همشهری آنلاین: تعداد پروازهای دارای تأخیر با وجود افزایش۲.۷ درصدی پروازهای داخلی ۲.۱درصد کمتر شد.

پروازهای فرودگاه مهرآباد لغو شده یا با تاخیر انجام می‌شوند

به گزارش همشهری، آمارهای منتشر شده از وضع پروازهای داخلی در ۲ماه امسال نشان می‌دهد ایرلاین‌های ایرانی توانسته‌اند عملکرد خود را اندکی بهبود ببخشند و کمی خوش‌قول‌تر شوند. طبق اطلاعات منتشر شده سازمان هواپیمایی کشوری، ۱۶ایرلاین ایرانی در فروردین و اردیبهشت امسال جمعا ۱۰ هزار و ۲۱۰ سورتی پرواز انجام داده‌اند که ۲۷.۶درصد از آنها با تأخیر مواجه بوده است.

نکته قابل‌توجه در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در ۲ماه امسال این است که با وجود ترافیک سنگین فروردین به مناسبت تعطیلات نوروزی، تعداد پروازهای این‌ماه ۲.۷درصد (معادل ۱۴۴سورتی پرواز) از تعداد پروازهای اردیبهشت کمتر است و همزمان باوجود افزایش تعداد پروازها در اردیبهشت، تعداد پروازهای دارای تأخیر در این‌ماه ۲.۱درصد کمتر شده است. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی افزایش تعداد پروازها در اردیبهشت، افت قابل‌توجه استقبال از سفر هوایی در نیمه دوم فروردین باشد.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در ۲‌ماه امسال، از مجموع ۱۰ هزار و ۲۱۹ سورتی پرواز برگزار شده به مقاصد داخلی، ۲ هزار و ۸۱۴ سورتی پرواز معادل ۲۷.۶درصد از کل پروازها، با تأخیر انجام شده است. در فروردین‌ماه از نظر درصد پروازهای با تأخیر هر ایرلاین نسبت به کل پروازهای انجام شده آن ایرلاین، شرکت هواپیمایی تابان رکورددار تأخیر بوده و ۴۸درصد از پروازهای آن با تأخیر برگزار شده است. در اردیبهشت اما، وضعیت همه شرکت‌های هواپیمایی نسبت به‌ماه قبل بهبود یافته و گرچه شرکت آتا ایر رکورددار بیشترین تأخیر شده و ۳۴درصد از پروازها را با تأخیر انجام داده اما بازهم فاصله آن تا ایرلاین رکورددار تخفیف در فروردین‌ماه چشمگیر بوده است.

  • ایرلاین‌های پرمسافر

طبق آمارهای منتشر شده، در ۲ماه امسال به‌ترتیب شرکت‌های آسمان، ماهان و ایران‌ایر بیشترین تعداد پروازهای داخلی را انجام داده‌اند و درمجموع ۳۹.۶درصد از کل پروازهای انجام شده توسط این ۳ایرلاین انجام شده است. در این میان ازنظر وقت‌شناسی شرکت ماهان وضعیت بهتری داشته و در ۲ماه ۸۱.۴درصد از مجموع پروازهای خود را بدون تأخیر برگزار کرده؛ درحالی‌که شرکت آسمان ۷۱.۸درصد و شرکت ایران‌ایر ۶۷درصد از مجموع پروازهای خود در ۲‌ماه امسال را بدون تأخیر انجام داده‌اند.

براساس این آمارها از میان ۳‌ایرلاین پر پرواز کشور، درصد تأخیر پروازهای ۲ ایرلاین آسمان و ایران‌ایر از میانگین تأخیر کل ایرلاین‌ها بیشتر بوده است؛ در شرایطی که میانگین تأخیر کل پروازها ۲۷.۶درصد بوده، ایرلاین آسمان ۲۸.۲درصد و ایران‌ایر ۳۳درصد از پروازهای خود را با تأخیر برگزار کرده‌اند.

  • تأخیر ۳۱.۸درصد پروازها در فروردین

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در فروردین امسال ۱۶ شرکت هواپیمایی ایرانی مجموعا ۵ هزار و ۳۳ سورتی پرواز انجام داده‌اند که ۳۱.۸ درصد از مجموع این پروازها معادل ۱۶۰۰ سورتی پرواز با تأخیر انجام شده است. در این‌ماه بیشترین میزان تأخیرهای پروازی انجام شده نسبت به کل تعداد پروازهای داخلی هر شرکت به تابان تعلق دارد که از مجموع ۱۹۵پرواز داخلی ۱۰۱سورتی پرواز معادل ۵۲درصد به‌موقع و ۹۴پرواز معادل ۴۸درصد را با تأخیر انجام داده است. در مقابل کمترین میزان تأخیرهای پروازی داخلی در فروردین‌ماه به هواپیمایی معراج تعلق داشته که از مجموع ۸۸ پرواز داخلی، ۸۰‌سورتی پرواز معادل ۹۱‌درصد را به‌موقع و ۸ پرواز معادل ۹ درصد را با تأخیر برگزار کرده است. در این‌ماه ۱۵درصد از کل پروازها را شرکت هواپیمایی آسمان انجام داده که ۳۴درصد از کل آنها با تأخیر همراه بوده است.

  •   کاهش تأخیر پروازها در اردیبهشت

براساس آمارها، در اردیبهشت امسال ۵ هزار و ۱۷۷ سورتی پرواز داخلی در ایرلاین‌های ایرانی انجام شده که ۱۵۳۵ پرواز معادل ۲۹.۷ درصد از کل آنها با تأخیر برگزار شده است. تأخیرهای پروازی در اردیبهشت نسبت به فروردین‌ماه ۲.۱ درصد کمتر شده درحالی‌که تعداد پروازهای اردیبهشت ۹۸ نسبت به فروردین امسال ۱۴۴ سورتی پرواز معادل ۲.۷ درصد بیشتر شده است. در این‌ماه بیشترین میزان تأخیرهای پروازی نسبت به تعداد پروازهای داخلی یک شرکت به هواپیمایی آتا ایر تعلق داشت که از مجموع ۴۶۱ پرواز داخلی این شرکت ۱۵۵ سورتی پرواز معادل ۳۴ درصد را با تأخیر برگزار کرده است. در این‌ماه کمترین میزان تأخیر به شرکت هواپیمایی ساها اختصاص داشته که از ۷۱ پرواز داخلی ۶ پرواز معادل ۸ درصد را با تأخیر انجام داده است. در اردیبهشت‌ماه بازهم شرکت هواپیمایی آسمان ۱۴ درصد از کل پروازهای داخلی کشور را به‌خود اختصاص داده و از مجموع ۷۳۸سورتی پرواز، ۱۶۶پرواز معادل ۲۲درصد از کل پروازها را با تأخیر برگزار کرده است.

همشهری - سه‌شنبه ۱۱ تیرماه ۹۸

کد خبر 446210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha