چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نوزاد در آمریکا از یک رحم پیوندی به‌دست‌آمده از یک اهداکننده درگذشته ماه پیش در کلینیک کلیولند در اوهایو متولد شد.

نوزاد متولد شده از رحم پیوندی

به گزارش یواس‌تودی مادر این نوزاد که در میانه دهه ۳۰ زندگی‌اش است یکی از سه زنی که پیوند موفقیت‌آمیز رحم روی او انجام شده بود و نخستین زنی است که نوزادی را به دنیا آورده است. این کارازمایی بالینی شامل ۱۰ زن می‌شد که ناباروری با عامل رحمی (UFI) داشتند.

این زنان رحم ندارند یا رحمشان برداشته شده است، بنابراین نمی‌توانند باردار شوند.

کلینیک کلیولند در بیانیه‌ای در وب‌سایتش دراین‌باره اعلام کرد: «مهم است که به یاد داشته باشیم که این عمل هنوز در مرحله پژوهشی است، اما دیدن اینکه چه گزینه‌هایی ممکن است در آینده در اختیار زنان قرار گیرد، هیجان‌انگیز است.»

دکتر آندریاس تزاکیس، جراح پیوند در این کلینیک گفت: «پیوند رحم به زن یک عمل پیچیده است که نیاز به مهار کردن پاسخ دستگاه ایمنی دارد. این عمل گرچه هنوز در مراحل پژوهشی قرار دارد، اما هدف ما این است که آن را در آینده به گزینه‌ای عادی برای زنان که به آن نیاز دارند، بدل کنیم»

این دومین باری است که زنی با رحم پیوند شده از یک اهداکننده درگذشته نوزادی به دنیا می‌آورد. نخستین مورد از این نوع در دسامبر ۲۰۱۷ از برزیل گزارش شد.

از هر ۵۰۰۰ زن یک زن بدون رحم متولد می‌شود. پیوند رحم در این زنان برای همه عمر نیست و فقط تا هنگامی زن یک تا دو نوزاد زنده به دنیا آورد، ادامه پیدا می‌کند.

زنانی که در این کارازمایی شرکت داشتد، فرآیند غربالگری مفصلی را گذراندند و پس از باردارشدن با لقاح آزمایشگاهی به‌دقت پایش می‌شوند.

همه ۱۰ زنی که در این بررسی در کلینیک کلیولند شرکت دارند، بین ۲۱ تا ۳۹ سال دارند.

نوزاد دختر با عمل سزارین از رحم پیوندی به دنیا آمد و کل فرآیند از هنگام پیوند رحم تا به دنیا آمدن نوزاد ۱۵ ماه طول کشید.

دو زن دیگر از این گروه در انتظار انتقال جنین و چند زن دیگر در انتظار پیوند هستند. پیوند رحم در دو زن دیگر هم ناموفق بوده است.

تا با حال چند نوزاد در سراسر جهان از رحم پیوندی از اهداکننده زنده هم به دنیا آمده‌اند.

کد خبر 447369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha