همشهری آنلاین: کتابخانه ملی قطر از زمان افتتاح به نمادی فرهنگی در منطقه تبدیل شده که در پی شکست تحریم‌های منطقه‌ای بر این کشور است.

كتابخانه ملي قطر

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از الجزیره، کتابخانه ملی قطر واقع در دوحه با بیش از یک میلیون کتاب و پانصد هزار نسخه دیجیتال، در مساحت ۴۲ هزار متر مربع، کارمندانی از ۳۹ کشور مختلف و ۱۴۴ هزار عضو فعال، بزرگ‌ترین کتابخانه موجود در خاورمیانه محسوب می‌شود.

 این کتابخانه که حاوی بیشترین کتب در منطقه است از نخستین روزهای افتتاح سعی داشته از طریق فرهنگ، ادبیات و از خلال تقویت روابطش با کتابخانه‌های خارج از منطقه، تحریم‌ها و حصارهای تحمیلی را که از سوی همسایگان بر این کشور اعمال شده، شکست دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم این کتابخانه این است که کودکان می‌توانند بین ردیف‌های شیب‌دار قفسه‌های کتابخانه آزادانه حرکت کنند و یا روی نشیمن‌های راحت بنشینند، کتاب‌ها را ورق بزنند و یا آن‌ها را به امانت بگیرند؛ به طوری که طی ماه‌های اول گشایش این کتابخانه که یک سال و دو ماه از افتتاح آن می‌گذرد همه کتب کودک موجود در آن در راستای تلاش برای دوری از سخت‌گیری‌های معمول کتابخانه‌های بین‌المللی و جذب خواننده‌های کودک به امانت گرفته شد.

۱۲۰ صندلی در سالن اصلی کتابخانه ملی قطر که خود را با صفت پر سرو صدا توصیف کرده قرار دارد و در وسط آن فضایی خاص برای رویدادهای ویژه با نور طبیعی روشن شده که فضایی شبیه فرودگاه‌های مدرن را ایجاد کرده است.

در ۵ ماه ژوئن سال ۲۰۱۷  کشورهای مصر، امارات، سعودی و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر که با اقدامات اقتصادی نیز همراه بود قطع کرده و این کشور را به حمایت از ایران و حزب‌الله لبنان متهم کردند.

ستیوارت جیمس همیلتون، مدیر اجرایی کتابخانه تاکید کرد که کشور قطر در وضعیت سیاسی خطیری به سر می‌برد و این کتابخانه از این لحاظ فرصتی را فراهم آورده که قطر هرچه بیشتر به ابراز خودش پرداخته و از این طریق با دیگر کشورها وارد تعامل و ارتباط شود. کما اینکه از زمان افتتاح تاکنون میزبان بیش از هزار رویداد عمومی که شامل دعوت از نویسندگان و پژوهشگران اروپایی و امریکای شمالی می‌باشد، بوده تا در حرکتی نمادین با تحریم‌های منطقه مقابله کند.

او در ادامه تاکید کرد که برخلاف دیگر کتابخانه‌های ملی همه کتاب‌های موجود در این کتابخانه می‌توانند توسط کاربران به امانت گرفته شوند به طوری که بیش از یک میلیون کتاب تا به حال توسط اعضا به امانت گرفته شده است.

 ردیف‌هایی از قفسه‌های سفید کتاب بر روی سطح شیب‌دار بالا آمده که به گفته کولهاس، معمار این کتابخانه، طراحی آن به این هدف بوده تا خوانندگان به همه کتاب‌ها زاویه دید پانورامایی داشته باشند.

کتابخانه مرمرین روباز در وسط این کتابخانه در یک فضای حفاری شش متر عمق قرار گرفته و در بردارنده مجموعه میراثی گرانبها متعلق به قطر و تاریخ منطقه‌ای است که می‌تواند به صورت مستقل عمل کند.

از آنجایی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در کشور قطر برگزار خواهد شد، سوال‌هایی پیرامون آزادی بیان و متعاقبا آزادی کتابخانه‌ها در این کشور مطرح شده است. همیلتون دراین باره اظهار کرد: «در این کتابخانه هیچگونه سانسور در محتوای کتاب‌ها وجود ندارد وهمه کتابخانه در دسترس همه اعضا قرار دارد و هیچ چیز پنهانی نیست. تنها کتاب‌ها باید با معیارهای ما هماهنگ باشد و محتوای آن‌ها به دور از هرگونه نفرت‌پراکنی باشد. »

کد خبر 446047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha