همشهری آنلاین: جراحان استرالیایی با استفاده از یک شیوه جراحی جدید توانستند بهبودی نسبی را در گروهی بیماران دچار قطع نخاع (پاراپلژیک) ایجاد کنند.

paraplegic

به گزارش خبرگزاری فرانسه این جراحان با استفاده از یک عمل پیوند پیچیده عصب توانستند حرکات بازو و دست را در این بیماران دچار فلجی بازگردانند.

بر اساس گزارش این جراحان که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده است، این شیوه در بهبودی ۱۳ بیمار از ۱۶ بیمار موفقیت‌آمیز بود.

به گفته این جراحان از مرکز بهداشت آستین در ملبورن استرالیا این بررسی بزرگ‌ترین مورد پژوهی این روش جراحی بوده است که از قبل شناخته شده بود، اما هیچ‌گاه به‌طور واقعی بر روی بیماران انسانی آزمایش نشده بود.

جراحان برای انجام این پیوند از رشته‌های عصبی در بالای محل جراحت نخاع استفاده کردند. آنان این رشته‌ها را به عضلات فلج‌ شده بازویی متصل کردند. بیماران برای دو سال فیزیوتراپی فشرده دریافت کردند تا عضلات فلج‌ شده‌شان تحریک شود.

این روش جراحی در ۱۳ بیمار موفقیت‌آمیز بود. بیماران اکنون می‌توانند بازوها و دست‌هایشان را حرکت دهند و فعالیت‌های روزمره مانند مسواک زدن یا نوشتن را بدون کمک انجام دهند.

این جراحان می‌گویند بازگرداندن حرکت به دست‌ها در افراد دچار فلج دست‌وپا به علت قطع نخاع حتی پیش از بهبود توانایی راه رفتن و عملکرد جنسی در اولویت قرار دارد.

گرچه این دانشمندان یافته‌هایشان را گامی مهم به جلو می‌شمارند، اما درعین‌حال تأکید می‌کنند گروه مورد آزمایش کوچک بوده‌اند. در سه نفر از افراد موردبررسی نیز تلاش برای عصب‌دهی مجدد به عضلات دست ناموفق بود و بالاخره اینکه هنوز این ۱۶ بیمار توانایی راه رفتن ندارد و روی صندلی چرخدار می‌نشینند.

کد خبر 446782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha