مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

خسوف یا ماه گرفتگی، رویدادی است که ‌ هر سال حداکثر 3 بار روی می‌دهد. امسال هم روز پنجشنبه دوم اسفند خسوف کاملی در کشورمان قابل مشاهده است.

زمان آغاز این ماه‌گرفتگی به‌صورت جزئی به‌وقت تهران، ساعت 5:13 بامداد پنجشنبه 2 اسفند خواهد بودو  ساعت 6:31 کامل خواهد شد وتا ساعت 7:21 ادامه خواهد داشت.

ساعت 8:39، ماه از سایه زمین خارج خواهد شد. در این‌زمان دیگر ماه درایران غروب کرده‌است ولی بخش‌های شرقی قاره آفریقا، شمال‌شرق اروپا، بخش اعظم آمریکا، کانادا، قطب شمال و آمریکای جنوبی از جمله مناطقی هستند که این پدیده را به‌طور کامل می‌بینند.

مناطق شرق کشورمان در مرحله گرفت جزئی با طلوع خورشید روبه‌رو خواهند شد و تهران و مناطق مرکزی کشور در آستانه کامل شدن این گرفت با روشنی هوا و نهایتاً طلوع خورشید، این فرصت را از دست می‌دهند.

ضمن آن‌که ماه نیز به‌صورت گرفته غروب می‌کند. طلوع خورشید در تهران ساعت 6:48 است.

برای مشاهده این رویداد، مناطق غربی کشورمان شرایط مناسب‌تری دارند.نکته‌لازم به ذکر آنکه برخلاف خورشیدگرفتگی، رصد خسوف با چشم غیرمسلح نیز امکان‌پذیر بوده و برای چشمان انسان خطری ندارد. هنگام خسوف، سیاره کیوان 8/2 درجه بالاتر از ماه قرار دارد.

گرفت کامل حدود 50 دقیقه طول می‌کشد.

در زمان گرفت کامل امسال ، رنگ ماه به قرمز مسی نزدیک است و دلیل آن درصد گرفت کامل در این خسوف است.

علت رنگ سرخ ماه هنگام خسوف کامل، عبور نور خورشید از جو زمین و شکست نور به درون مخروط سایه است که در این رویداد بر اساس خاصیت ویژه‌ای، نور قرمز عبور و در مخروط سایه زمین حضور دارد.

این مطلب با همکاری گروه علمی انجمن نجوم آماتوری تهیه شده است.(WWW.iaas.ir)

خسوف چیست؟


احتمالاً با واژه ماه بدر آشنا هستید و می‌دانید که در میان اهله ماه، ویژگی‌هایی خاص دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد خسوف دراین زمان اشاره کرد یا اینکه ماه بدر ‌ هنگام غروب خورشید طلوع می‌کند و در تمام طول شب قابل رویت است و درست ‌ هنگام طلوع خورشید غروب می‌کند.

ماه گرفتگی هنگامی روی می‌دهد که ماه در فاز کامل خود قراردارد و از درون سایه زمین عبور کندو به بیان دیگر مرکز ماه و زمین و خورشید دقیقاً در یک راستا قرار بگیرند و  در پشت زمین دو بخش سایه و نیم‌سایه تشکیل می‌شود.

خسوف هم دو مرحله نیمسایه‌ای و سایه کامل دارد. اخترشناسان مراحل خسوف را برسه نوع زیرتقسیم می‌کنند:
- خسوف نیمسایه‌ای که ماه تنها از درون نیم‌سایه زمین عبور می‌کند و با چشم غیرمسلح تغییر نورانیت ماه محسوس نبوده و رویت پذیر نیست.

- خسوف جزئی که در این حالت قسمتی از ماه از درون سایه زمین عبور می‌کند.

- خسوف کلی که در این حالت تمام قرص ماه تاریک می‌شود.

35‌  درصداز خسوفها از نوع نیمسایه‌ای و تنها 30‌ درصد جزئی و 35‌ درصد باقی‌مانده هم کلی هستند.

کد خبر 44752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز