مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: استفاده از سلاح در مناطق مختلف استان ایلام طی سال‌های اخیر باعث بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر قتل و خودکشی شده است.

تيراندازي در مراسم عروسي

وجود سلاح در خانه‌های مردم ایلام در گذشته - به دلیل رواج زندگی عشایری و برای حفاظت از دام و نیز مرزها - طبیعی بود، اما حالا هم که دیگر به آن نیازی نیست، نه‌تنها سلاح در خانه‌ها کم نشده، بلکه زیادتر هم شده است. رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی و سوگواری نیز به این مساله دامن زده است. نگهداری از اسلحه غیرمجاز در استان ایلام طی چند سال اخیر به یک آفت و معضل بزرگ تبدیل شده است چراکه زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است. وقایع تلخ و ناگواری در پی نگهداری سلاح در خانه‌های مردم استان اتفاق افتاده است که نشان می‌دهد این کار بیشتر از این‌که برای مردم مفید باشد، به امنیت اجتماعی استان لطمه وارد کرده است به طوری که در بسیاری از قتل‌ها در استان ردپای اسلحه غیرمجاز دیده می‌شود.

یکی از رسوم مردم استان ایلام در گذشته، استفاده از سلاح در عروسی‌ها برای ابراز خوشحالی بود که اکنون نیز در بعضی از عروسی‌های استان اجرا می‌شود و گاهی حوادث تلخی را نیز در پی دارد. برخی خانواده‌ها نیز وقتی برای تفریح به طبیعت می‌روند، از اسلحه برای بازی و تیراندازی استفاده می‌کنند که این مساله هم گاهی باعث وقوع حوادث ناگوار شده است. طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی استان ایلام، سال گذشته ۱۳ و در سال جاری تاکنون ۴ قتل با سلاح‌های غیرمجاز در استان رخ داده که ضرورت توجه مسئولان را به جمع‌آوری آنها دوچندان کرده است.

  • وقوع جرائم عمد و غیرعمد

معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: وجود سلاح در خانه‌های ایلامی‌ها یکی از معضلات اجتماعی اصلی در استان است. سرهنگ «فرزاد یاسمی» بیان می‌کند: استفاده از اسلحه شکاری مجاز و نیز سلاح‌های غیرمجاز، بسیاری از خانواده‌های ایلامی را داغدار کرده است. وی ادامه می‌دهد: وجود سلاح‌های غیرمجاز در استان نقش پررنگی در وقوع جرائم عمد و غیرعمد مانند قتل، تهدید شهروندان، قدرت‌نمایی با سلاح، قاچاق، شکار غیرمجاز حیوانات، خودکشی و... دارد. سرهنگ یاسمی می‌گوید: نگهداری سلاح در منزل یا خودرو و یا جاهای دیگر همیشه یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان استان بوده است و تلاش می‌کنیم آنها را جمع‌آوری کنیم تا مشکلات موجود به حداقل برسد.

  • به خطر افتادن امنیت عمومی

سرهنگ یاسمی می‌گوید: برخی دارندگان سلاح متاسفانه از آن به عنوان ابزار دفاعی در مقابل دیگران استفاده می‌کنند و به راحتی موجب رعب و وحشت شهروندان می‌شوند. وی اظهار می‌کند: وجود سلاح در منازل آن را بازیچه دست کودکان و نوجوانان هم کرده است که می‌تواند خسارات و تلفات جانی جبران‌ناپذیر ایجاد کند. معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام می‌افزاید: با توجه به وضعیت مطلوب امنیت در استان ایلام، نگهداری سلاح در منزل و خودرو نه‌تنها بی‌مورد و غیرمنطقی است، بلکه زمینه‌ساز وقوع بسیاری از جرائم می‌شود و امنیت افراد را به خطر هم می‌اندازد.

  • برخورد با حمل‌کنندگان سلاح 

دادستان ایلام نیز از برخورد با حمل‌کنندگان هرگونه سلاح گرم و سرد و چاقوهای غیرمتعارف همراه اشخاص یا داخل خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید: با جدیت هرچه تمام‌تر با نگهداری‌کنندگان هر نوع سلاح در خودرو یا توسط افراد حمل‌کننده آنها برخورد می‌شود. خودروی این افراد توقیف و شخص خاطی و متخلف برای تعقیب قضایی به دادسرا معرفی خواهد شد. «افشار خسروی‌زاد» می‌افزاید: مجازات حمل یا نگهداری سلاح گرم سبک غیرخودکار ۲ تا ۵ سال و مجازات حمل یا نگهداری سلاح شکاری ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس تعزیری است. وی بیان می‌کند: مجازات حمل یا نگهداری سلاح گرم سبک خودکار نیز ۵ تا ۱۰ سال حبس تعزیری است.

  • برخورد قاطعانه‌ با دارندگان سلاح

در همین رابطه، فرمانده انتظامی استان نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: سلاح گرم، حتی اگر مجوز داشته باشد، استفاده ناصحیح از آن خطرات زیادی برای دارنده آن و نیز دیگر شهروندان به دنبال دارد. سردار «نورعلی یاری» از برخورد جدی با دارندگان سلاح گرم بدون مجوز در استان خبر و ادامه می‌دهد: خانواده‌ها در خانه سلاح نگهداری نکنند و سلاح‌های خود را به نیروی انتظامی تحویل دهند. وی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با نگهداری اسلحه در خانه، اصلاح و تشدید قانون برخورد با فروشندگان سلاح است.

فرمانده انتظامی ایلام می‌گوید: باید صدور مجوز حمل سلاح برای افراد سختگیرانه‌تر و در این زمینه بازنگری شود. در ضمن، حتما باید سوابق افراد و تست روحی و روانی از آنها برای حمل سلاح گرفته شود. وی تاکید می‌کند: نیروی انتظامی مصمم است که با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و امنیتی، برخورد قاطعانه‌ای با دارندگان و قاچاقچیان سلاح غیرمجاز انجام دهد.

کد خبر 447076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha