دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

ژینا شریعتی  - سنندج- خبرنگار: بدن‌سازی و تناسب اندام یکی از رشته‌های جذاب در دنیای امروز است.

آزاد رحمانی

بسیاری از جوانان ‌ تلاش می‌کنند با تمرینات ورزشی و بدن‌سازی صاحب اندامی خوش‌فرم و بدنی ورزیده شوند. زیبایی و تناسب اندام محصول تلاش و تمرینات مستمر، حساب‌شده و درست است. تمریناتی که زیر نظر مربیان حرفه‌ای انجام می‌شود، هم بازدهی بهتری خواهد داشت و هم عوارض ناشی از آن کمتر خواهد بود.   «آزاد رحمانی» (متولد سال ۱۳۶۶ دیواندره) با موفقیت‌های که در رشته بدن‌سازی کسب کرده، می‌توان گفت در ردیف بهترین مربیان و البته یک‌ رئیس هیات‌موفق در استان کردستان است. وی از سال ۱۳۹۴ مسئولیت هیات بدن‌سازی شهرستان دیواندره را بر عهده دارد. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با رئیس هیات بدن‌سازی دیواندره می‌خوانید.

  • از سابقه ورزشی خود بگویید.  

فعالیت ورزشی خود را از سال ۱۳۷۵ با رشته ورزشی هندبال شروع کردم. به مدت ۷ سال ورزش هندبال را ادامه دادم و در چندین دوره مسابقات کشوری و یک دوره لیگ برتر حضور داشتم. در سال ۱۳۸۲ علاقه بسیاری به رشته بدن‌سازی پیدا کردم و زیر نظر مربی دلسوز آقای آزاد مهرامینی در سالن «خورهه‌لات» فعالیت خود را شروع کردم و در سال ۱۳۸۲ موفق به خریداری سالن بدن‌سازی خورهه‌لات شدم، اکنون به مدت ۱۲ سال است که مدیریت این سالن را به عهده دارم و به عنوان مربی نیز مشغول به فعالیتم.  

در چند سالی که مشغول به فعالیت ورزشی هستم، به لطف خدا توانسته‌ام چند گواهی علم ورزش و آشنایی با مکمل‌های ورزشی را زیر نظر کمیته ملی المپیک در استان تهران دریافت کنم. همچنین موفق به دریافت مدرک درجه ۳ و ۲ بدن‌سازی شدم. در سال ۲۰۱۱ از طرف فدراسیون بدن‌سازی ایران توانستم در کلاس‌های مربیگری بدن‌سازی درجه c که زیر نظر فدراسیون جهانی در کشور امارات برگزار شد، شرکت و دیپلم بدن‌سازی را دریافت کنم. سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به عنوان مربی برتر بدن‌سازی کردستان معرفی شدم و در بین ۳۳ هیات خوشبختانه عنوان برترین هیات به ما تعلق گرفت.

  • چند سالن بدن‌سازی در دیواندره مشغول به فعالیت است؟  

در حال حاضر ۵ سالن بدن‌سازی در دیواندره و یک سالن بدن‌سازی در زرینه که در ۲۵ کیلومتری شهرستان دیواندره قرار دارد، به صورت رسمی مشغول به فعالیت هستند. مربی‌های باسابقه در تلاشند ورزشکاران این رشته بهترین تمرینات را داشته باشند.  

  • استقبال جوانان استان از سالن‌های بدن‌سازی چگونه است؟  

امروزه بدن‌سازی جزو رشته‌های محبوب و پرطرفدار در جهان و کشور ایران است. استان کردستان در یک دهه گذشته شاهد حضور چشمگیر جوانان به باشگاه‌های بدن‌سازی است و با توجه به حضور مربیان باتجربه، فنی و باشگاه‌های مجهز و به‌روز در استان، مردم و جوانان بیشتر جذب رشته پرطرفدار بدن‌سازی شده‌اند.  

  • چه مشکلاتی سد راه پیشرفت ورزش استان است؟

در ورزش استان، تعداد نخبگان ورزشی و قهرمانان زیاد است و ورزش و جوانان استان با کمبود اعتبار در چند سال گذشته مواجه بوده است. حوزه جوانان آن‌چنان که نیاز است فعال نبوده و در اختیار آنها قرار داده نشده است. از دیگر مشکلات ورزش، صنعتی نبودن استان و نبود اسپانسر برای حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران حاضر در مسابقات مختلف است. مهم‌ترین مشکل ورزش کردستان زیرساخت و کمبود سرانه ورزشی است که این مورد در سال‌های گذشته تاثیر منفی بر ورزش استان داشته است. در حوزه ورزش هر استانی ۲ موضوع مدیریت و بودجه مهم است که در کردستان با توجه به شرایط خاص بخش مدیریت در اولویت است. در ۶ سال گذشته مدیریت ورزش استان با وجود نبود اعتبارات کافی، نبود حامیان مالی و نبود حمایت کافی توسط دولت، عملکرد رضایت‌بخش، اثربخشی و بهره‌وری قابل قبولی را داشته است.

  • ورزش پرطرفدار بدن‌سازی استان کردستان در کشور رتبه چندم را دارد؟

کردستان در طول یک دهه گذشته بهترین عملکرد را داشته است. هر سال چندین مدال کشوری و بین‌المللی را کسب کرده‌ایم، چندین دوره میزبان مسابقات قهرمانی کشور بوده‌ایم و همچنین توانسته‌ایم چندین کلاس مربیگری و بازآموزی توسط هیات بدن‌سازی استان را برگزار کنیم، لذا با وجود «علی پژگول» رئیس هیات استان و «بهنام بهاری» به عنوان دبیر هیات استان، کردستان به عنوان هیات برتر فدراسیون شناخته شده است و رتبه سوم را دارد.  

  • در مورد مواد مکمل‌ و انرژی‌زایی که در سالن‌ها بین ورزشکاران عرضه می‌شود و گاهی مشکل‌ساز هستند، توضیح دهید.  

امروزه صنعت مکمل‌های بدن‌سازی جزو پردرآمدترین تجارت در دنیا به شمار می‌رود، اما در ایران با توجه به شرایط اقتصادی، متاسفانه مکمل‌های اورجینال کمتر در بازار وجود دارند و این موضوع باعث فروش مکمل‌های تقلبی به ورزشکاران شده و همین مورد پیامد و مشکلات جدی را برای ورزشکاران به بار می‌آورد. از دیگر مشکلات تجویز مکمل توسط افراد ناآگاه به علم تغذیه و دادن مشاوره‌های غلط و گاه سودجویانه به ورزشکاران است.  

  • وضعیت ورزش بدن‌سازی بانوان در کردستان چگونه است؟

بدن‌سازی بانوان استان کردستان سابقه چندانی ندارد. بخش بانوان هیات استان ۴ سال است که فعال شده و عملکرد قابل قبولی دارد. امروزه توجه به ورزش زنان و دختران و تاثیر مثبت آن بر جسم و روح آنان در راستای سلامت بیشتر، زندگی بهتر، تربیت درست فرزند، خانه‌داری موفق‌تر و حضور مفید در اجتماع و... جایگاه ویژه‌ای یافته است. فعالیت ورزشی بانوان در طول ۴ سال گذشته در استان پررنگ شده است و در کانون توجه قرار دارد. همچنین ورزش بدن‌سازی استان در عرصه قهرمانی افق‌های روشنی را خواهد داشت. امیدوارم در آینده نزدیک در مسابقات کشوری و آسیایی مدال‌های خوش‌رنگی را کسب کنیم.  

  • اداره ورزش و جوانان در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های بدن‌سازی، هیات استان را حمایت می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات هیات بدن‌سازی استان نبود تجهیزات است. متاسفانه برای برگزاری مسابقات استانی با کمبود هالتر و صفحه وزنه استاندارد مواجهیم. شهرستان‌ها هم از لحاظ امکانات سخت‌افزاری وضعیت بدی دارند. لذا لازم است اداره کل ورزش به هیات بدن‌سازی استان با توجه به برگزاری چندین مسابقه در طول سال توجه ویژه داشته باشد و نیازمندی این هیات را برطرف کند.

کد خبر 447596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha