همشهری آنلاین: منطقه شش به لحاظ شاخص‎های زندگی اجتماعی از جمله مناطق خوب تهران به حساب می‎آید ...

مسجدجامعی
  • مقدمه

از زمان ورودم به شورای اسلامی شهر تهران، که مصادف با سومین دوره آن بود، به سبب سابقۀ سکونت خانواده و علاقه فراوانی که به تهران و مردمان آن داشته‌ام مباحث مربوط به شهر تهران همواره برایم از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده است. از همان روزهای نخست به سبب ارتباطاتی که داشتم، با مردم و نخبگان بسیاری دیدار کردم و از مشکلات و مسائل این شهر و مردمش آگاه شدم. این آگاهی بلحاظ ماهیت و مقیاس جدای از آن اطلاعاتی بود که به طور رسمی و اداری دریافت می‌کردم. در دوره شش ساله مسئولیتم در ستاد شورایاری ها در دوره سوم، جلسات هم اندیشی منظم و بی واسطه ای با منتخبین مردم محله‌های شهر داشتم و از نزدیک با مشکلات اکثر محلات تهران آشنا می‌شدم.
در آن دوره تلاش کردیم تا سازوکارهای ارتباط با شورایاران و نهادهای محله ای را تسهیل کنیم و به همین دلیل هر دو هفته یکبار شهرداران مناطق و نواحی و سایر مدیران اجرایی سازمانهای دخیل در مدیریت شهر جلساتی را در سطح مناطق با حضور اعضای شورایاری برگزار می کردیم و از مسائل و مشکلات محله و دغدغه های شورایاران به عنوان بازوها و نمایندگان شورا در محلات آگاهی پیدا می کردیم و به منظور پیگیری خواسته ها و مصوبات آن جلسات کمیته ای را با عنوان کمیته پیگیری با حضور نمایندگان ستاد شورایاری، شورا و شهرداری منطقه تشکیل داده بودیم که وظیفه اش پیگیری مصوبات جلسات فوق الذکر بود. علاوه بر آن و به منظور نهادینه کردن جایگاه شورایاری ها در نظام مدیریت شهری هر هفته نمایندگان شورایاری مناطق و محلات برای ارائه گزارش در صحن شورا حاضر می شدند و گزارش خود را در حضور خبرنگاران و اعضای شورا و مدیران کلان و محلی شهرداری ارائه می کردند. مجموعه این اقدامات باعث شد تا سطح اعتماد بنفس شورایاران افزایش یافته و شهرداری در مقابل آنها پاسخگو باشد و البته حس مسئولیت پذیری شورایاران را نیز افزایش می داد. در کنار همه این اقدامات نشست های هفتگی به منظور توانمندسازی شورایاران طراحی شد که کمک میکرد تا ضمن اشراف بر مسائل شهر و مدیریت و برنامه ریزی، قدرت  و سطح مهارت آنها افزایش پیدا کند که این کمک می کرد تا شورایاران در بودجه ریزی محلی ورود کرده و پیشنهادات خود را عملی کنند. تا پیش از آغاز شورای چهارم، از این طریق اطلاعات خوبی درباره مسائل و مشکلات محلات شهر تهران به دست آوردیم. علاوه بر این‌ها بازدیدهای بسیاری که از مناطق و محلات مختلف داشتم، در شناخت مسائل تهران بسیار مؤثر بوده است. با شروع  دوره چهارم شورا و انتخابم به عنوان رییس شورای شهر تهران، تصمیم بر این گرفتم تا علاوه بر دیدارها و بازدیدهای رسمی از بخش‌های مختلف شهر، به‌طور منظم، در روزهای جمعه و خارج از عرف دیدارهای معمول اداری، شهروندان و محله‌های تهران را از نزدیک ببینم و با مسائل و مشکلات و یادگارهای مادی و معنوی آن‌ها آشنایی بیشتری حاصل کنم و از دغدغه ها و پیشنهادات شهروندان آگاهی پیدا کنم. این اهداف، بیشتر از وظایف معمول اعضای شورا در هر سمتی بوده است. انتخاب روز جمعه تصادفی نبود، زیرا در سنت‌های کهن این سرزمین، روز جمعه، روز دید و بازدید است. اهدافی هم‌چون آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با شهر و محله‌های آن، شناختن و شناساندن لایه‌های پنهان شهر به خبرنگاران و متخصصان شهری، ارتباط با نخبگان و هنرمندان و چهره‌های مختلف و تقویت یا پیوند ارتباط با  مجموعه مدیریت و مدیران ذیربط در مسائل گوناگون شهری و در یک کلام شهر را از سایه و تاریکی به روشنی و آفتاب آوردن. در این دیدارها که هنوز ادامه دارد، با یاری اصحاب رسانه، مسائل و موضوعات شهری که در شرایط عادی، ورود و حضور در آن‌ها برای دیگران میسر نبود، مورد بازدید قرار می‌گرفت و اطلاعات آن انتشار می‌یافت.

درگزارش حاضر، علاوه بر آن که به طور اجمال، مناطق و اماکن مورد بازدید در جلسات با شورایاری های محلات و مناطق و برنامه‌های تهرانگردی معرفی گردیده، عموم مسائل و مشکلات این کلانشهر که در طول این بازدیدها و در ارتباط با مردم محله‌ها و بخش‌های مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفته  مشخص و تفکیک شده است. اینک که این سال‌ها را پشت سر گذاشته‌ام، به خوبی درک می‌کنم که این روش تا چه میزان می‌تواند در حل و فصل و به‌ویژه فهم بی‌واسطۀ مشکلات شهری موثر باشد.

  • منطقه فرهنگ؛ منطقه ادیان؛ مهد دانش های آکادمیک و قطب بهداشت و درمان

به لحاظ شاخص های زندگی اجتماعی، منطقه شش از جمله مناطق خوب تهران به حساب می آید. محله های یوسف آباد، امیرآباد از جمله محله های این منطقه هستند که به لحاظ پایداری سکونت،   از سطح بسیار بالایی، در میان سایر محله های شهر تهران، برخوردارند به گونه ای که بسیاری از ساکنان اولیه این محله ها هنوز هم در این محله ها زندگی می نمایند. با این وجود، به دلیل شکل گیری مراکز آموزشی، اداری، خدماتی و بهداشتی در محله های جنوبی این منطقه همچون محله دانشگاه، قریب و وصال و جلالیه، در دهه های گذشته بافت مسکونی در این محله ها به شدت کاهش یافته است.

تبدیل اراضی  محدوده امروزی منطقه شش شهرداری تهران به بافت شهری از زمان پهلوی اول و بعد از تخریب حصار ناصری طهران قدیم آغاز شد. آن زمان بخش شمالی این حصار به موازات خیابان انقلاب اسلامی فعلی قرار داشت. بعد از تخریب حصار، خاک حاصل از تخریب آن درون خندق شمالی شهر ریخته شد و پس از پر کردن کامل آن خیابان شاه رضای سابق و انقلاب اسلامی امروزی به جای آن ساخته شد. تا پایان کار پهلوی اول در شهریور سال ۱۳۲۰، محدوده شمالی شهر که دیگر هیچ مانعی برای گسترش خود نمی‌دید. تا خیابان طالقانی امروزی و تخت جمشید سابق گسترش یافت. امروز هم اگر گشت و گذاری در اطراف این خیابان و خیابان سمیه داشته باشید، خانه‌های قدیمی بسیاری را خواهید که هنوز هم یادآور معماری دوره پهلوی اول است. البته این خانه‌ها در حال حاضر بیشترشان تغییر کاربری داده اند و یا به تدریج در حال تبدیل به بافت‌های نوساز هستند. پیش از دوره پهلوی اول که اراضی این محدوده خارج محدوده تهران بودند، چندین روستا و همچنین باغ‌های مختلفی در آن‌جا وجود داشت. از جمله این روستاها می‌توان به امیرآباد، یوسف آباد، بهجت آباد و از جمله باغ‌ها می‌توان به باغ جلالیه، جمشیدآباد و فیشرآباد اشاره کرد.
از آن‌جا که این محدوده دقیقا چسبیده به طهران قدیم بود، با گسترش شتابان تهران در دوره پهلوی، اراضی محدوده منطقه شش فعلی زودتر از سایر مناطق دیگر به بافت شهری تهران افزوده شد. این منطقه امروزه یکی از مناطق مرکزی تهران به حساب می‌آید اما همان طور که گفته شد، بعضی از محلات آن همچون یوسف آباد و امیرآباد همچنان از بهترین محلات شهر تهران، از لحاظ سکونت هستند. این دو محله در بخش شمالی این منطقه واقع شده اند. در بخش جنوبی این منطقه اوضاع کمی فرق می‌کند و محله‌های موجود در این ناحیه بیشتر تبدیل به محدوده‌های اداری شهر تهران تبدیل شده اند و سکونت در آن‌ها تحت تأثیر سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی قرار گرفته است.
منطقه شش شهر تهران از چند لحاظ از مناطق منحصر به فرد تهران است. شاید بتوان این منطقه را فرهنگی‌ترین منطقه شهر تهران نامید. قرار گرفتن اماکنی چون کانون فکری وپرورشی کودکان، خانه هنرمندان ایران، بیش از ۲۰ سینما و سالن تئاتر، دانشگاه هنر و معماری، خانه هنرمندان ایران، تالار وزارت کشور، حوزه هنری، خانه عکاسان ایران، فرهنگستان هنر وموزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر، هنرهای اسلامی موزه فرش و موزه شهدا و خانه موزه های شریعتی، اخوان ثالث در این منطقه، سبب شده تا بتوان چنین لقبی را به‌این منطقه اطلاق کرد. علاوه بر این، بیشترین مراکز بیمارستانی شهر تهران نیز در این منطقه استقرار یافته است. بیمارستان امام خمینی، مرکز قلب تهران، بیمارستان شریعتی، بیمارستان ساسان و بیمارستان شهید مصطفی خمینی از جمله این مراکز درمانی هستند. این منطقه را دارالشفای مدرن تهران نیز می‌توان نامید. همچنین این منطقه را مهد دانش‌های آکادمیک ایران نیز می‌توان خواند. قرار گرفتن دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه کشور، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک سابق)، دبیرستان البرز به عنوان اولین دبیرستان یا کالج در کشور، دبیرستان دخترانه انوشیروان دادگر سبب شده تا این منطقه شایسته چنین لقبی باشد. بر همین اساس، این منطقه بیشترین افراد باسواد ساکن مناطق مختلف شهر را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین خوابگاههای دانشجویی تهران نیز در این منطقه واقع شده است و تعداد زیادی از ساکنان این محله را دانشجویان عزیز سراسر کشور تشکیل می‌دهند. از دیگر ویژگی‌های این منطقه قرار گرفتن چند بوستان بزرگ و مهم تهران در این محدوده است. بوستان لاله، بوستان ساعی و بوستان هنرمندان از جمله مکان‌هایی هستند که علاوه بر فضای سبز زیبا و غنی شان، در زمره مکان‌های فرهنگی تهران نیز محسوب می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دیگر این محله آن است که پایه گذار آبادانی در این محله سه تن از صدر اعظم‌های دوره قاجار بوده اند. امیرآباد به دست امیرکبیر، یوسف آباد و بهجت آباد به دست میرزا یوسف مستوفی الممالک و اراضی عباس آباد که بیشتر محله‌های شمال غربی این منطقه در این محدوده شکل گرفته اند، به دست حاج میرزا آقاسی آباد شده اند.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این محله وجود مکان‌های عبادت ادیان مختلف و سکونت پیروان آن‌ها در این منطقه است. در اینجا می‌توان مساجد، کلیساها و کنیساهای زیادی را مشاهده کرد. این تعداد تنوع مکان مذهبی پیروان مختلف ادیان در هیچ کدام از مناطق تهران قابل مشاهده نیست لذا اگر خیابان سی تیر را خیابان ادیان نامیده ایم، می‌توانیم منطقه شش را نیز منطقه ادیان تهران بنامیم. وجود مساجدی همچون مسجد حضرت امیر، مسجد النبی، مسجد جلیلی و کلیساهایی چون کلیسای سرکیس مقدس، پولس، حضرت یوسف (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و همچنین کنیساهایی چون ابریشمی، خراسانی ها، عبدالله زاده و اتفاق گواه این مدعاست.
در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، مدرن ترین برج های تهران در این منطقه ساخته شد. این برج ها نماد توسعه شهر تهران به حساب می آمدند. برج سامان بلوار الیزابت(کشاورز)، برج ونک پارک حاشیه بزرگراه شهید همت و برج های سه گانه آ. اس. پ از جمله این برج ها بودند. در دهه هشتاد نیز بزرگترین برج پایتخت، با ۵۴ طبقه و با نام برج بین المللی تهران در این منطقه ساخته شد. علاوه بر این یکی از مهم ترین تأسیسات شهر تهران، به نام تصفیه خانه جلالیه، در دهه ۳۰ در این منطقه احداث گردید و بعد از آن تهران رسما به یکی از شهرهای بزرگ دارای لوله کشی آب در جهان تبدیل گردید.
این منطقه با مساحتی معادل ۲۱.۲ کیلومتر مربع، حدود ۲/۳ از سطح شهر تهران را در بر می‌گیرد که از این نظر در رتبه سیزدهم در بین مناطق شهر تهران قرار دارد. در حدود ۳۰ درصد از ساختماهای دولتی و خصوصی کشور در این محدوده قرار گرفته اند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت ساکن این منطقه ۲۲۹ هزار نفر اعلام گردیده است و به ۶ ناحیه و ۱۴ محله تقسیم می‌گردد. این منطقه از شمال به منطقه ۳، از شرق به منطقه ۷، از جنوب به مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و از غرب به منطقه ۲ منتهی می گردد. بزرگراه همت در شمال، بزرگراه چمران در غرب، بزرگراه مدرس در شرق و خیابان انقلاب در جنوب این منطقه قراردارند.
از مجموع برنامه های تهران گردی و بازدید از منطقه یک و گزارش های شورایاران محترم، مسائل و مشکلات این منطقه را از نگاه آنها و بر مبنای مشاهدات میدانی می‌شود چنین فهرست کرد؛

۱.    تهران‌گردی سی‌و یکم: به تاریخ ۳۱/۰۵/۱۳۹۳
۲.    تهران‌گردی سی‌و سوم: به تاریخ ۲۸/۰۶/۱۳۹۳ به مناسبت بازگشایی مدارس
۳.    بخشی از تهران‌گردی سی‌وهشتم: به تاریخ ۲۹/۰۸/۱۳۹۳ به مناسبت هفتۀ کتاب (کتاب‌گردی)
۴.    بخشی از تهران‌گردی پنجاه‌ویکم: به تاریخ ۱۶/۰۵/۱۳۹۴ به مناسبت روز خبرنگار
۵.    بخشی از تهران‌گردی پنجاه‌ودوم: به تاریخ ۳۰/۰۵/۱۳۹۴ به مناسبت روز پزشک
۶.    بخشی از تهران‌گردی پنجاه‌وچهارم: به تاریخ ۲۷/۰۶/۱۳۹۴ به مناسبت روز شعر و ادب پارسی (شعر گردی)
۷.    بخشی از تهران‌گردی پنجاه‌ونهم: به تاریخ ۲۸/۰۸/۱۳۹۴ به مناسبت هفتۀ کتاب (کتاب‌گردی)
۸.    بخشی از تهران‌گردی شصت‌و یکم: به تاریخ ۲۷/۰۹/۱۳۹۴ به مناسبت هفتۀ پژوهش (پژوهشکده گردی)
۹.    تهران‌گردی هفتادو دوم، به تاریخ ۱۱/۰۴/۱۳۹۵ به مناسبت ماه مبارک رمضان (رمضان‌گردی)
۱۰.    بخشی از تهران‌گردی هفتادوپنجم: به تاریخ ۲۲/۰۵/۱۳۹۵ به مناسبت روز خبرنگار (روزنامه‌گردی)
۱۱.    بخشی از تهران‌گردی هفتادوششم: به تاریخ ۰۵/۰۶/۱۳۹۵ به مناسبت آب‌گردی
۱۲.    بخشی از تهران‌گردی هفتادونهم: به تاریخ ۱۶/۰۷/۱۳۹۵ به مناسبت ماه محرم (محرم‌گردی)
۱۳.    بخشی از تهران‌گردی هشتادودوم: به تاریخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۵ به مناسبت هفتۀ کتاب (کتاب‌گردی)
۱۴.    بخشی از تهران‌گردی هشتادوچهارم: به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۹۵ به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص)
۱۵.    بخشی از تهران‌گردی هشتادوششم: به تاریخ ۰۱/۱۱/۱۳۹۵ با محوریت حادثۀ پلاسکو
۱۶.    بخشی از تهرانگردی هشتاد و هفتم: به تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۵ به مناسبت دهه فجر و انقلاب
۱۷.    بخشی از تهرانگردی هشتاد و نهم: به تاریخ  ۱۳/۱۲/۱۳۹۵ به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و موضوع زنان و شهر
۱۸.    بخشی از نودمین برنامه تهرانگردی: به تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۵ به مناسبت فرار رسیدن نوروز

در این برنامه‌ها ضمن شرکت در مراسم رونمایی از کتاب "غزال غزل"، که در انتشارات فرهنگ و هنر گویا برگزار شد و نیز نمایش تابلوی تمثال امام رضا(ع) که حدود ۸۰ سال پیش با گچ و پاستل توسط نقاشی به نام عنایت طراحی شده بود، از بخش‌های مختلف این منطقه بازدید به عمل آمد که فهرست آنها در جدول زیر ذکر گردیده است. قابل ذکر است به دلیل اهمیت بازدید مسائل و مشکلات مربوط به منطقه از نزدیک و بنابر اهمیت موضوعات، در برخی از این بازدیدها، مسئولان دستگاههای دیگر همچون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر تهران، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، مدیر کل حوزه وزارتی سازمان میراث فرهنگی، معاون برنامه ریزی سازمان زیباسازی به همراه شهردار منطقه و معاونین ایشان اینجانب را همراهی می نمودند. فهرست بازدیدها:

۱.    سفارت فلسطین و دیدار و گفتگو با سفیر فلسطین و بازدید از این سفارت
۲.    نمایشگاه عکس در زیرزمین سفارت فلسطین
۳.    موزه هنرهای معاصر فلسطین و بازدید از آثار هنرمندان تهرانی با موضوع فلسطین
۴.    ساختمان انتقال خون و دیدار و گفتگو با مسئولین این سازمان
۵.    گالری آزاد، به عنوان یکی از اماکن فرهنگی خصوصی و دیدار و گفتگو با خانم شیرین اتحادیه، از هنرمندان  شهر تهران
۶.    خیاطی یگانه و دیدار و گفتگو با مالک این کارگاه
۷.    قنادی "هانس" و دیدار و گفت و گ با مالک این قنادی، در خصوص وضعیت این شیرینی پزی معروف تهران
۸.    دفتر سایت فرارو و دیدار و گفتگو با مدیران و  خبرنگاران
۹.    بیمارستان ساسان  و  بازدید از وضعیت خدمات رسانی این بیمارستان و عیادت از جانبازان شیمیایی
۱۰.    مسجد و حوزه علمیه موسی بن جعفر(ع) و دیدار و گفتگو با مدیر حوزه های علمیه بانوان کشور و  امام جماعت این مسجد و بازدید از این مسجد و حوزه علمیه
۱۱.    موزه هنرهای معاصر تهران و دیدار و گفتگو با مدیر این موزه و همچنین معاونت هنری وزارت فرهنگ ارشاد در خصوص وضعیت این موزه و بازدید از آثار به نمایش درآمده در این موزه
۱۲.    بازدید از محل کشف زاغه مهمات مستهلک‌ (خیابان فکوری) و  صحبت و گفتگو با تیم خنثی کننده و  بحث در مورد  خطرات احتمالی پیش روی  ساکنان محله
۱۳.    انتشارات فرهنگ و هنر گویا و دیدار و گفتگو با  جمعی از هنرمندان و شاعران تهران
۱۴.    منزل صادق صندوقی، از تصویرگران کتابهای درسی  و  از هنرمندان ساکن منطقه
۱۵.    خانه شهیدان سپهری و دیدار و گفتگو با خانواده محترم ایشان
۱۶.    مرکز آموزشی باغچه‌بان و دیدار و گفتگو با مدیران و کارکنان این مدرسه و  گفتگو در مورد مسائل و مشکلات این مرکز
۱۷.    منزل خانم ایران درودی، از نقاشان برجسته معاصر کشور و از هنرمندان ساکن این منطقه
۱۸.    منزل آیت الله سید رضی شیرازی، از نوادگان مرحوم میرزای شیرازی و امام جماعت مسجد شفا
۱۹.    دبیرستان دخترانه انوشیروان و دیدار و گفتگو با مدیر این مجموعه و گفتگو در مورد بازسازی و مرمت این بنای ارزشمند
۲۰.    دبیرستان البرز و دیدار و گفتگو با مدیر و هیئت امنا و  معلمان این دبیرستان و گفتگو در مورد بازسازی و مرمت این بنای ارزشمند
۲۱.    مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیدار و گفتگو با مدیران آن و آشنایی با فعالیت های این مجموعه در سطح شهر
۲۲.    ساختمان قدیمی خانه نمایش دا و دیدار و گفتگو با مدیران این مجموعه، به عنوان مجموعه بخش خصوصی تئاتر و نمایش در تهران و منطقه
۲۳.    بیمارستان حضرت فاطمه(س) و دیدار و گفتگو با رییس و مدیران و پزشکان این بیمارستان و گفتگو درباره وضعیت خدمات درمانی این بیمارستان و عیادت از بیماران
۲۴.    پارک شفق و  بازدید از وضعیت این وستان و بازدید از نگارخانه شفق
۲۵.    محله یوسف آباد و دیدار و گفتگو با شورایاری و مردم محله در خصوص مسائل و مشکلات این محله
۲۶.    بیمارستان ۵۰۳ هاجر ارتش و دیدار و گفتگو با رییس و پزشکان این بیمارستان و گفتگو در مورد وضعیت خدمات درمانی این مجموعه و عیادت از بیماران، همچنین بحث در مورد نگهداری و بازسازی عمارت قدیمی این بیمارستان
۲۷.    مسجد شفا و دیدار و گفتگو با آیت الله سیدرضی شیرازی و فرزند بزرگوار ایشان
۲۸.    منزل مهدی محقق و دیدار و گفتگو با ایشان و خانواده محترم و بحث در مورد مسائل فرهنگی مختلف
۲۹.    آسیاب آبی یوسف آباد و دیدار و گفتگو با مالک این مجموعه در خصوص بازسازی و مرمت این اثر تاریخی و تبدیل آن به یک موزه شخصی
۳۰.    کلانتری یوسف آباد و دیدار از بخش های مختلف این کلانتری، به عنوان تنها محل کلانتری که به همت و هزینه مردم یوسف آباد ایجاد شده است.
۳۱.    کتاب مرجع
۳۲.    انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دیدار و گفتگو با مدیران این مجموعه و گفتگو در مورد فعالیت های پژوهشی این مرکز
۳۳.    نشر چشمه و دیدار و گفتگو با جمعی از اهالی هنر
۳۴.    نشر رود و گفتگو با مدیر این انتشارات
۳۵.    نشر ثالث و دیدار و گفتگو با  تعدادی از اهالی شعر و هنر
۳۶.    انتشارات اساطیر و دیدار و گفتگو با مدیر این انتشارات
۳۷.    دفتر خبرگزاری ایکنا و دیدار و گفتگو  با مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری
۳۸.    دفتر خبرگزاری ایرنا و دیدار و گفتگو با مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری
۳۹.    موزۀ ملی تاریخ علوم پزشکی ایران و دیدار و گفتگو با تعدادی از رؤسای پزشکی و پزشکان، به مناسبت روز پزشک
۴۰.    دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران و دیدار و گفتگو با مدیران این دانشکده
۴۱.    نشر ثالث
۴۲.    دیدار با فریبا مقصودی، بانوی هنرمند ساکن منطقه و  خطاط قرآن و شاهنامه
۴۳.    خانه-موزۀ مهدی اخوان‌ثالث و بازدید از روند تبدیل آن به خانه موزه  و گفتگو در مورد مسائل و مشکلات پیش رو
۴۴.    دیدار با ادیب برومند، از هنرمندان و شاعران ساکن منطقه
۴۵.    انتشارات علمی‌ و فرهنگی و دیدار و گفتگو با مدیران این انتشارات
۴۶.    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دیدار و گفتگو با مدیران این پژوهشگاه در مورد فعالیت های پژوهشی این مرکز
۴۷.    موسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دیدار و گفتگو با مدیر و کارشناسان این مرکز در خصوص  مباحث مربوط به زلزله و شهر تهران
۴۸.    انجمن عکاسان دفاع مقدس و دیدار و گفتگو با مدیران این انجمن و آشنایی با فعالیت های فرهنگی این مجموعه
۴۹.    انجمن عکاسان مطبوعات ایران و دیدار و گفتگو با اعضای این انجمن و عکاسان
۵۰.    دفتر خبرگزاری خبرآنلاین و دیدار و گفتگو با مدیران و خبرنگاران
۵۱.    دفتر روزنامۀ خبر ورزشی  و دیدار و گفتگو با مدیران  خبرنگاران این روزنامه
۵۲.    تصفیه‌خانۀ جلالیه و دیدارو گفتگو با مدیر آب و فاضلاب استان تهران و مدیران این مجموعه و  گفتگو در مورد نحوه تأمین آب  شهر تهران و مدیریت آبرسانی کلانشهر تهران؛ همچنین آشنایی با فعالیت های این تصفیه خانه
۵۳.    مرکز کنترل توزیع آب شهر تهران
۵۴.    دفتر موسسۀ هلال و  دیدار و گفتگو با مدیر و  هنرمندان این مؤسسه و آشنایی با فعالیت های فرهنگی این مجموعه در شهر
۵۵.    سازمان دارالقران الکریم و دیدار و گفتگو با مدیران این سازمان و گفتگو در مورد فعالیت ها و آمارهای رسمی مربوط به انتشار  قرآن در سطح کشور
۵۶.    مرکز انتقال خون ایران و دیدار از اهداکنندگان خون به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو
۵۷.    عیادت از آتش نشانان حادثه دیده ساختمان پلاسکو؛ بیمارستان کسری
۵۸.    عیادت از آتش نشانان حادثه دیده ساختمان پلاسکو؛ بیمارستان پارس
۵۹.    ایستگاه آتش نشانی بلوار کشاورز و ابراز همدردی با پرسنل و کارکنان این ایستگاه در خصوص حادثه پلاسکو
۶۰.    گالری استاد مصطفی(حمید) آقامیری و دیدار و گفتگو با ایشان  و همسر محترمشان سر کار خانم سارا میرنظامی(طراح فرش) در خصوص مسائل مختلف هنری
۶۱.    دیدار از حوزه هنری و گفتگو با اکبر ناظمی، عکاس انقلاب و آقای گلشن مدیر بخش آثار انقلاب این مجموعه
۶۲.    مؤسسه خیریه بنیاد پوشاک فجر و بازدید از نمایشگاه خیریه این مؤسسه و دیدار و گفتگو با مسئولین و خیرین این مؤسسه
۶۳.    بوستان لاله و کاشت درخت به مناسبت روز درختکاری
۶۴.    بازارچه صنایع دستی بوستان لاله و بازدید از غرفه های مختلف آن

بر اساس بازدیدهایی که در این دوره از این منطقه انجام شد و با توجه به مطالعاتی که درباره مسائل شهری مختلف در این منطقه انجام گرفت، و  همچنین با عنایت به گفتگوهایی که در طی این سال ها با مردم این محله و منطقه به عمل آمد، لیستی از مشکلات این منطقه توسط مردم و شورایاران  ارائه گردیده که به شرح زیر می باشند:

۱.    ترافیک ناشی از فعالیت سازمان‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی (مثلا در محله‌های شیراز، یوسف‌آباد، امیرآباد و میدان جهاد، ...)
۲.    کمبود پارکینگ (مثلا در محلۀ گاندی-الوند، امیرآباد، ...)
۳.    پایین بودن امنیت منطقه در شب به دلیل کاهش بافت مسکونی منطقه
۴.    مشکلات ناشی از فعالیت دکه‌داران در برخی محله‌ها (مانند محلۀ بهجت‌آباد و ...)
۵.    کمبود بازارهای میوه ‌و تره‌بار در منطقه (مثلا در محله‌های امیرآباد، یوسف‌آباد، جنت، پارک لاله، ...)
۶.    مشکلات ناشی از پایین بودن سرانۀ فضاهای ورزشی و فرهنگی (مانند محله‌های سیندخت، قزل‌قلعه، محلۀ گاندی-الوند، گل‌ها-فاطمی، نجات‌اللهی...)
۷.    شرایط نامناسب دبیرستان انوشیروان دادگر
۸.    مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدرسۀ باغچه‌بان
۹.    دفع نادرست فاضلاب (مانند محلۀ جنت و پارک لاله که فاقد شبکۀ فاضلاب است، ...)
۱۰.    پایین بودن سرانۀ فضای سبز (مثلا در محلۀ نجات‌اللهی، ...)
۱۱.    ضعف در سیستم روشنایی برخی معابر محلات (مانند خیابان‌های ۲۴ و ۳۲ یوسف‌آباد، ...)
۱۲.    نابسامانی برخی از معابر (مانند آسفالت نامناسب خیابان‌های محلۀ یوسف‌آباد، ...)

در بازدیدهایی که طی برنامه های تهرانگردی از بخش های مختلف منطقه شش انجام گرفت، علاوه بر نظارت و انتقال مباحث  و مسائل این منطقه به مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و طرح آنها در صحن و بخش های مختلف کارشناسی شورا، پیشنهاداتی نیز در حاشیه این بازدیدها ارائه کردم و در باره موضوعاتی با مسئولان و سازمان‌های ذیربط مذاکره شد که اهم آن‌ها عبارت است از:

۱.    مرمت، بازسازی و ثبت خانه قوام در زمرۀ میراث فرهنگی
۲.    پیشنهاداتی برای رفاه بیشتر جانبازان بستری یا ترخیص شدۀ بیمارستان ساسان
۳.     تشکیل یک سایت فرهنگی با توجه به شرایط قرارگیری موزۀ هنرهای معاصر و محوطه‌های اطراف آن (محوطۀ منتهی به خیابان‌های کشاورز، فاطمی، کارگر و حجاب)
۴.     ایجاد زمینۀ لازم برای پیوستگی محوطه بین موزۀ هنرهای زیبا و موزۀ فرش
۵.     مبادلۀ آثار بین میراث فرهنگی و موزۀ هنرهای معاصر، جهت غنی‌تر کردن مجموعه آثار هر دو سازمان
۶.     راه‌اندازی موزۀ دبیرستان انوشیروان دادگر
۷.     تاسیس و راه‌اندازی موزۀ ایران درودی
۸.    مذاکراتی برای فراهم آوردن سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدرسۀ باغچه‌بان
۹.     پیاده‌روسازی خیابان انقلاب، محدودۀ میدان فردوسی تا میدان انقلاب
۱۰.     اصلاح سیما و منظر خیابان انقلاب با اولویت راستۀ کتاب‌فروشی‌ها
۱۱.    بهسازی مسجد سیدالشهدای میدان انقلاب
۱۲.     بازسازی سیما و منظر میدان انقلاب
۱۳.    بازسازی سیما و منظر چهارراه ولیعصر
۱۴.    نام‌گذاری خیابانی به نام حسین پرتوی
۱۵.     بهسازی و ساماندهی محوطۀ جلوی دانشگاه تهران
۱۶.     بازپیرایی و نورپردازی سردر دانشگاه تهران
۱۷.     بازپیرایی سیما و منظر مسجد دانشگاه تهران
۱۸.     مرمت و بازسازی ساختمان هنرستان هنرهای زیبا
۱۹.     بازپیرایی سیما و منظر بلوار کشاورز و حفظ درختان آن
۲۰.     مرمت و بهسازی دبیرستان البرز
۲۱.     ساماندهی، مرمت و بهسازی خانه-موزۀ دکتر علی شریعتی
۲۲.     بهسازی و بازپیرایی بوستان لاله
۲۳.     بهسازی و بازپیرایی بوستان ساعی
۲۴.     بازپیرایی سیما و منظر برخی سینماهای محور انقلاب (مانند سینما مرکزی، سینما بهمن، سینما پارس، سینما سپیده، ...)
۲۵.    بازپیرایی و ساماندهی خیابان جمالزاده

البته طرح این مباحث و پیشنهادها به تنهایی راهگشای تمام مشکلات محله ها و شورایاری ها نیست اما می تواند زمینه گفت و گو، ارائه نظر و پیشنهاد تکمیلی شهروندان به ویژه شورایاران را فراهم آورد.

* احمد مسجد جامعی

کد خبر 447760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha