همشهری آنلاین: ادعای درمانی قارچ گانودرما ممنوع است، شاید این قارچ خواصی داشته باشد، اما طبق قانون، تبلیعات آن ممنوع است.

قارچ گانودرما

شهرام شعیبی  در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره صحت و سقم تبلیغاتی همچون افزایش طول عمر، درمان سرطان و درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: فرآورده‌های قارچ گانودرما از سازمان غذا و دارو پروانه دارند، اما تبلیغاتش در فضای مجازی هیچگونه پروانه و مجوزی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ندارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ پروانه ساخت از فراورده‌های قارچ گانودرما صادر شده است گفت: شاید این قارچ خواصی داشته باشد، اما طبق قانون نباید برای خواص درمانی ادعایی داشته باشند و تبلیعات آن ممنوع است.

گانودرما، قارچی است که ظاهری سخت و چوب مانند داشته و به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای است. شکلی شبیه کلیه انسان دارد. ضخامت ان تا دو اینچ و طول آن تا یک فوت رشد می‌کند. مزه دلپذیری ندارد و به صورت دمنوش یا در کنار قهوه و سایر نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.

قارچ گانودرما در ایران به طور طبیعی و خودرو در مناطق مرطوب، به ویژه شمال کشور رشد می‌کند، اما شناخت و جمع آوری آن نیاز به دانش دارد، زیرا حدود ۸۰ گونه مختلف قارچ گانودرما در طبیعت می‌روید که تشخیص آن از دیگر قارچ‌ها به خصوص قارچ‌های سمی و کشنده نیازمند دانش کافی است.

از حدود دو هزار سال پیش قارچ گانودرما در کشورهای آسیای شرقی بسیار شناخته شده بوده به طوری که در کتاب‌های قدیمی چینی نیز به آن اشاره شده است. در چین به آن لقب «قارچ جاودانگی» یا قارچ «جان‌افزا» داده اند.

کد خبر 447348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha