افزایش قیمت یورو در سال‌جاری که دریافت‌کنندگان وام‌های یورویی در سال‌های گذشته را برای بازپرداخت وام‌های خود با مشکل شدید مواجه ساخته، واکنش 200 نماینده مجلس را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار همشهری، شرکت‌های تولیدی بخش خصوصی که در سالیان گذشته از تسهیلات یورویی حساب ذخیره ارزی یا شبکه بانکی داخلی استفاده کرده‌اند،  ماه‌هاست به‌علت افزایش شدید نرخ یورو در برابر ریال،  در بازپرداخت وام‌های خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند و این مسئله حتی برخی شرکت‌ها را به آستانه ورشکستگی سوق داده است.

نرخ یورو در برابر دلار طی 5 سال اخیر شدیداً‌ افزایش یافته، به‌طوری که طی این مدت،  بهاى یورو از حدود 9/0‌دلار به حدود 5/1 دلار طی سال‌جاری رسیده است.

این مسئله موجب شده صاحبان صنایعی که از چند سال پیش از تسهیلات یورویی بانک‌ها استفاده کرده‌اند،  هم‌اکنون برای بازپرداخت آن با توجه به مابه‌التفاوت فراوان نرخ یورو مجبور به پرداخت بهای گزافی در این راستا شوند.

به همین علت، 200 نماینده مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت یورو و مشکلاتی که برای صنعت به‌خصوص صنعت نساجی و پوشاک کشور ایجاد شده است، خواستار چاره‌اندیشی برای این موضوع شدند.

در این نامه که حسین نجابت، منشی هیأت رئیسه مجلس بخشی از آن را قرائت کرد،  آمده است: افزایش قیمت یورو  و مشکلاتی از جمله افزایش قیمت تمام شده محصول، امکان نداشتن رقابت در صادرات و ناتوانی در بازپرداخت اقساط و افزایش روزانه جرایم تاخیر را ایجاد کرده است.

به گفته نجابت، امضاکنندگان نامه تقاضا کرده‌اند که رئیس‌جمهوری چاره‌ای برای این مشکل بیندیشد و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شده که نامه به رئیس‌جمهوری تقدیم خواهد شد.

کد خبر 44783

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز