سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

اشرف شفیعی-  تبریز – خبرنگار: تولید محصولات کشاورزی با حداقل مصرف آب، دغدغه‌ای فراگیر میان کشاورزان و مسئولان جهاد کشاورزی است.

کاهش 50 درصدی مصرف آب در کاشت چغندر

غیر از ماه‌های آغازین سال، کمبود بارندگی و کمبود منابع آبی وجود دارد و در حالی که نزدیک به نیمی از زمین‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی را زمین‌های دیم تشکیل می‌دهد، در برخی محصولات اساسی مانند چغندر قند، آب یکی از مولفه‌های اصلی کشاورزی است. در حال حاضر، در شهرهایی مانند ملکان و مراغه، کشت چغندر قند با توجه به افزایش قیمت قند در یکی - دو سال اخیر باز هم رونق گرفته و تلاش مسئولان و کشاورزان برای کاهش وابستگی به آب در این محصول است. «حسن علیوند» مدیر جهاد کشاورزی ملکان، در این زمینه به سوالات ما پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.  

روش کاشت چغندر در سال جاری چه تفاوت‌هایی کرده است؟

چغندر قند در گذشته به صورت غرقابی کشت می‌شد، اما امسال به روش نشایی و قطره‌ای کاشته می‌شود و نشاهایی که یک ماه قبل در محیط گلخانه‌ای کاشته شده‌اند با دستگاه به زمین منتقل می‌شوند و در این مدت نیاز چندانی به آب ندارند.

این اقدام با چه هدفی صورت گرفته است؟

این اقدام برای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است. با اصلاح الگوی کشت دو هدف دنبال می‌شود که هدف اصلی کاهش مصرف آب و ارتقای تولید محصول است. پیش‌بینی می‌کنیم در این روش راندمان تولید تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

وضعیت مصرف آب در این روش چه تغییری کرده است؟

در این روش میزان مصرف آب در مزارع چغندر قند ملکان از ۳ میلیون متر مکعب به ۵/۱ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است. حتی برخی کشاورزان اقدام به کشت همزمان سنتی و جدید نکرده‌اند تا ریسک نکنند و خود این روش را به صورت عینی تجربه کنند.

کد خبر 447240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha