یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۶
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: استان اردبیل طبق آمار اعلام‌شده از سوی مراکز درمان ناباروری دارای میزانی بیش از میانگین کشوری در زمینه ناباروری است به طوری که از هر ۵ زوج اردبیلی یک زوج نابارور است. این آمار در کنار وضعیت نامناسب سرانه درآمد اهالی استان و هزینه زیاد درمان ناباروری ضرورت توجه ویژه برای حل مشکل این قشر را می‌طلبد.

زوج‌های نابارور در اردبیل حمایت مالی می‌شوند
  • هزینه سنگین و نبود پوشش بیمه‌ای

یکی از زوج‌های نابارور در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کنند: ۱۲ سال از زندگی مشترک ما می‌گذرد و ما بیش از ۱۰ سال است به دنبال دارو و درمان هستیم. هرچند نتیجه نگرفته‌ایم اما به دلیل هزینه‌های بسیار بالا و میلیونی از ادامه درمان منصرف شده‌ایم. این زوج در مورد پوشش بیمه‌ای اظهار می‌کنند: داروهای ناباروری بسیار گران‌قیمت‌اند و تحت پوشش بیمه‌ها نیستند و از سوی دیگر جراحی‌ها و روش‌های مختلف مانند اهدای جنین نیز با حمایت دفترچه‌های بیمه انجام نمی‌شود و زوج نابارور از عهده هزینه سنگین بر نمی‌آیند.  

  • مرکز درمان ناباروری قفقاز

مرکز درمان ناباروری قفقاز زیر نظر جهاد دانشگاهی اردبیل از مهم‌ترین مراکز استان برای درمان ناباروری است که علاوه بر مراجعان استان، پذیرای اتباع خارجی به‌ویژه از جمهوری آذربایجان است. رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به آمار جالب توجه ناباروری در استان اظهار می‌کند: مرکز ناباروری قفقاز تحت نظر جهاد دانشگاهی استان به عنوان یکی از ۷ مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی کشور از سال ۹۲ شروع شده است و با توجه به نرخ ناباروری در استان این مرکز با ایجاد مرکز درمان ناباروری قفقاز سعی در جبران این خلأ دارد.  

«مهران اوچی» درباره هزینه سنگین درمان ناباروری اظهار می‌کند: با انعقاد قرارداد همکاری بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی استان اردبیل حمایت‌های لازم از زوج‌های نابارور مطابق با ضوابط و مقررات مندرج در دستورالعمل ابلاغی حمایت از زوجین نابارور درمرکز درمان ناباروری قفقاز انجام می‌گیرد. با توجه به اهمیت الگوی غذایی و ارتباط مؤثر آن با ناباروری و سلامت باروری، مرکز درمان ناباروری قفقاز خدمات مشاوره رایگان در مورد تغذیه در این مرکز به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد.  

  • مراجعان اتباع خارجی

اوچی با بیان این‌که حدود ۱۸ درصد زوجینی که به این مرکز مراجعه کرده‌اند اتباع خارجی بوده‌اند، اظهار می‌کند: خدمات درمانی به طور کامل به این مراجعان ارائه می‌شود و سعی داریم با استانداردسازی فضا و امکانات هتلینگ خدمات بیشتری برای جذب اتباع خارجی ارائه دهیم.  وی در مورد محدودیت فضای فیزیکی مرکز درمان ناباروری قفقاز عنوان می‌کند: فضای فیزیکی مرکز درمان ناباروری با توجه به حجم فعالیت آن و تعداد مراجعان ناکافی است؛ در تلاش هستیم به کمک مسئولان استان مکانی مناسب و در ‌شأن مراجعه‌کنندگان این مرکز فراهم کنیم تا ارائه خدمات، کاملا استاندارد و به بهترین نحو صورت گیرد.  این مسئول از موفقیت درمان ۲ زوج نابارور مراجعه‌کننده به این مرکز با روش رحم جایگزین خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سال ۹۷ در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل ۲ بار از این روش برای فرزنددار شدن زوجین نابارور استفاده شد که موفقیت‌آمیز بود.  

  • تخفیف ۸۵ درصدی برای واجدان شرایط

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم می‌گوید: در نبود مرکز درمانی دولتی برای درمان ناباروری زوج‌های نابارور متحمل مشکلات زیادی از جمله مراجعه به استان‌های دیگر می‌شدند. به همین دلیل راه‌اندازی اولین مرکز فوق‌تخصصی ناباروری دولتی استان اردبیل را در برنامه خود قرار دادیم که در چند ماه گذشته این مرکز در استان شروع به فعالیت کرد و اطلاع‌رسانی به زوج‌های نابارور برای مراجعه به این مرکز می‌تواند از مشکلات آن‌ها بکاهد.  

«قدرت اخوان‌اکبری» با بیان این‌که این مرکز امکان عمل‌های تشخیصی و درمانی فوق‌تخصصی و پیشرفته را دارد، عنوان می‌کند: تمامی زوج‌های مراجعه‌کننده به این مرکز در صورت داشتن شرایط دستورالعمل‌های زوجین ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خدمات درمانی با تعرفه دولتی با تخفیف ۸۵ درصدی دریافت می‌کنند و مورد پوشش حمایتی قرار می‌گیرند. وی می‌افزاید: برنامه حمایت مالی از زوج‌های نابارور و مدیریت و توسعه خدمات درمان ناباروری از مجموعه برنامه تحول نظام سلامت است.  

اخوان ادامه می‌دهد: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام زوج‌های مراجعه‌کننده به مرکز درمان ناباروری مشروط به داشتن شرایط مندرج در دستورالعمل برای استفاده از روش‌های درمانی میکرواینجکشن (ICSI)، تلقیح آزمایشگاهی (IVF)، انتقال جنین‌های فریزشده وتلقیح داخل رحمی (IUI) تحت پوشش حمایتی قرار خواهند گرفت.  این مسئول با بیان این‌که وزارت بهداشت تلاش جدی برای توسعه بلوک‌های زایمانی داشته است، تاکید می‌کند: بخشی از درمان ناباروری در این بلوک‌ها انجام می‌شود که در شهرستان‌های استان نیز راه‌اندازی شده‌اند. بر این اساس انجام هرگونه مداخلات مربوط به درمان ناباروری همچون IUI در مطب متخصصان زنان ممنوع است.  

  • خدمات مراکز درمان ناباروری استان

مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل وابسته به مؤسسه رویان شامل کلینیک تخصصی زنان، کلینیک تخصصی مردان، کلینیک مشاوره مامایی، کلینیک تخصصی مشاوره ژنتیک، آزمایشگاه جنین‌شناسی، آزمایشگاه تشخیص طبی، بخش جراحی محدود و سرپایی است و تمامی خدمات تشخیص درمانی در مورد زوج‌های نابارور و انجام اعمال کمک باروری شامل IVI، IVF، ICSI و میکرواینجکشن در این مرکز انجام می‌شود؛ همچنین مرکز دولتی فوق‌تخصصی درمان ناباروری اردبیل دایر شده است و این مرکز با پشتوانه کلینیک‌های تشخیصی و درمانی، آزمایشگاه جنین‌شناسی و اتاق‌های عمل، امکان انجام عمل‌های تشخیصی و درمانی از جمله هیسترسکوپی (در زنان) و لاپاراسکوپی را در زنان و مردان انجام می‌دهد و امکان درمان مراجعان نابارور به مرکز را فراهم می‌کند.

کد خبر 447637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha