چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱
۰ نفر

پیشنهاد تعیین تعرفه برق برای تولید بیت کوین ها به میزان تعرفه برق صادراتی در دولت رد شده و اکنون بررسی ها و آخرین پیشنهاد که احتمال تصویب آن زیاد است، ۷ سنت به ازای هر کیلووات است.

مصرف بالای برق بیت‌کوین

به گزارش همشهری، تولید بیت‌کوین آن هم با برق صنعتی و بعضاً رایگان روبه افزایش است و عده ای از ایران بعنوان قطب جدید استخراج بیت کوین یاد می‌کنند.

سودهای بالای تولید بیت کوین موجب شده تا در مرغداری ها، مزارع کشاورزی و کارخانه‌های صنعتی و ... عده ای با برق رایگان مشغول استخراج بیت کوین شوند با این حال اطلاعات همشهری نشان می دهد برخلاف آنچه گفته می شود بخش زیادی از کسانی که در حال استخراج بیت کوین هستند دولت و نهاد های شبه دولتی اند که حتی به برق رایگان هم دسترسی دارند.

تولید هر بیت‌کوین معادل ۲۴ خانه درسال یا معادل یک خانه در تهران به‌مدت ۲۴ سال برق مصرف می‌کند. دولت به ازای تولید هر کیلو وات برق ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می کند این یعنی اینکه تولید کننده های بیت کوین به ازای هر بیت کوین ۳۵ میلیون تومان یارانه دریافت می کنند. در حالی که  استخراج هر بیت‌کوین ۸۳۰۰ دلار یا به‌عبارتی ۱۰۸میلیون تومان برای استخراج کننده در آمد دارد.

همه این ها در حالی است که استخراج بیت کوین فشار زیادی به شبکه برق وارد می کند، به همین دلیل وزارت نیرو درتلاش است تا تعرفه برق  کسانی که بیت کوین استخراج می کنند را تغییر دهد با این حال گفته می شود بحث اصلی در مورد بیت کوین بحث قانون گذاری است.

  • تغییر تعرفه برق ماینرها

پیش از این  قرار بود تعرفه برق افرادی که در حال استخراج بیت کوین هستند با تعرفه صادراتی محاسبه شود اما آن طور که اطلاعات دریافتی نشان می دهد پیشنهاد تعیین تعرفه برق برای تولید بیت کوین ها به میزان تعرفه برق صادراتی در دولت رد شده و اکنون بررسی ها و آخرین پیشنهاد که احتمال تصویب آن زیاد است، ۷ سنت به ازای هر کیلووات است.

علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق درخصوص وضعیت استخراج رمز ارزهای دیجیتالی و بیت‌کوین و استفاده از برق ارزان گفت: وزارت نیرو پیش‌تر برای استخراج بیت‌کوین پیشنهاد داده بود که نرخ برق استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی براساس تعرفه برق صادراتی محاسبه شود اما این طرح دیگر مطرح نیست و تعرفه برق صادراتی برای ماینرها منتفی شده است. او افزود: وزارت نیرو به یک عددی رسیده که گفته می‌شود ۷ سنت است به دولت آن را ارائه کرده است.

بخشی با اشاره به اینکه سندیکای صنعت برق مخالفتی با بیت‌کوین ندارد، گفت: سندیکای صنعت برق استخراج بیت‌کوین را یک فرصت می‌داند زیرا گفته می‌شود این اقدام یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌هاست اما سوال ما این است که چرا باید استخراج کنندگان بیت‌کوین از برق ارزان و یارانه‌ای استفاده کنند.

  • تدوین قانون

دبیر سندیکای صنعت برق اما نظر دیگری دارد و با وجود اینکه مقدار برق مصرفی برای استخراج بیت کوین را تایید می کندمعتقد است برای حل این مشکل باید قوانین جدید تعریف شود.

سپهر برزی‌مهر با اشاره به اینکه به ازای تولید هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود گفت: باید قانونی  تدوین شود که استخراج بیت‌کوین از یک سازوکار مشخصی بهره‌مند شود و باید سازوکار استفاده از برق برای ماینرها تدوین شود

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی هم در این باره به تسنیم گفت: طرحی برای قانونمند کردن این موضوع با استفاده از نظرات دستگاه‌های مربوط از جمله بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان بورس و... آماده و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد ولی هنوز در هیئت دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

او افزود: قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم‌اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.

کد خبر 447225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha