همشهری آنلاین: کمیته میراث جهانی یونسکو  جنگل‌های هیرکانیان را به نام ایران در فهرست میراث جهانی قرار داد.

آشنایی با جنگل‌های هیرکانی

چمدان نوشت: در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی که در باکو به میزبانی جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است، پرونده جنگل‌های هیرکانیان به نام جمهوری اسلامی ایران با تصمیم اعضای این کمیته به ثبت جهانی رسید.

قرار بود ایران و آذربایجان این پرونده را به صورت مشترک برای یونسکو ارسال کنند که به دلیل حل نشدن اختلافات میان دو کشور بر سر این پرونده، ایران پرونده جنگل‌های هیرکانیان را به صورت مستقل برای یونسکو ارسال کرد.

پیش از این هم آذربایجان پرونده جنگل‌های هیرکانی را به صورت مستقل برای یونسکو ارسال کرده بود که این پرونده از سوی یونسکو پذیرفته نشد و «دیفر» شد. در این جلسه هم نماینده آذربایجان به این مساله اشاره کرد و گفت این جنگلها در دو کشور قرار دارد و از اینکه امکان ثبت مشترک آن به وجود نیامده است ابراز تاسف کرد و ابراز تمایل به اضافه شدن به این پرونده کرد.

جنگل‌های هیرکانی یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های زمین است که از آن به عنوان پدر جنگل‌های زمین یاد می‌شود. این جنگل‌ها با حدود ۲۰۰ هزار هکتار از کشور جمهوری آذربایجان آغاز می‌شود، در کرانه دریای خزر ادامه پیدا می‌کند و به استان گلستان می‌رسد. بیشتر مساحت این جنگل‌ها در ایران است.

نام جنگل‌های هیرکانی برگرفته از نام‌های قدیمی منطقه گرگان در استان گلستان است. اروپایی‌ها در گذشته نام قدیم گرگان را هیرکان می‌نامیدند که به مرکزیت گنبد بود و بخش‌هایی از سمنان مازندران و مناطق اطراف را در بر می‌گرفت که هیرکانیا نامیده می‌شد. این واژه بعدها به گرگان تبدیل شد که در برگیرنده دشت گرگان، خلیج گرگان و غیره بود.

جنگل‌های هیرکانی بیست و چهارمین اثر جهانی ایران و دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

کد خبر 446505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha