چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

ترجمه - وحیدرضا نعیمی: خوب نیست آدم‌ها تنها باشند و این امر شامل معلولان نیز می‌شود.

یک مؤسسه زوج‌یابی مخصوص معلولان در آلمان امسال 10 سالگی فعالیت خود را جشن می‌گیرد. در خلال یک دهه‌ای که از آغاز کار این مؤسسه می‌گذرد، بیش از 50 زوج معلول با هم آشنا شده و تشکیل زندگی مشترک داده‌اند.

 به گزارش‌ای پی اس، این مؤسسه در سال 1998 توسط یک روان‌شناس آلمانی به نام برند زملا در شهر هامبورگ تأسیس شد. این مؤسسه بانکی از مشخصات افراد معلول جسمی یا ذهنی تشکیل داده است که مایل به یافتن زوج برای زندگی دائمی هستند. این کار زیر نظر دقیق زملا صورت می‌گیرد که در مقام واسطه، افرادی را که به‌نظر می‌رسد دارای علایق، سلایق و اهداف مشترک هستند، با هم آشنا می‌کند.

دو نفری که به هم معرفی می‌شوند، در دفتر مؤسسه و با حضور زملا با هم آشنا می‌شوند و اگر مایل به ادامه روند آشنایی بودند، دیگر بقیه کار با خودشان است.

فولکه لاور 51 ساله که 5 سال پیش از این طریق با همسر خود آشنا شد، گفت: زندگی زناشویی بهترین رؤیایی است که محقق می‌شود. وی سال‌ها قبل بر اثر تصادف دچار آسیب مغزی دائمی شد. همسرش مونیکا 48 ساله فلج مادرزاد است.

 زملا گفت: فکر تأسیس چنین مؤسسه‌ای زمانی شکل گرفت که یک بیمار درصدد یافتن زوجی برای خود بود اما این فکر رشد کرد و ما متوجه ضرورت چنین سازوکاری شدیم.

فولکه می‌گوید با همان نگاه اول به مونیکا دل بست. آنان بار اول در مؤسسه دیدار کردند و آنگاه پس از چند بار دیدار، تصمیم به ازدواج با هم گرفتند. مونیکا گفت: روز ازدواج ما روز واقعاً خوبی بود. من عصبی بودم، چون موضوع جدیدی برای من بود. فولکه گفت: من آن روز را دقیقاً به یاد دارم چون روز تولد من است.

 خدمات این مؤسسه که توسط گروهی از کارشناسان ارائه‌ می‌شود، کاملاً مجانی است. بنیاد آلستردورف که زیر نظر کلیسای پروتستان است، فعالیت مؤسسه را مدیریت می‌کند.

در سایت مؤسسه در اینترنت نوشته شده است: خوب نیست آدم‌ها تنها باشند و این امر شامل معلولان نیز می‌شود. ابتکار یادشده شامل برگزاری کارگاه و سمینار درباره بهداشت، پیشگیری از امراض مقاربتی، تنظیم خانواده و پرسش‌های عملی است.

در بانک اطلاعات مؤسسه مشخصات 500 نفر وجود دارد و تعداد مردان سه برابر زنان است. پس از یک دهه، هنوز هیچ کدام از زوج‌هایی که از راه به هم رسیده‌اند، بچه‌دار نشده‌اند. در آلمان با جمعیت 82 میلیون نفر، حدود 8 میلیون نفر معلول زندگی می‌کنند.

کد خبر 44716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز