مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

الهام یوسفی - البرز - خبرنگار: هنر نقاشی همواره مخاطب خاصی دارد، به‌خصوص اگر آثار دست یک بانوی هنرمند باشد، قطعا از ظرافت خاصی نیز برخوردار است.

نمایشگاه نقاشی شماتیک

این روزها نمایشگاه نقاشی «شماتیک» در اداره فرهنگ و ارشاد البرز برپاست؛ نمایشگاهی که «پریوش زرین‌فرد» بانوی نقاش ۳۷ ساله فردیسی ۲۰ اثر خود را در آن برای مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی به نمایش گذاشته است.  وی عضو انجمن هنرمندان استان البرز بوده و از جمله هنرمندان بنام استان در زمینه تدریس و آموزش نقاشی و طراحی است. زرین‌فرد که تحصیلات آکادمیک نیز در این رشته دارد، مدرک خود را در رشته نقاشی کودکان دریافت کرده است. به بهانه این نمایشگاه گفت‌وگویی با این بانوی هنرمند انجام شده است.

  • از چه زمانی به نقاشی علاقه پیدا کردید؟

از کودکی علاقه فراوانی به نقاشی داشتم و بهترین سرگرمی‌ام نقاشی بود. اولین جرقه فعالیت من در دوران مدرسه اتفاق افتاد. به‌طوری که تمام نقاشی دیواری‌های دوران دبستان را بر عهده من می‌گذاشتند. این موضوع انگیزه‌ای شد تا در مسابقات نقاشی همیشه حضور داشته باشم و موفقیت کسب کنم.

  • چه زمانی نقاشی برای شما جدی شد و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کردید؟

۱۵ سال است که به طور جدی فعالیت دارم و نزد اساتید زیادی آموزش دیدم، از جمله استاد «احمد طالبی» که تاثیر بسزایی درمن داشت.

  • این روزها شما را با آثارتان در نمایشگاه «شماتیک» می‌بینیم، این چندمین نمایشگاهی است که در آن حضور دارید؟

این سومین حضورم است. پیش از این نیز یک نمایشگاه انفرادی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردیس و یک نمایشگاه گروهی در برج میلاد تهران داشتم که از بین ۵۳ هنرمند شرکت‌کننده به عنوان هنرمند برگزیده انتخاب شدم و جایزه ویژه نمایشگاه را دریافت کردم.

  • با نگاه به آثارتان می‌توان به این نتیجه رسید که شما انواع سبک‌ها را در نقاشی‌های خود دنبال می‌کنید و خود را محدود به سبک خاصی نکرده‌اید؟

بله، من در هنر نقاشی سبک خاصی را دنبال نمی‌کنم و معتقدم تحت تأثیر رنگ‌ها، نقش‌ها، خطوط و... روح به تعالی می‌رسد و با ارزیابی یک اثر هنری می‌توان پی برد که هنرمند چه مدارجی را طی کرده است. در واقع هنرمند، شخصی است دارای روحی لطیف و حساس که اعمال و حرکات او همراه با پایبندی به تعهدات و اصول اخلاقی و انسانی است. از طرفی به دلیل علاقه شدید به تمام سبک‌ها همه آنها را تجربه و دنبال می‌کنم.

  • ایده‌های آثارتان از کجا سرچشمه گرفته‌اند؟

بیشتر از طبیعت و محیط پیرامونم الهام می‌گیرم. رویدادهای تاثیرگذار بر روحیه هنرمند را می‌توان در آثارشان دید؛ برای من نیز همین‌گونه است. همچنین دوست دارم مخاطب خودش مفهوم تابلوها را درک کند و تا حد زیادی خواستار خوانش آزاد از آثارم هستم و ترجیح می‌دهم فضای فکری پشت کار را توضیح ندهم.

  • آثارتان را در این نمایشگاه به فروش می‌رسانید؟

بله، برخی آثار را برای فروش گذاشته‌ام.

  • استقبال چطور بوده است؟ خریداران تابلوها بیشتر از چه طیفی هستند؛ هنرمندان یا مردم عادی؟

نقاشی، مشتری خاص خودش را دارد. من هم در بین اقشار مختلف سفارش‌دهنده و مشتری دارم؛ از افرادی که برای زیبایی خانه‌هایشان یک تابلو را می‌خرند تا کسانی که تابلو برای آنها یک ارزش هنری نفیس است و اهمیت دارد. اما تنها گلایه من حمایت نشدن است.

  • چرا آثار هنری به‌ویژه نقاشی قیمت بالایی دارند؟

در رابطه با قیمت‌گذاری واقعا نمی‌توان قیمت و ارزش واقعی تابلو را تعیین کرد، چراکه یک کار هنری ارزش بسیاری دارد. البته من همیشه سعی کرده‌ام قیمت مناسب با بودجه مردم را در نظر بگیرم، هر چند که ارزش تابلو قیمت ندارد.

  •  به عنوان یک هنرمند مشکل گالری‌های کرج از نظر شما چیست؟

این‌که رقابت‌های ناسالم جای حمایت و همکاری را گرفته است و هیچکس حاضر نیست دوستانه کاری انجام دهد. از طرفی نبود تبلیغات و معرفی گالری‌ها از دیگر مشکلاتی است که باعث می‌شود اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه‌ها کم باشد. شاید علاقه‌مندان زیادی در شهر باشند که می‌خواهند به نمایشگاه‌های نقاشی بروند اما اطلاعی از آن ندارند.

  • نقش اداره ارشاد را در کمک به هنرمندان چگونه می‌بینید؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و انجمن هنرمندان نقش بسیار موثری در حمایت از هنرمندان به عهده دارند و تاکنون هر زمان به مشکلی برخورده‌ام با روی باز کمک کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید انجمن‌ها نیز بودجه بسیار اندک و محدودی دارند که نیاز به حمایت از سوی ارگان‌های مختلف را دارند.

  • سخن پایانی؟

هنرمندان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند، اما از مشکلاتی که همه هنرمندان با آن درگیر می‌شوند عدم حمایت از این قشر است و نبود بودجه مناسب معضل بزرگی برای آنان است. هم‌اکنون نیز به دلیل چند برابر شدن قیمت لوازم نقاشی و تهیه آنها با مشکل روبه‌رو هستیم. البته منظور من از حمایت تنها به بودجه خلاصه نمی‌شود، برای مثال یکی از اقداماتی که می‌شود انجام داد این است که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف از هنر نقاشی برای تقدیر از روسا و کارمندان خود استفاده و از این طریق هنرمندان را حمایت کنند. این موارد کوچک می‌تواند برای هنرمند انگیزه بسیاری ایجاد کند و باید از سوی مدیران استانی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 446580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha