دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش یونانی‌نشین قبرس روز یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم به تغییری سیاسی گرفت و بدین ترتیب تاسوس پاپادوپولوس (Tassos Papadopoulos)، رئیس‌جمهور این کشور رأی نیاورد.

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل گزارش داد، پس از شمارش 99 درصد آرا پاپادوپولوس با کسب 31.77 درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت.

ایوانیس کاسولیدیس (Ioannis Kassoulidis)، وزیر سابق امور خارجه و سیاستمدار محافظه‌کار با 33.64 و دیمیتریس کریستوفیاس (Dimitris Christofias)، رییس پارلمان که سیاستمداری چپگراست با کسب 33.50 درصد آرا جایگاه بالاتری نسبت به او دارند. آنها اکنون باید خود را برای دور دوم رقابت‌ها آماده کنند.

تلویزیون دولتی قبرس خبر اد که برای مشخص شدن برندگان نهایی باید آخرین رای‌ها نیز شمرده شوند. دور دوم انتخابات یکشنبه آینده، 24 فوریه، برگزار خواهد شد.

هواداران کاسولیدیس و کریستوفیاس در مراکز رای‌گیری هر دو این نامزدها گردهم آمدند و جشن گرفتند. تحلیل‌گران در حال حاضر از «بی‌اقبالی چشمگیر» به پاپادوپولوس سخن می‌گویند. این رییس جمهور تندرو در سال 2004 با طرح سازمان ملل برای حل رفع تقسیم این جزیره مخالفت کرد. پس از آن بود که بیش از دو سوم جمعیت قبرس یونانی‌نشین در یک همه‌پرسی با این طرح مخالفت کردند و این جزیره دو پاره ماند.

آیا جهت‌گیری سیاسی قبرس تغییر کرد؟

انتخاب رییس جمهور در بخش یونانی‌نشین جمهوری قبرس احتمالا آغازگر تلاش جدیدی در سازمان ملل برای رفع دوپارگی این جزیره که از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است، خواهد بود. کاسولیدیس موافق این طرح سازمان ملل است که چهار سال با آن مخالفت شده. کریستوفیاس هم خواستار اتحاد دوباره این جزیره در سریع‌ترین زمان ممکن است.

قبرس در سال 1974 به دو بخش تقسیم شده است. بخش جدایی‌طلب شمالی که نیروهای ترک آن را اشغال کردند، از سوی ترکیه به «جمهوری ترکی شمال قبرس» به رسمیت شناخته می‌شود. در جنوب یک منطقه که بیشتر آن را یونانی‌تبارهای قبرسی تشکیل می‌دهند، جمهوری قبرس قرار دارد که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت می‌شناسد.

کد خبر 44616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز