مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

فتانه احدی‌-  البرز - خبرنگار: تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای هرچند به صرف هزینه، زمان و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نیازمند است، اما بارها به اثبات رسیده است که اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه اگر بیش از سایر بخش‌ها نباشد، کمتر از آن نیست.

نامهربانی با هنرمندان تجسمی

موضوعی که در البرز با خلأ بسیاری روبه‌روست و حتی تشکیل استان البرز و تبدیل کلان‌شهر کرج به مرکزیت استان نیز در بهبود این شرایط کمترین تاثیری ایجاد نکرده است.  بسیاری از هنرمندان تراز اول، صاحب‌سبک و مطرح کشور در البرز سکونت دارند؛ هنرمندانی که هر یک چهره شناخته‌شده‌ای در عرصه‌های گوناگون هنری به شمار می‌روند، اما این استان تاکنون هیچ سهمی از فعالیت‌های هنری آنها را به خود اختصاص نداده است.

  • شرایط نامساعد خانه هنرمندان 

یکی از هنرمندان البرزی با بیان این‌که اکنون به دلیل شرایط نامناسب و کمبود شدید امکانات بسیاری از هنرمندان از فضای هنری سکونتگاه خود فاصله گرفته و فعالیت‌های خود را در پایتخت متمرکز کرده‌اند، می‌گوید: نیاز به یادآوری است که حتی خانه هنرمندان کرج نیز از شرایط مساعدی مانند نورپردازی و تهویه مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری برخوردار نیست. وضعیت تاسف‌باری که در جریان برگزاری جشنواره طراحی انجمن هنرمندان نقاش استان موجب انتقال آثار هنرمندان به نگارخانه دیگری شد تا از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

«مریم علی‌پور» می‌افزاید: با این همه تشکیل و به ثبت رساندن انجمن‌های گوناگون هنری مانند انجمن هنرهای تجسمی البرز که بدون مبالغه می‌توان آن را یکی از قوی‌ترین تشکل‌های هنری کشور دانست، ثبت و آغاز به کار انجمن هنرمندان نقاش استان البرز در کنار سایر گروه‌ها و انجمن‌های هنری همچون انجمن هنرهای نمایشی، انجمن موسیقی استان و تلاش برای رفع موانع به ثبت رساندن انجمن عکاسان البرز از کوشش هنرمندان و فعالان هنری البرزنشین برای سامان بخشیدن به شرایط نامطلوب و کاستی‌های موجود کنونی در عرصه‌های فرهنگی و هنری استان حکایت دارد.

وی با بیان این‌که بسیاری از هنرمندان البرز همجواری با پایتخت را نه به عنوان یک فرصت، بلکه آسیبی جدی برای فضای هنری کلان‌شهر کرج می‌دانند و دستیابی به استقلال هنری یکی از دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: تحقق این موضوع بدون شک در گرو همکاری و توجه مسئولان فرهنگی استان البرز و اختصاص بودجه مناسب برای تقویت زیرساخت‌های این حوزه مهم است

  • بی‌ثباتی مدیریتی

یکی از نقاشان البرزی با بیان این‌که در کرج آنطور که باید به گالری و ‌نمایشگاه اهمیت داده نمی‌شود و همچنان تهران به عنوان بزرگ‌ترین قطب نمایشگاهی کشور یکه‌تاز است، می‌افزاید: هنوز مردم کرج به دنیای هنر توجه کافی ندارند و شاید این به دلیل جریان اقتصادی کشور است که البته در دیگر رشته‌های هنری هم شاهد هستیم که گالری‌ها در کرج هنوز شکوفانشده‌اند.

«مصطفی سروریان» با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های هنرمندان و مشکلاتی که در حوزه هنر وجود دارد بی‌ثباتی مدیریتی در حوزه فرهنگ و ارشاد البرز است، عنوان می‌کند: با توجه به این‌که مدیر بومی و آشنا به همه قابلیت‌های استان و هنرمندانش پای کار گذاشته نمی‌شود، این حوزه از خلأ‌های زیادی برخوردار است و تغییر زودبه‌زود مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آسیب زیادی به جامعه هنری استان می‌زند که امیدوارم متولیان هنرهای تجسمی در استان و کشور افرادی باشند که بتوانند آگاهانه و دلسوزانه اقدام کنند.

  • چالشی به نام برگزاری نمایشگاه‌های هنری

یکی از هنرمندان البرزی با اشاره به چالش‌های هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری در البرز اضافه می‌کند: هرچند اخیرا حرکت‌های خوبی برای تقویت زیرساخت فضاهای نمایشگاهی در کرج صورت گرفته است، اما هنرمندان همچنان برای ارائه آثار خود در گالری‌های هنری با مشکل روبه‌رو هستند، زیرا اغلب نگارخانه‌ها از استانداردها و شرایط خوبی برخوردار نیستند و یا از نظر موقعیت مکانی دسترسی مناسبی برای شهروندان ندارند.

«یدالله ورزدار» با بیان این‌که مثلا نگارخانه‌ای که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز واقع شده است برای شهروندان چندان شناخته‌شده نیست، زیرا موقعیت مکانی مناسبی ندارد، می‌گوید: از طرفی به دلیل این‌که در محیط اداری قرار گرفته روزهای پایانی هفته که فرصت مناسبی برای بازدید از آثار هنری است تعطیل است و همین موضوع موجب بی‌رغبتی هنرمندان به نمایش آثار خود در این نگارخانه می‌شود.

وی با بیان این‌که به اعتقاد من تا زمانی که بر روی آثار هنری شاخه تجسمی و به طور کلی مقوله هنر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، به نتیجه خوبی دست نخواهیم یافت و این اهداف محقق نمی‌شود، تاکید می‌کند: امکان عملی شدن این موضوع با مشارکت و حمایت بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی وجود دارد، همان گونه که در کشورهای پیشرفته شاهد هستیم، هنرمندان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی از سوی مسئولان شهری حمایت می‌شوند. ورزدار با تاکید بر این‌که حمایت از هنرمندان نتایج مطلوبی به دنبال دارد که منافع مادی و معنوی آن به کل شهر تعمیم خواهد یافت، اضافه می‌کند: تقویت فعالیت‌های هنری که به تلطیف فضای جامعه منتهی می‌شود و نیز امکان جذب توریست را می‌توان حاصل حمایت از هنرمندان دانست، اما در شرایط کنونی بسیاری از هنرمندان به‌ناچار به تهران مهاجرت می‌کنند که این موضوع موجب ایجاد نوعی خلأ هنری در استان می‌شود.

  • اقتصاد هنر در البرز درجا می‌زند

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان البرز با اشاره به این‌که زیرساخت‌های فرهنگی شهر پاسخگوی نیاز استان نیست، می‌گوید: استان البرز هنرمندان بسیار زیادی در عرصه هنرهای تجسمی دارد، ولی زیرساخت‌هایی مانند موزه هنرهای معاصر، گالری استاندارد و خانه هنرمندان در استان وجود ندارد. «فرج‌الله عطابکی» می‌افزاید: متاسفانه البرز برای آثار تجسمی نمایشگاه استانداردی ندارد و دیوارهای گالری‌های استان نهایتا ۳۰ تا ۴۰ اثر ظرفیت دارد که این پاسخگوی نیاز استان نیست.

وی مهم‌ترین دغدغه هنرمندان تجسمی استان را بحث اقتصاد هنر می‌داند و می‌گوید: اقتصاد هنر موضوعی است که سال‌ها درگیرش هستیم و هیچ پیشرفتی در آن نداشته‌ایم. زمانی اقتصاد هنر در استان رونق می‌گیرد که فرهنگ‌سازی عمومی ایجاد شود و این‌که مردم جای خالی آثار هنری را در خانه‌هایشان حس کنند و مسئولان نیز به هنر بها دهند و برای خرید آثار هنری هنرمندان شهر پیشقدم شوند.

عطابکی با بیان این‌که در اداره‌های شهر و استان آثاری از هنرمندان در تابلوها و بیلبوردها دیده نمی‌شود و استان البرز به لحاظ زیبایی از شهرهای نازیبای کشور است، می‌گوید: بارها به مدیران شهری پیشنهاد داده‌ایم که دیوارهای شهر را در اختیار هنرمندان تجسمی قرار دهند تا هنرمندان روی آن هنرنمایی کنند و زیبایی را به شهر برگردانند، ولی در حد حرف باقی ماند.

کد خبر 447087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha