همشهری آنلاین: سینماروهای سراسر دنیا در شش ماه اول امسال ۱۹ میلیارد دلار برای دیدن فیلم در سالن‌های تاریک هزینه کردند که شش درصد کمتر از ۲۰.۲ میلیارد دلار مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است.

فيلم لگوي 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، همزمان با آغاز فصل تابستان و در شرایطی که انتظار می‌رود گیشه سینماهای جهان داغ‌تر از گذشته شود، انتشار آمار فروش فیلم‌ها در شش ماه اول ۲۰۱۹ نشان داد اوضاع مانند سال گذشته خوب نیست. کارشناسان معتقدند اکران انبوه دنباله‌های هالیوودی مردم را از سینما رفتن خسته و دلزده کرده و آنها دیگر تاب دیدن بلاک‌باسترهای پرهزینه را ندارند.

«مردان سیاهپوش: بین‌المللی»، «گوزیلا: پادشاه هیولاها»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان» و «فیلم لگو ۲: قسمت دوم» همگی در نیمه نخست امسال روی پرده سینماها رفتند و تقریبا هیچ‌کدام آنها نتوانستند انتظارها را برآورده کنند. این افت فروش بیش از دیگر نقاط دنیا در آمریکا محسوس بود که بزرگ‌ترین بازار سینمایی دنیاست و از چند سال پیش رکورد فروش در آن از مرز ۱۰ میلیارد دلار سالانه فراتر می‌رود.

از نخستین روز ماه ژانویه تا پایان ژوئن در مجموع ۶۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در آمریکا به سینما رفتند که حدود هشت درصد کمتر از آمار مشابه سال گذشته است. این تعداد ۵.۶ میلیارد دلار برای خریدن بلیت هزینه کردند که در مقابل رقم ۶.۲ میلیارد دلاری سال گذشته حدود ۹.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سال گذشته به لطف اکران بسیار موفق «پلنگ سیاه» و «انتقام‌جویان: جنگ ابد» پیش از آغاز تابستان، گیشه ۲۰۱۸ تمام رکوردهای فروش را شکست.

کارشناسان یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده را افزایش علاقه آنها به شبکه‌های پخش فیلم می‌دانند. نتفلیکس و آمازون و در ادامه دیزنی و اپل در کنار شبکه‌های سنتی تلویزیونی از جمله HBO به لطف پخش سریال‌هایی چون «بازی تاج و تخت» و «دروغ‌های کوچک بزرگ» در سال‌های اخیر بخشی از نیاز مردم را به دیدن برنامه‌های سرگرم‌کننده بدون رفتن به سینما برآورده کرده‌اند.

سال گذشته نتفیلکس درست به اندازه مجموع فیلم‌های استودیوهای بزرگ هالیوودی فیلم تولید کرد (حدود ۸۰ فیلم) و سرانجام در مراسم اسکار توانست مهم‌ترین جایزه اسکار را به «رما» از آن خود کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این شبکه اکشن ۱۵۰ میلیون دلاری «شش زیرزمین» به کارگردانی مایکل بی و بازی رایان رینولدز است. پیمان معادی هم یکی از نقش‌های اصلی فیلم تازه نتفلیکس را ایفا کرده است.

با این حال، فروش خیره‌کننده «انتقام‌جویان: پایان بازی» تا حدودی امیدها را به اردوی شرکت‌های پخش بازگردانده است. این فیلم با درآمد ۸۴۲ میلیون دلاری در آمریکای شمالی (اکران همچنان ادامه دارد) پس از «آوتار» جیمز کامرون دومین فیلم پرفروش تاریخ سینماست و بهترین ماه می سینماهای بریتانیا را در ۵۰ سال اخیر رقم زده است.

کارشناسان معتقدند رسیدن به رکورد ۱۱.۹ میلیارد دلاری فروش سال ۲۰۱۸ در آمریکای شمالی برای سال جاری میلادی چندان منطقی نیست اما می‌توان به زدن رکوردی با دو درصد کاهش نسبت به سال گذشته امیدوار بود. «کاپیتان مارول» با ۴۲۷، «علاءالدین» با ۳۰۶ و «داستان اسباب‌بازی ۴» با ۲۳۹ میلیون دلار دیگر فیلم‌های پرفروش امسال هستند.

کد خبر 446660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha