پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

صحرا صبوری-  اشنویه – خبرنگار : هفته گذشته چهارمین جشنواره گیلاس اشنویه به مدت ۳ روز با حضور علاقه‌مندانی از سراسر کشور در شهرستان اشنویه برگزار شد. به دلیل اهمیت این جشنواره شاهد حضور مسئولان استانی در این شهرستان بودیم.

اشنویه صادرات  گیلاس را افزایش می‌دهد

اشنویه به دلیل تولید بالای گیلاس با کیفیت به عنوان پایتخت گیلاس ایران شناخته می‌شود و هر سال شاهد صادرات بخش زیادی از تولیدات این شهرستان به استان‌ها و حتی خارج از کشور هستیم. اما با وجود این‌که جشنواره چهارمین دوره خود را پشت سر گذاشت، نقاط ضعفی در برپایی آن به چشم می‌خورد که «عبدالسلام رحمت‌الله» مدیر جشنواره گیلاس اشنویه در این باره به چند سوال همشهری پاسخ داد.

  • ظرفیت تولید گیلاس شهرستان اشنویه چقدر است؟

اشنویه قطب اصلی گیلاس و سیب و با نام پایتخت گیلاس معروف است. ۳۵۰ هزار هکتار باغ گیلاس در اشنویه وجود دارد و به طور متوسط از هر هکتار حدود ۸ تن محصول گیلاس برداشت می‌شود. شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع این محصول موجب شده گیلاس اشنویه مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور داشته باشد. محصول گیلاس این منطقه دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام است و در این میان ارقام خوشه‌ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را در اختیار دارد.  

  • سالانه چه میزان از تولیدات این شهرستان به سایر کشورها صادر می‌شود؟

هر سال صدهزار تن از تولیدات گیلاس شهرستان اشنویه به کشورهای عراق، روسیه و ترکیه صادر می‌شوند و با توجه به کیفیت محصولات این منطقه افزایش صادرات هم پیش‌بینی می‌کنیم.  

  • درباره اهداف برگزاری چهارمین جشنواره گیلاس بگویید.  

درواقع هدف اصلی برگزاری این جشنواره جذب گردشگر و توریست است؛ به طوری که این شهرستان علاوه بر داشتن تولیدات باکیفیت کشاورزی از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است. باید با برگزاری جشنواره‌های مختلف این ظرفیت‌ها به مردم شناسانده شود. علاوه بر این تمامی تلاش ما این است که با شناساندن ظرفیت‌های این شهرستان به تمامی مردم بتوانیم شاهد جذب سرمایه‌گذار برای این منطقه باشیم.

  • در برگزاری چهارمین جشنواره گیلاس اشنویه کاستی‌هایی وجود داشت. ‌در این باره چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

قبول داریم که این جشنواره کاستی‌هایی داشت اما توجه داشته باشید که نمی‌شود راه صدساله را یک شبه طی کرد. سعی داریم با برگزاری هر ساله جشنواره گیلاس و افزایش خلاقیت و تبلیغات در این حوزه کاستی‌های دوره‌های قبل و این دوره را کاهش دهیم و به سمت هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره گیلاس اشنویه برویم.

کد خبر 447245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha