همشهری آنلاین: رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد که نیروهای مسلح تاجیکستان و چین قرار است اواخر ماه جاری میلادی در ایالت خودمختار «بدخشان» تاجیکستان که با افغانستان هم مرز است، رزمایش برگزار کنند.

رزمايش

به گزارش ایرنا، این مقام تاجیکی روز چهارشنبه هدف از برگزاری این رزمایش را هماهنگی میان نیروهای مسلح تاجیکستان و چین در مرزها و مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت که تاجیکستان این رزمایش را با نمایش نیروی زمینی و نیروهای هوایی و نیروهای دفاع ضد هوایی انجام خواهد داد.

به نوشته روزنامه تایم آسیای مرکزی، هنوز مشخص نیست که کدام واحدهای نظامی از طرف چین در این رزمایش شرکت خواهد کرد.

این یکی از رزمایش‌های کامل و پیشرفته مأموریت‌های نظامی تاجیکستان و چین است؛ پیش تر در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز این دو کشور رزمایشی مشابه با حضور ۱۰ هزار نیروی تاجیک و چینی با استفاده از وسایل نقلیه زرهی و هواپیماهای نظامی برگزار کردند.

در رزمایش پیشین ارتش تاجیکستان و چین برای از بین بردن نفوذ احتمالی تروریست‌ها از افغانستان به تاجیکستان و چین همکاری و تمرین کردند.

رزمایش مشترک نظامیان تاجیکستان و چین در حالی برگزار می‌شود، که وضعیت ولایت بدخشان افغانستان هم‌مرز با تاجیکستان و چین، ناآرام به نظر می‌رسد. گروه طالبان چند منطقه را در این ولایت از سالهای پیش تاکنون در اختیار خود دارد.

تاجیکستان با چین در ولایت مختار کوهستان بدخشان حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. ولایت ناآرام مسلمان‌نشین شینجان و اویغور هم در این منطقه واقع است. چین از جدایی طلبان اویغورها نگران است و با تاجیکستان در باره پیشگیری از افراط گرایی، قاچاق مواد مخدِّر و جدایی‌طلبی توافقنامه امضا کرده است.

چین همچنین با هدف مقابله با بی ثباتی سیاسی-اجتماعی در منطقه سین کیانگ و نیز تغییرات اساسی در کشورهای آسیای میانه و روابط آنها با قدرت‌های خارجی در صدد تأسیس شبکه ای از پایگاه‌های نظامی خود در این منطقه طی پنج سال آینده است.

این کشور بزرگترین سرمایه گذار خارجی در تاجیکستان است و رشد توسعه اقتصادی پکن در منطقه با رشد نفوذ نظامی و امنیتی در مناطق استراتژیک همراه بوده است.

پایگاه نظامی چین در تاجیکستان حدود سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز به کار کرد اما انتشار خبر تأسیس پایگاه چین در تاجیکستان، همراه با پایگاهی در جیبوتی و پایگاه دیگری در افغانستان، نشان از گسترش پروژه‌های نظامی فرا مرزی این کشور است. این پایگاه تقریباً در ۱۰ کیلومتری مرز افغانستان و تاجیکستان و ۳۰ کیلومتری مرز تاجیکستان و چین قرار دارد. این پایگاه در نزدیکی گذرگاه حیاتی واخان در افغانستان است که برای طرح راه ابریشم جدید یا طرح "یک کمربند- یک جاده" چین اهمیت راهبردی دارد.

کد خبر 447325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha