دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

پوپک قاسمی-  سرعین- خبرنگار: آبگرم‌ها به عنوان ظرفیت‌های اقتصادی حاصل از منابع طبیعی اهمیت ویژه‌ای دارند و اردبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگری کشور از این نعمت بهره فراوان برده است.

مجوز آبگرم در سرعین صادر نمی‌شود

با توجه به این ظرفیت‌ است که گردشگری طی سال‌های گذشته تاکنون یکی از محورهای توسعه استان به شمار رفته و برای دستیابی به این توسعه توجه به آبگرم‌ها در اولویت قرار داشته است. هر چند در جهت تحولات زیرساختی حوزه گردشگری استان گام‌های جدیدی برداشته شده اما اردبیل نیازمند حفظ جاذبه آبگرم‌های استان و ارائه امکانات بهتر و حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش است. ۸۰ درصد آبگرم‌های استان در شهر سرعین و در دامنه سبلان واقع شده‌اند و دیگر شهرهای استان از جمله کوثر، خلخال، نیر و مشگین‌شهر هم در کنار سرعین دستی بر آتش گردشگری اردبیل با استفاده از ظرفیت‌های آبگرم‌ خود دارند. از سوی دیگر استقبال گردشگران و رونق فعالیت آبگرم‌ها موجب افزایش تعداد آبگرم‌های سرعین و دیگر شهرهای استان در سال‌های اخیر بوده و به تاکید مسئولان مجوز جدیدی برای افزایش آنها صادر نخواهد شد و تلاش برای قوی‌تر کردن ارائه خدمات، مهم‌ترین اصل میزبانی از گردشگران این آب‌های گرم خواهد بود.  

  • نیاز به تنوع خدمات در آبگرم‌ها

در میزبانی اخیر اردبیل از مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها، آبگرم‌های سرعین مورد توجه تیم‌های اروپایی قرار گرفتند و بسیاری از آنها از این ظرفیت به عنوان یکی از بخش‌های دلپذیر حضورشان در ایران نام بردند.  به گفته «محمد شیخ‌باقری» مسئول هماهنگی برنامه‌های تیم‌ ملی والیبال ایران در اردبیل، اعضای این تیم هم از آبگرم‌های سرعین رضایت داشته و آن را ظرفیتی فوق‌العاده برای ورزشکاران عنوان کرده‌اند. طی سال‌های اخیر برخی آبگرم‌های سرعین مدرن‌سازی شده‌اند و برخی دیگر فاصله زیادی با حد استاندارد ارائه خدمات دارند و ارائه خدمات مناسب و متنوع مطالبه اصلی گردشگران از آنهاست.

«شبنم رحمتی» یکی از گردشگران به همشهری می‌گوید: خاصیت شفابخش آبگرم‌های سرعین را تجربه کرده‌ام و به نظر من این آبگرم‌ها نعمتی بزرگ برای اهالی این استان هستند. البته ما به عنوان گردشگر انتظار داریم در کنار استفاده از آبدرمانی با آبگرم طبیعی، از خدماتی بهتر هم بهره‌مند شویم. در گذشته بیشتر آبگرم‌ها سنتی بودند و امکانات زیادی نداشتند اما اخیرا با مدرن‌سازی آبگرم‌ها ارائه خدمات بهتر شده است.

  • محدودیت افزایش آبگرم‌ها

رئیس منابع آب شهرستان سرعین با اشاره به افزایش استقبال از ایجاد آبگرم‌ها در این شهر اظهار می‌کند: در سرعین همه آبگرم‌ها از ۲ چشمه طبیعی تغذیه می‌کنند و در حال حاضر برای ایجاد آبگرم جدید محدودیت وجود دارد. فقط آبگرم‌های موجود می‌توانند خدمات خود را متنوع کنند تا هرچه بیشتر رضایت گردشگران تامین شود. در حال حاضر ۱۰ آبگرم مدرن در سرعین راه‌اندازی شده است که به جز یک مورد، بقیه در اختیار بخش خصوصی هستند و ارائه خدمات در این آبگرم‌ها مطلوب است. مجموعه بش‌باجیلار به عنوان آبگرم دولتی هم در حال بهسازی بیشتر است.
«علیرضا حیدری» در مورد بهسازی گاومیش‌گلی به عنوان یکی از آبگرم‌های دولتی و سنتی این شهر به می‌گوید: این آبگرم با ۴۷ درجه دما یکی از آبگرم‌هایی است که ما سعی می‌کنیم حین بهسازی، حالت سنتی آن را حفظ کنیم.

  • احداث بزرگ‌ترین مجموعه آب‌درمانی خاورمیانه

معاون فرماندار شهرستان سرعین هم اظهار می‌کند: وظیفه دولت در توسعه گردشگری تامین زیرساخت‌هاست. تداوم استقبال از سرمایه‌گذاری در سرعین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به ظرفیت‌های گردشگری این شهر با توجه به مطالعات خود بسیار خوشبین و امیدوار هستند و موفقیت مجموعه‌های موجود، از سرمایه‌گذاری موفق در سرعین حکایت می‌کند.

«محرم ارشد» احداث مجموعه‌های جدید و مدرن را ظرفیت مناسبی برای توسعه بیش از پیش سرعین عنوان می‌کند و می‌افزاید: مجموعه جدید گردشگری آبگرم سرعین  به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آبدرمانی خاورمیانه و اولین عضو ایرانی اتحادیه آب‌درمانی‌ها در ۸۵۰۰ متر مربع مورد بهره‌برداری گرفته است. با تکمیل این مجموعه و موفقیت آن در جذب گردشگر، دیگر مکان‌های گردشگری سرعین نیز به تکاپو افتاده‌اند. این اتفاقی بسیار خوب در حوزه گردشگری است که هر روز خدمات و امکانات گردشگری در این شهر مطلوب‌تر از دیروز باشد.

  • افزایش درآمد مردم

مدیر یکی از مجموعه‌های گردشگری سرعین هم که امکانات ارائه شده در مجموعه‌اش مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد، بیان می‌کند: این آبگرم و هتل، علاوه بر نقش موثر در جذب گردشگر، برای ۱۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی کرده است و ما برنامه برای اشتغال‌زایی بیشتر با استفاده از نهایت ظرفیت مجموعه را نیز داریم.

«حامد حسینی» می‌گوید: شهر سرعین به دلیل اقلیم مناسبش مورد استقبال تیم‌های ورزشی است. ارائه امکانات ورزشی، هتلینگ و آب‌درمانی در یک مجموعه می‌تواند تمام نیازهای یک تیم ورزشی را تامین کند. ایجاد چنین امکاناتی که استقبال تیم‌های ورزشی را از سرعین افزایش می‌دهد، باعث می‌شود شهر سرعین به عنوان برندی برای اردوهای ورزشی تبدیل شود و ما نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت. وی می‌افزاید: اعضای تیم ‌ملی والیبال که در سالن‌های بدنسازی این مجموعه در کنار آبگرم تمرین‌های خود را انجام می‌دادند، از حس آرامش و آمادگی این مجموعه ابراز شگفتی می‌کردند.

وی اظهار می‌کند: شهر سرعین از نظر جذب گردشگر هیچ مشکلی ندارد و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. اما مساله مهم در توسعه گردشگری این شهر میزان ماندگاری و اقامت گردشگران است که در حال حاضر به طور میانگین ۶/۱ روز است. اما با ارائه خدمات بهتر می‌توان این ماندگاری را به ۲ برابر افزایش داد که در صورت حصول چنین دستاوردی، درآمد مردم شهر نیز ۲ برابر خواهد شد و این هدف ما از سرمایه‌گذاری است.

  • آموزش‌های درمانی برای ارائه خدمات بهتر

در کنار احداث مجموعه‌های مدرن، برگزاری دوره‌های آموزشی برای متولیان و کارکنان آبگرم‌ها سبب می‌شود که این افراد با راه‌های خدمات‌دهی مطلوب آشنا شوند و برای ارتقای این خدمات تلاش کنند. در این باره خبر راه‌اندازی اولین دانشکده تخصصی آب‌درمانی کشور در این استان می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد. استاندار اردبیل با اشاره به این‌که مجوز احداث این دانشکده از مراجع مرتبط اخذ شده و به زودی شاهد راه‌اندازی این دانشکده خواهیم بود، اظهار می‌کند:‌ برای مشارکت و ایجاد این مرکز دانشگاهی در حال رایزنی با برخی از دانشگاه‌های ترکیه هستیم. اعتقاد داریم که در شرایط کنونی زمان فعالیت سنتی، غیراصولی و غیربهداشتی آب‌درمانی گذشته است و دیگر نباید این مراکز به صورت سنتی اداره شوند.

«اکبر بهنامجو» اعزام پزشکان عمومی استان به شهر استانبول ترکیه را برای گذراندن دوره آموزش آب‌درمانی و استفاده از تجربه‌های نوین در استفاده بهتر از ظرفیت آبگرم‌ها موثر عنوان می‌کند و می‌افزاید: ۶ پزشک زن و ۶ پزشک مرد با همکاری استانداری اردبیل و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان و در راستای تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با دانشگاه دولتی استانبول به ترکیه اعزام می‌شوند.

کد خبر 446935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha