شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فرودگاه رامسر که در شهر رامسر قرار دارد ابتدا به‌عنوان یک فرودگاه تشریفاتی مورد استفاده قرار گرفت.

فرودگاه رامسر

سال ۱۳۰۹ محل فعلی فرودگاه با ورودی به بلوار کازینو توسط آلمانی‌ها شناسایی و موردمطالعه قرار گرفت.

 ابتدا از فرودگاه رامسر  (یاتا: RZR، ایکائو: OINR)به‌عنوان یک فرودگاه تشریفاتی استفاده شد و پذیرای هواپیماهای (پاسارگاد) ویژه خاندان سلطنتی، مهمانان ویژه وسپس مسافرین خارجی و از جمله افراد انگلیسی بود که هتل قدیم رامسر را بصورت کامل اجاره کرده بودند.

در سایت فرودگاه رامسر آمده‌است که ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ محمدرضا پهلوی و ثریا از فرودگاه رامسر به بغداد پرواز کرده و از آنجا به ایتالیا رفتند.

انجام ۱۷۹ پرواز تفریحی در یک روز از افتخارات فرودگاه رامسر است.

در کارنامه فرودگاه رامسر انجام ۱۶ پرواز مسافربری در یک روز دیده‌می‌شود.

پس از انقلاب،  فرودگاه رامسر مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفت و با روند افزایشی پروازی هم اکنون روزانه چندین پرواز مسافربری دارد. در ماه‌های مختلف سال تعداد پرواز متفاوت بوده و در ایام خاص (برای مثال تعطیلات نوروز و ...) تعداد پروازها با صورت فوق العاده افزایش یافته و حتی ۱۶ پرواز رفت و برگشت روزانه نیز انجام شده است.

دو باندپروازی در فرودگاه رامسر وجود دارد؛  ‌شامل یک باندآسفالت قدیمی به‌طول ۱۵۰۰ متر و به‌عرض ۴۵ متر (با احتساب شانه) که از سمت شرق باند ۳۱ و از سمت غرب باند ۱۳ نام‌گذاری شده‌است و دیگری باند جدید بتنی که در سال ۱۳۸۹ در سفر استانی رئیس‌جمهور وقت به عنوان طرح ملی آغاز شد و برای هواپیمای ایرباس ۳۲۰   به طول ۲۷۰۰ متر در کنار باند قدیمی برنامه‌ریزی شد. در فاز اول از  ۲۷۰۰متر مورد نیاز ساخت  ۲۴۰۰ متر آن به‌عرض ۶۰ متر (با احتساب شانه) انجام شد. این باند از سمت شرق باند ۳۰ و از سمت غرب باند ۱۲ نام‌گذاری شده‌است.      

  امکانات فرودگاه رامسر

 باند جدید فرودگاه رامسر که به گفته وب‌سایت این فرودگاه اولین باند بتونی در فرودگاه‌های کشور به‌شمار می‌آید.

وسعت ترمینال فرودگاه رامسر با اجرای طرح توسعه در فاز اول به ۱۱۰۰۰ مترمربع و در مرحله دوم با ۱۱۰۰۰ متر مربع دیگر به ۲۲۰۰۰ متر مربع افزایش خواهد یافت.

این فرودگاه از نوع کنترل شده(Controlled Aerodrome) است و کلاس کنترل D را دارد.

سایت هواشناسی سینوپتیک فرودگاه رامسر به‌طور ۲۴ ساعته انجام وظیفه می کند.

واحد سوختگیری هواپیمایی فرودگاه رامسر فعال است.

 واحد ایمنی زمینی و آتش نشانی(CAT۵) متناسب وضعیت فرودگاه با استانداردهای جهانی فعال است.

فرودگاه دارای سیستم روشنایی باند، تاکسی وی، اپروچ و پارکینگ و سه برج نورافکن بزرگ در محوطه فرودگاهی پارکینگ هواپیما و پارکینگ خودروست.

این فرودگاه دارای دو دستگاه دیزل ژنراتور برای مواقع اضطراری قطع برق است و همچنین تعدادی UPS از تمام تجهیزات در برابر قطع برق شهر حفاظت می‌کند.

کد خبر 447853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha