یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

میثاق حسینی- اهواز- خبرنگار: کشاورزان خوزستانی در حال آماده شدن برای برداشت محصول خود بودند که سیل همه دارایی‌شان را برد و زمین‌هایشان را به باتلاق تبدیل کرد.

خسارت سیل به كشاورزي خوزستان

دشتی بودن اراضی خوزستان سبب شد آب سیل تا مدت‌ها در زمین‌های کشاورزی بماند و دغدغه اول کشاورزان تخلیه آب‌هایی باشد که مانع کشت تابستانه آنها بود. بنا بر آمار منتشر شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، خسارت وارد شده به کشاورزان بیش از ۷۷ هزار میلیارد ریال بوده است. بر اساس آخرین برآوردها ۲۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تاثیر سیلاب اخیر قرار گرفته‌اند که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به صورت صد درصدی خسارت دیده و زیر آب رفته‌اند و حدود ۵۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی محصول شده‌اند.

هرچند در روزهای ابتدایی سیل، دغدغه نخست کشاورزان پرداخت خسارت‌های وارد آمده به آنها بود، براساس دستور مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری قرار شد همه خسارات وارد شده به کشاورزان پرداخت و نگرانی‌ها در این زمینه رفع شود. اما تاخیر در پرداخت خسارت‌ها یکی از مسائلی بود که به گلایه کشاورزان منجر شد.

  • پرداخت خسارت سیل جزو اولویت‌ها

«ابوناجی» از اهالی روستای آلبونیس به خبرنگار همشهری می‌گوید: ۳۰ هکتار از زمین‌هایم در سیل اخیر از بین رفت و خسارتی ۱۰۰ درصدی را به من تحمیل کرد. از مسئولان خواسته‌ایم در کشت تابستانه همراهمان باشند تا بتوانیم خسارت‌ها را جبران کنیم. وی تسریع روند پرداخت خسارت کشاورزان را از جمله مسائل اولویتدار برای کشاورزان می‌داند و می‌افزاید: امیدواریم پرداخت خسارت‌ها زودتر به سرانجام برسد چراکه ما در بازار چک داریم و نمی‌خواهیم بدحساب شویم.

همچنین برای تامین مایحتاج زندگی خود چشم به راه برداشت محصول بودیم که حالا دیگر از آن خبری نیست و باید منتظر هزینه ما به ازای آن باشیم. وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به شعیبیه شوشتر از پرداخت خسارت به اراضی بیمه شده خوزستان از ۲۴ فروردین ماه خبر داده بود اما تحقق این وعده بیش از ۲ ماه زمان برد و همین مساله سبب بروز گلایه‌هایی از سوی کشاورزان شد.

  • پرداخت خسارت‌ها آغاز شد

استاندار خوزستان با خبری خوش در پایان هفته گذشته، کشاورزان خسارت‌دیده را امیدوار کرد. «غلامرضا شریعتی» گفت: برای پرداخت خسارت کشاورزان سیل‌زده کشور ۹۲۶ میلیارد تومان اعتبار به‌ صورت بلاعوض ابلاغ شده که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است. چند روز پیش نقدینگی آن وارد خوزستان و پرداخت خسارت بلاعوض کشاورزان سیل‌زده این استان از ۱۵ تیرماه (دیروز) آغاز شده است. وی افزود: خسارت کشاورزان در دو قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض پرداخت خواهد شد که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از ۱۰ روز پیش آغاز شده است.

  • پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت

در این میان مدیر گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این‌که تاکنون ۹۷۰ میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل وارد سامانه بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است، اظهار می‌کند: ۸۰۰ میلیارد ریال غرامت به حساب کشاورزان خسارت‌دیده از سیل سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ استان در ۳ مرحله واریز شده است و مابقی آن به محض تخصیص اعتبار به حساب آنها واریز خواهد شد.

«محمد آلاله» با اشاره به این‌که پرداخت این میزان غرامت بابت خسارت به ۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان که زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی بوده‌اند صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل خوزستان با چنین سرعتی هرگز سابقه نداشته است. وی می‌گوید: خسارت وارد آمده به اراضی کشاورزی بیمه شده خوزستان حدود ۱۳۰۰ میلیارد ریال است و همه خسارت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌شود.

این مسئول، بیشترین سقف پرداختی غرامت از سوی بیمه محصولات کشاورزی را به کشاورزان سیل‌زده خوزستانی ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برای هر هکتار گندم آبی عنوان و بیان می‌کند: البته دولت به صورت جداگانه به هر هکتار گندم آبی در خوزستان که در جریان سیل فروردین امسال دچار آبگرفتگی شده‌ است، ۵۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض کمک می‌کند و این سقف در صورت احراز عملکرد بالا در سال زراعی گذشته، تا ۳۰ درصد قابل افزایش است.

  • اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان این‌که برای ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به کشاورزان نیز برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیقی بین شهرستان‌ها و کارگروه تخصیص منابع استان صورت گرفته است، می‌گوید: دولت برای ارائه غرامت بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت مصوبات بسیار خوبی را تصویب کرده است. فرایندهای لازم در این خصوص تسریع پیدا کرده‌اند و با جدیت پرداختی‌ها در حال پیگیری است. «کیخسرو چنگلوایی» می‌افزاید: ما به دنبال پرداخت کامل خسارت‌ها به کشاورزان هستیم. به همین دلیل جلسات کارگروه تخصیص خسارت به کشاورزان تا پرداخت کامل و تعیین تکلیف پرونده کشاورزان با حضور فرمانداران شهرستان‌های آسیب‌دیده ادامه خواهد داشت.

  • مبلغ خسارت‌ها

این مسئول اظهار می‌کند: بر اساس مصوبه دولت، ۹۲۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل در بخش کشاورزی خوزستان ابلاغ شده و کشاورزان بابت هر هکتار زراعت دیم تا سقف ۲۰ میلیون ریال و برای هر هکتار زراعت آبی و باغی نیز ۵۰ میلیون ریال خسارت دریافت می‌کنند. چنگلوایی می‌گوید: همچنین برای هر رأس دام سبک ۵ میلیون ریال، برای هر رأس دام سنگین ۳۰ میلیون ریال و بابت هر واحد مرغداری تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال خسارت بلاعوض پرداخت می‌شود.

کد خبر 446679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha