دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار: شهر بزرگ کرمانشاه فقط یک شهربازی قدیمی دارد و چند دهه است همه کودکان این شهر اوقات فراغت خود را در این شهربازی می‌گذرانند.

نبود شهربازی در کرمانشاه

این شهربازی چند بار به دلایل مختلف از جمله واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، مدرن شدن، به‌روز شدن تجهیزات و اضافه کردن وسایل بازی جدید تعطیل شد و ماه‌ها قابل استفاده نبود. این شهربازی طی یکی، دو سال اخیر با مدیریت جدید کار خود را آغاز کرد اما اکنون با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت کودکان همچنان تعطیل است و دلیل این تعطیلی نیز استاندارد نبودن وسایل بازی عنوان شده است.

اگر از این موضوع که وسایل بازی چندان جدید و مدرنی به شهربازی اضافه نشد گذر کنیم، مهم‌ترین مساله استاندارد نبودن وسایل فعلی شهربازی است که حتی می‌تواند جان کودکان را به خطر بیندازد. از همین رو با نظارت‌ اداره استاندارد، فعلا این شهربازی تا دریافت تاییدیه و استانداردهای لازم پلمب و غیرقابل استفاده است.  

  • سر بی‌کلاه کودکان کرمانشاه 

در این بین سر کودکان شهر کرمانشاه بی‌کلاه می‌ماند که در فصل تابستان برای پر کردن اوقات فراغت خود شهربازی ندارند و باید وقت خود را در پارک‌ها و با وسایل بازی معمولی بگذرانند. «مرضیه فرهادی» یکی از شهروندان کرمانشاه با انتقاد از نبود مراکز بازی و وسایل مدرن برای کودکان خصوصا در فصل تابستان می‌گوید: تنها سرگرمی کودکان این شهر همان شهربازی قدیمی «لب آب» بود که اکنون چند وقت است که بسته شده و کودکان از همان وسایل محدود شهربازی هم نمی‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته تعدادی وسایل هم در شهربازی کوچک طاق‌بستان وجود داشت که مردم آن را به اسم «فانفار» می‌شناختند که اکنون آنجا نیز برای مردم قابل استفاده نیست. فرهادی با انتقاد از این‌که کودکان این شهر از وسایل بازی خوب و مدرن محرومند، می‌افزاید: چند سال است که مسئولان قول می‌دهند شهربازی کرمانشاه را مدرن و به‌روز کنند اما نه‌تنها خبری از این موضوع نیست بلکه همین امکانات محدود کنونی شهربازی نیز بسته شده است.  

  • انتقاد از وضعیت شهربازی کرمانشاه

«صحرا رشیدی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه و با انتقاد از وضعیت شهربازی کرمانشاه می‌گوید: وسایل بازی این شهربازی اصلا استاندارد و به‌روز نیست و فقط یک وسیله فانفار که آن‌ هم نمادی برای شهربازی کرمانشاه است نزدیک به چند دهه کار کرده و حتما اکنون دچار استهلاک شده است.

 وی ادامه می‌دهد: راهکار این شهربازی بستن و پلمب آن نیست که کسی نتواند از وسایل استفاده کند بلکه راهکار برداشتن این تجهیزات قدیمی و فرسوده و اضافه کردن وسایل بازی کاملا مدرن جدید است. این شهروند کرمانشاهی می‌گوید: شهرهای دیگر چند شهربازی مدرن دارند اما کرمانشاه چند ۱۰ سال است که همین یک شهربازی قدیمی را دارد و هر از چندگاهی همین شهربازی نیز تعطیل و پلمب می‌شود.  

  • دلیل تعطیلی ‌

کارشناس اداره کل استاندارد استان دلیل پلمب و تعطیلی شهربازی کرمانشاه را غیراستاندارد بودن تجهیزات آن اعلام می‌کند. «سیدپیام شفیعی» می‌گوید: حدود ۵/۱ ماه قبل متوجه شدیم شهربازی بدون داشتن استاندارد تجهیزات در حال فعالیت است، درنتیجه آن را پلمب کردیم تا متولیان آن مشکلات را رفع کنند.

وی با بیان این‌که تاییدیه استاندارد تجهیزات شهربازی کرمانشاه حدود یک سال قبل صادر شده، می‌افزاید: این تاییدیه فقط یک سال و آن هم به شرط بازرسی‌های ادواری ۳ ماه یک‌بار اعتبار دارد. به گفته کارشناس اداره کل استاندارد استان کرمانشاه، انجام بازرسی‌های ادواری باید به درخواست مسئولان شهربازی انجام شود که آنها در این مدت چنین درخواستی ارائه نداده‌اند.

  • پیگیری مسئولان شهربازی جدی نیست 

شفیعی با بیان این‌که اکنون درخواستی از سوی مسئولان شهربازی برای بازرسی استاندارد تجهیزات داده شده، ادامه می‌دهد: البته پیگیری آنها برای انجام بازرسی‌ها خیلی جدی نبوده است. وی می‌گوید: به‌محض این‌که مسئولان شهربازی جدی پیگیری کنند، به‌سرعت بازرسی‌ها را انجام خواهیم داد و زمان استانداردسازی تجهیزات هم به این بستگی دارد که در صورت وجود نواقص، بهره‌بردار طی چه مدتی نواقص را رفع کند.  

کارشناس اداره کل استاندارد استان با اشاره به وجود حداقل ۱۶ وسیله بازی در شهربازی کرمانشاه می‌گوید: اگر فقط تعدادی از تجهیزات هم استانداردسازی شود، پلمب شهربازی باز خواهد شد و اجازه استفاده از تجهیزات استاندارد داده می‌شود تا سایر تجهیزات نیز تعیین تکلیف شود. شفیعی می‌افزاید: همه وسایل بازی مراکز بازی سرپوشیده یا پارک‌ها به صورت دوره‌ای توسط اداره استاندارد بازرسی می‌شود.  

  • واگذاری شهربازی به سرمایه‌گذار در چند روز آینده 

رئیس سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کرمانشاه هم در گفت‌وگو با همشهری درباره تصمیمات شهرداری درباره شهربازی کرمانشاه می‌گوید: به‌زودی و طی چند روز آینده شهربازی به سرمایه‌گذار واگذار خواهد شد. قرارداد آن طی هفته یا اوایل هفته آینده منعقد خواهد شد. «وحید شامبیاتی» می‌افزاید: قرار است شهربازی طی ۳ سال ساماندهی، احداث و به مرحله بهره‌برداری برسد و تمام ساختمان‌ها، وسایل کهنه و فرسوده از نو احداث شود. در حال حاضر در مرحله انعقاد قرارداد هستیم.

شامبیاتی اضافه می‌کند: شهربازی قرار است طی ۳ سال و در ۳ فاز احداث شود. کار کلان و بزرگی برای احداث شهربازی کرمانشاه در پیش داریم. تنها شهربازی کرمانشاه به‌صورت فانفار توسط سرمایه‌گذار احداث خواهد شد. علاوه بر ارتقای ایمنی شهربازی، یک شهربازی نو و مدرن با دستگاه‌های به‌روز در کرمانشاه احداث خواهد شد. رئیس سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری ادامه می‌دهد: این ۳ فاز قرار است با ۴۳ میلیارد تومان اعتبار که برای هر فاز ۱۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، شروع به کار کند.

  • پارک‌های کرمانشاه برای کودکان ایمن می‌شود

 رئیس سازمان فضای سبز شهرداری کرمانشاه از ایمن‌سازی پارک‌های این شهر برای کودکان خبر می‌دهد. «فرامرز رحمتی‌زاده» در مورد مناسب‌سازی کف‌پوش پارک‌های سطح شهر کرمانشاه و ایمن‌سازی آنها برای کودکان اظهار می‌کند: این موضوع جزو برنامه‌های ما بوده و پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده است.

وی می‌افزاید: با وجود مشکلات مالی، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید کف‌پوش برای پارک‌ها هزینه شده است. رئیس سازمان فضای سبز شهرداری کرمانشاه تصریح می‌کند: کف‌پوش‌ها متناسب با ابعاد و مشخصات پارک‌ها در اشکال و انواع مختلف خریداری و تعبیه شده است که از آن جمله می‌توان به تعبیه کف‌پوش‌ها در پارک‌های کودک، کشمیر، نماز، پرواز، رودکی، عطار، دهخدا و پارک غربی اشاره کرد. وی از انجام حدود ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع کف‌پوش در سطح پارک‌های مذکور خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: در سطح برخی از پارک‌ها کف‌پوش وجود دارد که به اصلاح نیاز دارد.

کد خبر 446104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha