علی ابراهیمی: رسوب کالا در بنادر جنوبی کشور به ویژه بندر شهید رجایی موضوعی است که از سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات حمل‌ونقل دریایی مطرح بوده است.

بر اساس همین مشکل بود که چند سال پیش سازمان بنادر و کشتیرانی به استناد انبار شدن بیش از حد کالاهای وارداتی در بندر شهید رجایی و برخی دیگر از بنادر کشور و در شرایطی که بیشتر کارشناسان این اقدام را لطمه‌ای به حمل‌ونقل بار از بنادر جنوبی کشور قلمداد می‌کردند، تصمیم به افزایش تعرفه انبارداری کالا و خدمات بندری در بنادر کشور کرد.

در آن زمان مسئولان این سازمان به استناد آمار و ارقامی که صحت و سقم آن مشخص نبود خبر از توفیق دراین سیاستگذاری و کاهش حجم بار رسوب کرده در بنادر شمالی و جنوبی کشور داده و عنوان می‌کردند بندر، محل عبور و نه توقف کالاست.

با این وجود از چندی پیش دست‌اندرکاران امر خبر از رسوب بیش از حد کالا در بنادر کشور داده و اعلام کرده‌اند رسوب بیش از حد کالا موجب شده تا حمل‌ونقل بار در بنادر جنوبی کشور به ویژه بندر شهید رجایی مشکلات جدی را در فعالیت این بندر ایجاد کرده است.

با این وجود مشخص نیست سیاست افزایش تعرفه انبارداری کالا و ارائه خدمات بندر که پیش از این برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر کشور اتخاذ شده تا چه حد کارآمد بوده یا این که اظهارات اخیر مقدمه‌ای برای افزایش مجدد این تعرفه‌ها محسوب می‌شود.

این در حالی است که تعرفه ارائه خدمات بندری و انبار داری کالا به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش حمل‌ونقل دریایی از طریق بنادر کشور‌های همجوار محسوب می‌شود.

با این روند آیا بهتر نیست دست‌اندرکاران امر با ظرفیت‌سازی مناسب زمینه استفاده بهینه از این فرصت‌ها را فراهم کنند.

وضعیت قرمز رسوب کانتینر

با این روند در پی انتقادات اعضای هیات نمایندگان، اتاق بازرگانی تهران از عملکرد گمرک و نیز ارائه گزارش کمیسیون حمل‌ونقل اتاق درباره رسوب 84 هزار تی.ای. یوکانتینر در بنادر شهید رجایی، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، تجارت، انرژی و صنعت اتاق تهران در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی با رئیس‌کل گمرک ایران برگزار شد و در آن فعالان اتاق بازرگانی تهران مشکلات و موانع گمرکی و راهکارهای خود را ارائه کردند.

سید حمید حسینی، نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران درباره‌ این نشست می‌گوید: وزیر امور اقتصادی و دارایی مصوبه هیات وزیران در بوشهر مبنی بر تسریع در ترخیص کالا با همکاری اتاق بازرگانی در زمینه رتبه‌بندی بنگاه‌های صاحب کالا در بندر شهید رجایی را به‌عنوان راهکار مطرح کرد تا بر این اساس تمهیداتی برای بنگاه‌ها در نظر گرفته شود  و کار‌گروهی برای این امر تشکیل شده است.

وی افزود: در این نشست تأکید شد رسوب کانتینر به وضع خطرناکی رسیده و مدت توقف کانتینرها در بندر به نسبت سال گذشته از 24 به 30 روز افزایش یافته و چنانچه تعداد کانتینرها به 100 هزار کانتینر برسد امکان پیدا کردن کانتینر در محوطه وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر بیش از 140 هزار کانتینر حامل کالا به مقصد ایران در بندر جبل علی است که درصورت انتقال به بندر شهید رجایی وضعیت بسیار حادتر می‌شود.

به علت کافی نبودن در خروج هر کامیون برای بارگیری و خروج از گمرک 12 تا 15 ساعت زمان صرف می‌شود که قطعا با افزودن در خروج می‌توان آن را به پنج ساعت کاهش داد و بارگیری کامیون‌ها را از هزار عدد در روز به 1250 دستگاه افزایش داد.

فرستادن اکثریت کالاها به خط قرمز نیز موجب طولانی شدن مدت‌ ترخیص کالاها شده است.

کد خبر 44664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز