برای حمایت از درختان پارک

به گفته یکی از شهروندان که از حامیان نجات پارک جنگلی است، در سال‌های اخیر این پارک که با پیشرفت شهر، احداث مسکن مهر و دانشگاه پیام نور به شهر متصل شده، در اختیار منابع طبیعی بود تا جایی که به علت کمبود اعتبارات در ۱۴ بهمن ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. به ادعای مسئولان وقت این واگذاری توسط اداره کل منابع طبیعی و بدون اطلاع شهرستان انجام شد و هیچ اطلاعاتی از شرایط و نحوه آن در اختیار مدیریت شهرستان قرار نگرفت. واگذاری با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد و اعتراضات مردم را به دنبال داشت.  

عرفانیان می‌افزاید: بعد از مدتی حدود یک‌سوم درختان این پارک جنگلی، یکی پس از دیگری به علت تنش‌های آبی و نبود نظارت و رسیدگی خشک شدند. سرانجام کمپین‌های مردمی برای حمایت از درختان این پارک تشکیل شد. ادارات مرتبط، نظارتی و قضایی هم با مردم همراه شدند و با کمک برخی ادارات یک دوره آبیاری در تابستان سال گذشته انجام شد تا از خشکی بقیه درختان جلوگیری شود. وی ادامه می‌دهد: جلسات متعدد در شهرستان و استان با پیگیری‌های مردم تشکیل شد. در نهایت در اولین جلسه ستاد صیانت از حقوق شهروندی و بیت‌المال با این موضوع تشکیل و بنا به حکم قضایی پارک از اختیارات بخش خصوصی خلع ید و به منابع طبیعی شهرستان تحویل داده و مقرر شد موضوع در دستگاه قضایی پیگیری شود.  

  • یک سال دیگر هم گذشت

یکی دیگر از حامیان می‌گوید: از پیگیری‌های کمپین مردمی و جلساتی که برای نجات این پارک در ادارات مختلف اجرایی برگزار شده بود، یک سال گذشت و هیچ اتفاقی برای این پارک نیفتاد. ۱۰ اردیبهشت سال جاری مدیر کل منابع طبیعی به شهرستان سفر کرده بود و در حاشیه مراسم معارفه مدیر جدید منابع طبیعی، به همراه مدیران، خبرنگاران و حامیان از پارک جنگلی بازدید شد. در این بازدید توسط مدیر کل مربوطه وعده داد شد که تا یک ماه آینده پارک از این وضعیت خارج شود و مشکلاتی در زمینه کم شدن آب چاه، تاسیسات، نگهداری، لوله‌کشی و... برطرف شود.  

محمدی بیان می‌کند: شهروندان بعد از گذشت حدود ۳ ماه از وعده مدیر کل منابع طبیعی، شاهد بریده شدن درختان سبز این پارک توسط پیمانکار منابع طبیعی بودند. آنها با تجمع در پارک و اعتراض به این اداره و فرمانداری خواهان برخورد قاطع با متخلفان شدند. وی ادامه می‌دهد: طی ۱۰ روزه اخیر ۲ بار پارک جنگلی تا مرز نابودی پیش رفت. آتش‌سوزی‌هایی در آن اتفاق افتاد که با حضور مردم و تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی و منابع طبیعی از گسترش آتش جلوگیری شد. اگر آتش‌سوزی دیگری رخ بدهد و کسی از آن مطلع نباشد، حتما کل پارک از بین خواهد رفت. باید از این پارک به صورت شبانه‌روزی نگهبانی و محافظت شود.  

  • بی‌توجهی پیمانکار 

به گفته رئیس اداره کل منابع طبیعی تربت جام درختان خشک این پارک به مزایده گذاشته شده و براساس بی‌توجهی پیمانکار درختان سبز این پارک هم قطع شده است که با وی برخورد کردیم. در دادستانی هم تشکیل پرونده خواهیم داد. «علی محمدزاده» می‌گوید: مسئولیت نظارت بر عملکرد پیمانکار بر عهده اداره کل منابع طبیعی است بنابراین کوتاهی خود را قبول داریم. به زودی نیرویی از طرف اداره کل منابع طبیعی را مامور می‌کنیم تا بر عملکرد پیمانکار و وضعیت پارک جنگلی نظارت داشته باشد. کارشناس فضای سبز شهرداری هم با حضور میدانی در این پارک، میزان خسارت را برآورد کرد.  

«بیژن شیخ» می‌گوید: ۷۵ اصله درخت کاج که اغلب حدود ۴۰ ساله بودند، بریده شده‌اند. آماربرداری انجام شده و به شهرداری برای ارائه به دادستانی تحویل داده شد. وی بیان می‌کند: با ادامه قطع این درختان، پارک جنگلی به زودی نابود خواهد شد و باید هر چه زودتر به داد این پارک رسید. به گفته شیخ، معلوم نیست در آینده شرایط آب و هوایی به گونه‌ای هست که بتوانیم یک نهال را به ۴۰ سالگی برسانیم یا خیر.  

  • کوتاهی مدیران 

معاون فرماندار تربت جام می‌گوید: به صورت جدی پیگیر وضعیت پارک جنگلی هستیم. «حسن کاظمی» ادامه می‌دهد: تخلف و کوتاهی از هر مدیری ممکن هست سر بزند و گاهی به خاطر همین کوتاهی‌هاست که مدیری جابه‌جا می‌شود. از مدیر اداره منابع طبیعی خواستیم تا در این رابطه گزارشی تهیه کند و در اختیار فرمانداری و دادستانی قرار دهد. «ولی قنبری راد» دادستان تربت جام هم می‌گوید: قطع درختان زنده جرم است و با متخلف برخورد خواهد شد. وی اظهار می‌کند: علیه هر شخصیت حقیقی و حقوقی که در قطع درختان مقصر باشد، اعلام جرم خواهیم کرد و به صورت جدی برخورد می‌کنیم.

کد خبر 447891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha