همشهری آنلاین: ساختمان مرکزی دونات‌شکل شرکت اپل در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفرنیا ۴.۱۷ میلیارد دلاری ارزش‌گذاری شد تا یکی از گران‌ترین ساختمان‌های دنیا لقب بگیرد.

ساختمان مركزي اپل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مساحت ۲۶۰ هزار مترمربعی ساختمان مرکزی شرکت اپل که با هزینه پنج میلیارد دلاری ساخته شده، مانعی بزرگ سر راه کارشناسان و مشاوران املاک شهرستان سانتاکلارا بود تا ارزش آن را ارزیابی کنند اما سرانجام مشخص شد این بنای دایره‌شکل شبیه دونات کمی بیش از چهار میلیارد دلار می‌ارزد؛ حدود یک میلیارد دلار کمتر از پولی که برای ساختن آن هزینه شده است.

اگر بخواهیم ساختمان مرکزی اپل را با بناهای پرهزینه و گران دنیا مقایسه کنیم، به نتایجی جالب می‌رسیم. برج الخلیفه در دبی که بلندترین بنای دنیاست، با هزینه ۱.۵ میلیارد دلاری ساخته شده و هزینه ساختمان تفریحگاه مارینا بی سندز در سنگاپور حدود ۵.۵ میلیارد دلار بوده است. معمولا ارزش یک بنا برابر با مجموع پولی است که برای ساختن آن هزینه شده به علاوه ارزش زمینی که بر آن بنا شده است.

بر اساس قوانین ایالت کالیفرنیا، شرکت اپل باید یک درصد ارزش ساختمان مرکزی خود را به عنوان مالیات بپردازد که ۴۰ میلیون دلار در سال برای غولی چون اپل رقمی بسیار ناچیز در صد صفر است. منتقدان معتقدند تاثیر این شرکت بر بحران مسکن و بی‌خانمانی در منطقه بسیار بیش از ۴۰ میلیون دلار است و با اینکه اپل شش میلیون دلار هم به صندوق تولید مسکن ارزان کمک کرده اما نمی‌توان از پیامدهای اجتماعی منفی حضور آن در منطقه سیلیکون ولی چشم پوشید.

از سوی دیگر، مدیران اپل ۷۵ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرهای نزدیک کوپرتینو سرمایه‌گذاری کرده و بخش‌هایی از هزینه‌های مربوط به تجهیز مدارس ابتدایی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه را بر عهده گرفته‌اند. ضمن اینکه با حضور اپل در کوپرتینو، فرصت‌های شغلی فراوان برای ساکنان ایجاد شده و این شرکت بزرگ‌ترین مالیات‌دهنده این شهر بوده است.

کد خبر 447531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha